KÖPRÅD: Är dessa 740s något att ha?

Hegge_
20 november · 13 Inlägg

Lite fräsigt regnummer på den röda. Trodde nästan det var en fejkskylt bara för fotograferingen. Förövrigt kan man ju undra om mätarställningen verkligen stämmer.

SportPilot skånsk högflygande adel
20 november · 6 966 Inlägg

40k för en ungdomsskruvad 740?! Hade gett max 10k för den burken.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november · 15 600 Inlägg

SportPilot skrev:
40k för en ungdomsskruvad 740?! Hade gett max 10k för den burken.

Det är andra tider nu... Ungdomarna springer benen av sig efter en straffsänkt 740 D24. Det säger väl allt?

Emptum Audi et pauper factus est
dwadw
20 november · 223 Inlägg

Hegge_ skrev:
Lite fräsigt regnummer på den röda. Trodde nästan det var en fejkskylt bara för fotograferingen. Förövrigt kan man ju undra om mätarställningen verkligen stämmer.

Men haha va? Får du utveckla. Varför skulle mätaren vara fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november · 15 600 Inlägg

dwadw skrev:

Hegge_ skrev:
Lite fräsigt regnummer på den röda. Trodde nästan det var en fejkskylt bara för fotograferingen. Förövrigt kan man ju undra om mätarställningen verkligen stämmer.

Men haha va? Får du utveckla. Varför skulle mätaren vara fel?

Kollade upp den och 2012 hade den rullat 11009 mil och ägdes av en person i Piteå. Nej, jag tror inte heller att den rullat så lite. Det bör synas på bilen i så fall. Nyskick. Undantaget tonårsskruvad då. Hade den varit original med den milen hade den kostat upp mot 80k.

Emptum Audi et pauper factus est
dwadw
20 november · 223 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dwadw skrev:

Hegge_ skrev:
Lite fräsigt regnummer på den röda. Trodde nästan det var en fejkskylt bara för fotograferingen. Förövrigt kan man ju undra om mätarställningen verkligen stämmer.

Men haha va? Får du utveckla. Varför skulle mätaren vara fel?

Kollade upp den och 2012 hade den rullat 11009 mil och ägdes av en person i Piteå. Nej, jag tror inte heller att den rullat så lite. Det bör synas på bilen i så fall. Nyskick. Undantaget tonårsskruvad då. Hade den varit original med den milen hade den kostat upp mot 80k.

Ja han skulle skicka fler bilder på bilen. Men bilen kan ju lika gärna inte ha blivit använd nå mycket dom åren?

Blir nog inte den ändå för det är en 18-åring som äger den och han är för jävligt dryg att ha och göra med.

Samt att coilsen är fastsvetsad vilket bara blir onödigt drygt jobb för att byta till vanliga fjädrar igen.

Senast redigerat av dwadw (20 november )

dwadw
20 november · 223 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dwadw skrev:

Hegge_ skrev:
Lite fräsigt regnummer på den röda. Trodde nästan det var en fejkskylt bara för fotograferingen. Förövrigt kan man ju undra om mätarställningen verkligen stämmer.

Men haha va? Får du utveckla. Varför skulle mätaren vara fel?

Kollade upp den och 2012 hade den rullat 11009 mil och ägdes av en person i Piteå. Nej, jag tror inte heller att den rullat så lite. Det bör synas på bilen i så fall. Nyskick. Undantaget tonårsskruvad då. Hade den varit original med den milen hade den kostat upp mot 80k.

Fick fler bilder av honom. Såg väldigt fräsch ut och speciellt i motorytrymmet.

Kan någon förklara varför mätaren skulle vara felaktig? Den bessades i maj detta år så nybess till 2024.

Brådhis * Voff voff *
21 november · 9 027 Inlägg

Be honom skicka en bild på mätarställningen. Det första man gör är att kolla om sista siffran på trippmätaren är röd istället för svart, då är mätaren bytt av Volvo och då bör kanske rätt mätarställning gå att få fram. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Lucif3r
21 november · 1 592 Inlägg

dwadw skrev:
Kan någon förklara varför mätaren skulle vara felaktig?

Därför att mätarhusen i 7/940 går sönder på löpande band och folk stoppar i det första bästa fungerande hus dom hittar på skroten utan att bry sig om  att justera miltalet? big_smile

Med det sagt behöver det ju inte vara så... En bekant till mig har en 745 88a som rullat runt 13k mil. Den har rullat typ... 2km dom senaste 10 åren big_smile Eller nu har den väl rullat lite mer, då han bessade och ställde på den för första gången på dessa 10år han haft den förra månaden smile

dwadw
21 november · 223 Inlägg

Brådhis skrev:
Be honom skicka en bild på mätarställningen. Det första man gör är att kolla om sista siffran på trippmätaren är röd istället för svart, då är mätaren bytt av Volvo och då bör kanske rätt mätarställning gå att få fram. smile

Jag ringde dom tidigare ägarna till bilen och fick en bra och positiv historia om bilen.

Hegge_
21 november · 13 Inlägg

dwadw skrev:

Brådhis skrev:
Be honom skicka en bild på mätarställningen. Det första man gör är att kolla om sista siffran på trippmätaren är röd istället för svart, då är mätaren bytt av Volvo och då bör kanske rätt mätarställning gå att få fram. smile

Jag ringde dom tidigare ägarna till bilen och fick en bra och positiv historia om bilen.

Låter ju bra. Då borde den vara ett hyfsat vettigt köp tycker jag.

dwadw
21 november · 223 Inlägg

Hegge_ skrev:

dwadw skrev:

Brådhis skrev:
Be honom skicka en bild på mätarställningen. Det första man gör är att kolla om sista siffran på trippmätaren är röd istället för svart, då är mätaren bytt av Volvo och då bör kanske rätt mätarställning gå att få fram. smile

Jag ringde dom tidigare ägarna till bilen och fick en bra och positiv historia om bilen.

Låter ju bra. Då borde den vara ett hyfsat vettigt köp tycker jag.

Ja det tycker jag också. Man kan ju åtminstone åka ner och kika på den och visar det sig att det inte är något att ha får man väl bita i det sura äpplet och åka hem igen.

Ska försöka få tag på nya fjäderben samma dag och byta till vanlig fjädring så fort som möjligt ifall det blir något köp.

Vill ha den mer original, tycker att det är synd att man sätter billiga coils på en lågmilad fin 740.

dwadw
onsdag 18:50 · 223 Inlägg

Ungen vela inte sälja bilen längre, nu när man även hade bokat tåg resa ner..

Så vad sägs om denna haha?
https://www.blocket.se/annons/ostergotl … /105179401

Ser rätt fin ut men vet inte om jag vill betala 48k när det inte ens är rätt lack på hakan, saknande list under ena framlyktan eller med hängandes innertak samt ”lite ytrost”.

Sen är ju mätarhistorien skit sne då den först gått till 13k mil 2015, 30k mil 2016 och sen 17k mil när dom köpte den. Och nu 13k mil när dom ”renoverat” mätarhuset.

Senast redigerat av dwadw (onsdag 18:55)

Steff240
torsdag 05:27 · 779 Inlägg

Såg fin ut men 48 lök är kanske lite i överkant. Pröva att pruta lite?
Säljaren verkar vara ärlig om att det finns lite skavanker och det är ju ett plus tycker jag.

Om det som säljaren säger om att instrumenthuset gått sönder och sen blivit renoverat är det ju inget konstigt med milen. Dom har förmodligen stoppat i ett annat instrument med mer mil sålänge och besiktat med det, därför får du jättehoppet i mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 05:49 · 15 600 Inlägg

Tänk... Jag sålde en helt oskruvad 740GL som jag köpte av en gubbe i närheten för 18000:- för 3 år sedan... Tyckte det var sjukt då. (Gav själv 4000:- för den).

Emptum Audi et pauper factus est
Lucif3r
torsdag 10:50 · 1 592 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tänk... Jag sålde en helt oskruvad 740GL som jag köpte av en gubbe i närheten för 18000:- för 3 år sedan... Tyckte det var sjukt då. (Gav själv 4000:- för den).

Och jag sålde min mer eller mindre helrenoverande 945a för 16k för 11år sedan hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang