Turbokonvertering Vw vento 1.8l 1995

Jag ville turbokonvertera en bil, ja varför inte? För att det är fränt! Just vad för bil spelade egentligen ingen roll. Jag ville ha en gammal bil utan massa krånglig elektronik, som även har gott om utrymme under huven. Då blev det en Volkswagen vento 1995 års modell. Perfekt bil att sätta en turbo på. Denna bil var i bra skick och den hade gått 9000 mil när jag köpte denna 2021. Denna bil har en centralinsprut i förgasaren vilket gör denna bil fullt möjlig att köra med turbo. Turbon blir en td04h13c ( tror det är 940 turbo? ) ,då jag hade denna hemma på hyllan
  • 29 Följare
  • 15 008 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november
Turbotokig
11 maj · 51 Inlägg

Tror jag gör det enkelt för mig. köper den billigaste katalysatorn på autodoc för 1000 kr sen rensar ur den.

zzr94092
11 maj · 3 943 Inlägg

Var väl kolvringsgapet som skulle fixas till...

SuperGnaget
12 maj · 563 Inlägg

Gör ett ersättningsrör som du har istället för kat bara. Men för att minska risken för mottryck borde du bygga ett 2,5" System hela vägen..

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
BMW 335I (2011)
vEight Baronen
12 maj · 1 346 Inlägg

Jag menade att du får fila ringarna. Kolvringsspåren ska du inte röra 😁

Elbilar kan dra åt helvete.
Turbotokig
5 juni · 51 Inlägg

Liten update. Blev en ny kolv, nya kolvingar till alla kolvar. Nya vevstakslager när jag ändå var i farten. Filat upp kolvringsgapet till ca 0.5-0.55mm. Håller nu på att plocka ihop motorn, Satan vad tungt det är att lyfta på toppen själv med turbo och allting på. Katalysatorn ska nu väck, blir nog ersatt med ett rakt rör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8defb7301b2ac95ac3051f511a1186b1.jpg


Bultarna till insuget är inte roliga att komma åt. I stort sett omöjligt att få loss insuget utan att lossa hela toppen. Här är mitt special verktyg för att nå insexskruvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-aa7f459b63e545db643e47eaf316542b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-3e3cf8253956d2fe8de0daed7af83560.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-28ad9e36af3d4beca00a3d08e0284c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-19e9e1b94dc77ca425ec116e5bbb156a.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (4 oktober )

Turbotokig
11 juni · 51 Inlägg

Blev ett nytt ersättningsrör istället för katalysatorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-1ed1c7dc17a5cbc405901a6adda78dd8.jpg

egentillverkad kona med hjälp av en skiftnyckel och ett skruvstäd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-c99fc7571c799d2ba1cba7d665b33505.jpg

slutresultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-7aec57f9ee555889a217d62de8b3a0d3.jpg

Turbotokig
13 juli · 51 Inlägg

jahopp, efter en tids körning nu så märkte jag att det ryker ur vevhusventilationen och bilen va slö. mätte kompet på cylinder 1 och dålig komp igen. samma cylinder som sist. Har bara laddat 0,6 bar. Får väl plocka loss kolven och inspektera igen då. Nu börjar jag lessna lite, kanske bara att inse att skiten inte håller...

Senast redigerat av Turbotokig (13 juli )

Turbotokig
13 juli · 51 Inlägg

även cylinder 4 hade dålig komp, hoppas på att det är topplockspackningen som gått och inte några spruckna kolvar denna gången.

Turbotokig
4 oktober · 51 Inlägg

såhär såg två av kolvarna ut. inte konstigt att den gick lite knyckligt på tomgång

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-501d2adf704a5a306456849dca06bda8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-efa4d98d54cba9a876c60db4cc141dcb.jpg

Jdmboy96
4 oktober · 220 Inlägg

Oj oj ojj!! Kvalitet dock den gick fortfarande 😁

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Turbotokig
4 oktober · 51 Inlägg

köpt fyra nya kolvar. Smidda kolvar är inte värt att köpa det är alldeles för dyrt. Svarvat upptill på kolvarna för att snygga till alla fula kanter som det är orginal, tog även bort material på kolven så  komp förhållandet blev ca 9:1 ( utan dubbla topplockspackningar). 10:1 är det orginal.

Filat upp kolvringsgap till 0.9mm på övre ringen och 0.95mm på undre ringen!! råkade bli lite för mycket men nu borde jag inte riskera några fler spruckna kolvar. oljeringen slipade jag upp  pyttelite till 0.4mm.

Har kört med bilen men inte vågat snyta ur´n än.. Vad tror ni är nästa grej som kommer pajja? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-fed979ac886a3479f44c4bcf8276509f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-4e1c2b2a1fac7e3357fa319185c3de16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-9438fff0fbc72c54951252728f6271a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8968730f5b76dc95ba3a792c720dde6b.jpg

Turbotokig
4 oktober · 51 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Oj oj ojj!! Kvalitet dock den gick fortfarande 😁

joo alltså biten lossnade när jag pillade med mejseln. tur att den höll sig på platts ialafall big_smile

Turbotokig
12 oktober · 51 Inlägg

efter 4 dagars körning så är det dålig komp på 2 cyllar IGEEN, med 0,9mm kolvringsgap!!.

nu misstänker jag att det är avgassystemet som är flaskhalsen. tängte bygga en större downpipe och sedan köra 2.5tum hela vägen till en sidepipe och en ljuddämpare. Går fler kolvar sönder efter det vet jag inte riktigt vad jag ska göra, än ger jag inte upp...

Senast redigerat av Turbotokig (12 oktober )

SuperGnaget
13 oktober · 563 Inlägg

Kan gå för torrt med, vad har du för AFR på fullt laddtryck?  Även att gå över till e85 blandning kan hjälpa.

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
BMW 335I (2011)
amazinjoey
13 oktober · 1 112 Inlägg

Turbotokig skrev:
efter 4 dagars körning så är det dålig komp på 2 cyllar IGEEN, med 0,9mm kolvringsgap!!.

nu misstänker jag att det är avgassystemet som är flaskhalsen. tängte bygga en större downpipe och sedan köra 2.5tum hela vägen till en sidepipe och en ljuddämpare. Går fler kolvar sönder efter det vet jag inte riktigt vad jag ska göra, än ger jag inte upp...

Låter ju som trimmet inte är helt rätt...

Turbotokig
14 oktober · 51 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Kan gå för torrt med, vad har du för AFR på fullt laddtryck?  Även att gå över till e85 blandning kan hjälpa.

nu körde jag med max 0.6 i laddtryck. Borde nog införskaffa mig en bredbandslambda då den kanske går jäätte magert det vet jag ju inte.. Måste klura fram något bättre bränsletillförsel än det jag har nu också..

vad är AFR?

Senast redigerat av Turbotokig (14 oktober )

Turbotokig
14 oktober · 51 Inlägg

amazinjoey skrev:

Turbotokig skrev:
efter 4 dagars körning så är det dålig komp på 2 cyllar IGEEN, med 0,9mm kolvringsgap!!.

nu misstänker jag att det är avgassystemet som är flaskhalsen. tängte bygga en större downpipe och sedan köra 2.5tum hela vägen till en sidepipe och en ljuddämpare. Går fler kolvar sönder efter det vet jag inte riktigt vad jag ska göra, än ger jag inte upp...

Låter ju som trimmet inte är helt rätt...

vad menas?

MrHyde
14 oktober · 185 Inlägg

Turbotokig skrev:
vad är AFR?

Air to Fuel Ratio står det för smile

Turbotokig
16 oktober · 51 Inlägg

En update!

Jag var visst lite slarvig när jag mätte komp på cylindrarna sist, jag mätte kompet idag igen och alla cylindrar var jämna o fina i komp, sedär!

Hmm men varför går den så knyckligt på tomgång fortfarande tänget jag då? Felsökte och höll på i flera timmar.. Tillslut hittade jag en brusten slang mellan insug och bromsservo. Bytte slangen och vips nu går den jätte fint på tomgång. jippi big_smile

SuperGnaget
17 oktober · 563 Inlägg

Gött!
Men ladda inte på nåt mer innan du har bredbandslambda, onödigt att behöva göra om allt igen tongue

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
BMW 335I (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang