Ford S Max ryker ifrån Motorhuven

WilleJ
onsdag 10:55 · 8 Inlägg

Hej på er allihopa.
Jag har en fråga/undran gällande min Ford S Max
Ford S-Max 2.2 TDCi Manuell, 175hk, 2008
Som gått 21000 mil.

Nu till problemet, i mellanåt när jag kör med den, så ryker det ifrån Motorhuven och luktar bränt in i kupen, den bluddrar också när detta sker, precis som den går ojämt? Den tar ingen olja, inget läckage eller så.

Har haft den inne på ett par verkstäder som alla sagt olika.
Någon sa att turbon måste bytas.
De andra sa att det var ej felet.
En verkstad bytte kamaxel givare och mena på att det var felet.
Men felet kvarstår.

Den rycker lite i körningen vid acceleration ibland också, mer sällan men ibland, precis som att den tappar kraft?

Själv är jag kass på bilar, men vet att det finns många duktiga här. Tacksam för all hjälp och svar. Bifogar en bild när det ryker

Mvh wille

zzr94092
onsdag 11:21 · 3 857 Inlägg

Bilden?

Brådhis * Voff voff *
onsdag 11:57 · 8 811 Inlägg

WilleJ skrev:
Hej på er allihopa.
Jag har en fråga/undran gällande min Ford S Max
Ford S-Max 2.2 TDCi Manuell, 175hk, 2008
Som gått 21000 mil.

Nu till problemet, i mellanåt när jag kör med den, så ryker det ifrån Motorhuven och luktar bränt in i kupen, den bluddrar också när detta sker, precis som den går ojämt? Den tar ingen olja, inget läckage eller så.

Har haft den inne på ett par verkstäder som alla sagt olika.
Någon sa att turbon måste bytas.
De andra sa att det var ej felet.
En verkstad bytte kamaxel givare och mena på att det var felet.
Men felet kvarstår.

Den rycker lite i körningen vid acceleration ibland också, mer sällan men ibland, precis som att den tappar kraft?

Själv är jag kass på bilar, men vet att det finns många duktiga här. Tacksam för all hjälp och svar. Bifogar en bild när det ryker

Mvh wille

Den verkstaden som bytte kamaxelgivare för att det ryker under huven bör du iaf inte besöka mer... lol

Gissningsvis läcker det olja, kanske från vevhusventilationen? Men det bästa du kan göra är att göra en ordentlig motortvätt sedan köra och försöka se var det läcker/ryker. För högst sannolikt läcker det någonting, någonstans, i närheten av något som är varmt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
WilleJ
onsdag 14:04 · 8 Inlägg

Har gjort en rekond samt motortvätt på den i våras.

Saken är den att den bluddrar, går ojämt i samband med att den ryker. Som att den tappar kraft. Kan det vara turboaggregat som första verkstaden sa?

WilleJ
onsdag 14:06 · 8 Inlägg

Ja nej den verkstaden utan att hänga ut namn får vara i fred framledes 😂

WilleJ
onsdag 14:07 · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bilden?

På min sida har jag lagt ut video, vet inte hur man bifogar här. Precis blivit medlem här (idag) sorry

Utmarks-Loke
onsdag 14:33 · 5 152 Inlägg

Någon video ser jag inte men en bild på felkoderna har du laddat upp.
 
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2898565
 
Vi får väl se om @xXSammy ser detta sedan, hon har säkert svar

WilleJ
onsdag 14:54 · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bilden?

https://youtu.be/nPbEEuCLBZM

WilleJ
onsdag 14:54 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Någon video ser jag inte men en bild på felkoderna har du laddat upp.
 
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2898565
 
Vi får väl se om @xXSammy ser detta sedan, hon har säkert svar

https://youtu.be/nPbEEuCLBZM

xXSammy
onsdag 18:56 · 6 331 Inlägg

Förklaringarna om felkoder på bilar med Euro4 utsläpp finns inte på Etis så dessa behöver läsas ur via IDS eller hoppas på att google gissar rätt åt en

Men den verkar klaga på att "gasspjället"; luftspjället inte fungerar.. Då den sätter felkoder både på reglering samt position så är det väl mest troligt att spjället i sig gått sönder.

P253F betyder att motoroljan är för dålig, körs det en längre tid (Det är redan för länge när felkoden registreras) med denna felkod så kommer bilen sluta försöka bränna ur partikelfiltret och tända motorlampan samt gå i felsäkert läge

Att de ryker är för att partikelfiltret blir närmre 600 grader när den ska brännas ur så antingen läcker det någon vätska på filtret eller så läcker avgassystemet.
Om t.ex. turbon var dålig så den läcker igenom olja så *bör* det endast ryka ifrån slutröret.
Tillhör dock inte ovanligheterna att doseringsventilen går sönder, men dessa blir täppta (Inget yttre läckage) och förhindrar att DPF kan bränna ur.

De/Dem
WilleJ
onsdag 20:29 · 8 Inlägg

Tack så mycket för era svar 🙏 ska kolla upp detta närmare xXsammy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang