KÖPRÅD: Är dessa 740s något att ha?

dwadw
25 oktober · 223 Inlägg

Funderar på vad för bil man ska köpa och är sugen på någon turbo. Vilket blir lite krångligare om man ska ha en 7 serie.

Är inte så sugen på 9 serien då dom inte faller i min smak, men ifall jag inte hittar någon 740 turbo så lär det nog bli en 940 ändå.

https://www.facebook.com/marketplace/it … 860771084/

Första bilen är då en 744 tic -88 med b230ft. En 744 tic är typ en av mina drömbilar. Tanken är att smått trimma bilen också.

https://www.facebook.com/marketplace/it … 899736037/

Annars finns även den här 744 16v med b234f motorn där man kanske skulle kunna installera en turbo som jag vill lära mig hur man gör.

Är någon av dessa bilar något att ha?

Mvh

Steff240
25 oktober · 779 Inlägg

Ser ju fina ut på bild åtminstone. Men åtminstone 16ventilaren skulle jag vara lite försiktig med, svårt att veta kvaliteten på motorarbetet och övrigt genom en Facebook-annons... Begär gärna att få se kvitton på motordelar osv så att renovering faktiskt är gjord.

Tänk på att turbobilarna i regel haft många gasglada ägare som ofta mixtrat och modifierat fritt.

Priset på turbon är väl rimligt OM bilen är i bra skick och inte sönderskruvad under skalet...

16ventilaren? Njaaee känns lite dyr enligt mig...
Det som motiverar priset är mer USA-fronten, bakljusen och fälgarna. Resten är inget speciellt.

Senast redigerat av Steff240 (25 oktober )

Brådhis * Voff voff *
25 oktober · 9 027 Inlägg

dwadw skrev:
Funderar på vad för bil man ska köpa och är sugen på någon turbo. Vilket blir lite krångligare om man ska ha en 7 serie.

Är inte så sugen på 9 serien då dom inte faller i min smak, men ifall jag inte hittar någon 740 turbo så lär det nog bli en 940 ändå.

https://www.facebook.com/marketplace/it … 860771084/

Första bilen är då en 744 tic -88 med b230ft. En 744 tic är typ en av mina drömbilar. Tanken är att smått trimma bilen också.

https://www.facebook.com/marketplace/it … 899736037/

Annars finns även den här 744 16v med b234f motorn där man kanske skulle kunna installera en turbo som jag vill lära mig hur man gör.

Är någon av dessa bilar något att ha?

Mvh

Den gråa där känner man igen från TPC-tiden, även om den ser ut att ha passerat några ägare sedan sina glansdagar...

Här är när Elvis hade den: https://www.garaget.org/?car=26627

Här är när Engberg hade den: https://www.garaget.org/?car=293439

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
dwadw
25 oktober · 223 Inlägg

Steff240 skrev:
Ser ju fina ut på bild åtminstone. Men åtminstone 16ventilaren skulle jag vara lite försiktig med, svårt att veta kvaliteten på motorarbetet och övrigt genom en Facebook-annons... Begär gärna att få se kvitton på motordelar osv så att renovering faktiskt är gjord.

Tänk på att turbobilarna i regel haft många gasglada ägare som ofta mixtrat och modifierat fritt.

Priset på turbon är väl rimligt OM bilen är i bra skick och inte sönderskruvad under skalet...

16ventilaren? Njaaee känns lite dyr enligt mig...
Det som motiverar priset är mer USA-fronten, bakljusen och fälgarna. Resten är inget speciellt.

Hm ja då är jag nästan mer sugen på 16 ventilaren då TICen har haft en del ägare. Om den nu kanske är något att ha. Man kanske kan pruta ner priset om man skippar usa fronten och bakljusen.

Vet du annars om 90-tals honda civics är nå bra bilar? Börjar bli lite sugen på dom också då det var tänkt att jag skulle ha en som förstabil men blev aldrig av då den var för dåligt skick.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /104311572

Typ som den här, helst skulle man vilja ha en sedan men de verkar vara lite mer sällsynta tyvärr.

Steff240
25 oktober · 779 Inlägg

dwadw skrev:

Steff240 skrev:
Ser ju fina ut på bild åtminstone. Men åtminstone 16ventilaren skulle jag vara lite försiktig med, svårt att veta kvaliteten på motorarbetet och övrigt genom en Facebook-annons... Begär gärna att få se kvitton på motordelar osv så att renovering faktiskt är gjord.

Tänk på att turbobilarna i regel haft många gasglada ägare som ofta mixtrat och modifierat fritt.

Priset på turbon är väl rimligt OM bilen är i bra skick och inte sönderskruvad under skalet...

16ventilaren? Njaaee känns lite dyr enligt mig...
Det som motiverar priset är mer USA-fronten, bakljusen och fälgarna. Resten är inget speciellt.

Hm ja då är jag nästan mer sugen på 16 ventilaren då TICen har haft en del ägare. Om den nu kanske är något att ha. Man kanske kan pruta ner priset om man skippar usa fronten och bakljusen.

Vet du annars om 90-tals honda civics är nå bra bilar? Börjar bli lite sugen på dom också då det var tänkt att jag skulle ha en som förstabil men blev aldrig av då den var för dåligt skick.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /104311572

Typ som den här, helst skulle man vilja ha en sedan men de verkar vara lite mer sällsynta tyvärr.

Har ingen egen erfarenhet av Honda Civic men rent objektivt är det nog en bättre bil än Volvo 740 på många sätt, och det säger jag trots att mitt hjärta klappar för rödblocks-Volvo roll Men om bilen i annonsen är ett bra köp till ett bra pris låter jag någon annan sia om.

Angående många ägare på tic:en; jag tycker inte du behöver vara rädd för det egentligen, sålänge grundskicket är bra.

Och gällande 16ventilaren så SKA priset vara betydligt lägre med original front och bakljus. Går säljaren inte med på en betydande prissänkning är det lika bra att gå därifrån (enligt min personliga åsikt).

dwadw
25 oktober · 223 Inlägg

Steff240 skrev:

dwadw skrev:

Steff240 skrev:
Ser ju fina ut på bild åtminstone. Men åtminstone 16ventilaren skulle jag vara lite försiktig med, svårt att veta kvaliteten på motorarbetet och övrigt genom en Facebook-annons... Begär gärna att få se kvitton på motordelar osv så att renovering faktiskt är gjord.

Tänk på att turbobilarna i regel haft många gasglada ägare som ofta mixtrat och modifierat fritt.

Priset på turbon är väl rimligt OM bilen är i bra skick och inte sönderskruvad under skalet...

16ventilaren? Njaaee känns lite dyr enligt mig...
Det som motiverar priset är mer USA-fronten, bakljusen och fälgarna. Resten är inget speciellt.

Hm ja då är jag nästan mer sugen på 16 ventilaren då TICen har haft en del ägare. Om den nu kanske är något att ha. Man kanske kan pruta ner priset om man skippar usa fronten och bakljusen.

Vet du annars om 90-tals honda civics är nå bra bilar? Börjar bli lite sugen på dom också då det var tänkt att jag skulle ha en som förstabil men blev aldrig av då den var för dåligt skick.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /104311572

Typ som den här, helst skulle man vilja ha en sedan men de verkar vara lite mer sällsynta tyvärr.

Har ingen egen erfarenhet av Honda Civic men rent objektivt är det nog en bättre bil än Volvo 740 på många sätt, och det säger jag trots att mitt hjärta klappar för rödblocks-Volvo roll Men om bilen i annonsen är ett bra köp till ett bra pris låter jag någon annan sia om.

Angående många ägare på tic:en; jag tycker inte du behöver vara rädd för det egentligen, sålänge grundskicket är bra.

Och gällande 16ventilaren så SKA priset vara betydligt lägre med original front och bakljus. Går säljaren inte med på en betydande prissänkning är det lika bra att gå därifrån (enligt min personliga åsikt).

Man får hoppas någon civic dyker upp da.

Hur mycket är en glt 16 ventilare värd? Har ingen aning angående det tyvärr.

Steff240
25 oktober · 779 Inlägg

dwadw skrev:
Hur mycket är en glt 16 ventilare värd? Har ingen aning angående det tyvärr.

Går inte att sätta en prislapp på det viset.
Jag skulle nog se det såhär; att de är värda lite mer än en vanlig GL i samma skick och lite mindre än en Turbo i samma skick.

Sen är det ju så att en vara är värd det som någon är villig att betala...

dwadw
26 oktober · 223 Inlägg

Steff240 skrev:

dwadw skrev:
Hur mycket är en glt 16 ventilare värd? Har ingen aning angående det tyvärr.

Går inte att sätta en prislapp på det viset.
Jag skulle nog se det såhär; att de är värda lite mer än en vanlig GL i samma skick och lite mindre än en Turbo i samma skick.

Sen är det ju så att en vara är värd det som någon är villig att betala...

Då känns ju 55 nästan som rimligt med tanke på att det är usa front, som vanligtvis går för 7-11 tusen spänn tyvärr, 760 baklyktor, ljud och fälgar.

Har sett rätt fina vanliga gl för 30-60 tusen, tic i hyfsat bra skick från 70-100 tusen typ.

Men 60k för en gl känns lite absurt..

Lucif3r
26 oktober · 1 592 Inlägg

När det gäller så här gamla bilar är det 100% det individuella skicket som har betydelse. Det är något som ofta är omöjligt att veta utifrån ett fåtal bilder. Det är ju liksom inte många som fotar alla defekter som finns på en bil man försöker sälja wink

"Skruvade" bilar bör man vara lite extra aktsam för... Man har ingen aning om vad föregående ägare gjort för lustiga lösningar. Heck, man ser ju t om lustiga lösningar på "oskruvade" bilar!

Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en 740, tic eller inte. Så jäkla ovanliga är dom inte (än), och det finns objektivt sett betydligt bättre bilar för betydligt mindre pengar. Ett spontant exempel är 850/S/V70(97-00) T5. Bättre på alla sätt och vis förutom möjligtvis att dom är framhjulsdrivna. Dom kan man få tag på i "mint condition" för runt 20. För typ 50k kan du få en urfin S60/V70 T5(00+).. Jag har t om sett ett par 850 och V70R-modeller för runt 50k, men generellt ligger dom väl lite högre i pris...

dwadw
28 oktober · 223 Inlägg

Lucif3r skrev:
När det gäller så här gamla bilar är det 100% det individuella skicket som har betydelse. Det är något som ofta är omöjligt att veta utifrån ett fåtal bilder. Det är ju liksom inte många som fotar alla defekter som finns på en bil man försöker sälja wink

"Skruvade" bilar bör man vara lite extra aktsam för... Man har ingen aning om vad föregående ägare gjort för lustiga lösningar. Heck, man ser ju t om lustiga lösningar på "oskruvade" bilar!

Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en 740, tic eller inte. Så jäkla ovanliga är dom inte (än), och det finns objektivt sett betydligt bättre bilar för betydligt mindre pengar. Ett spontant exempel är 850/S/V70(97-00) T5. Bättre på alla sätt och vis förutom möjligtvis att dom är framhjulsdrivna. Dom kan man få tag på i "mint condition" för runt 20. För typ 50k kan du få en urfin S60/V70 T5(00+).. Jag har t om sett ett par 850 och V70R-modeller för runt 50k, men generellt ligger dom väl lite högre i pris...

Tjenare, den här dök upp på blocket och blev sugen på den. Men undrar hur det blir med besiktningen om den går igenom eller inte.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vo … /104743715

Brådhis * Voff voff *
28 oktober · 9 027 Inlägg

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
När det gäller så här gamla bilar är det 100% det individuella skicket som har betydelse. Det är något som ofta är omöjligt att veta utifrån ett fåtal bilder. Det är ju liksom inte många som fotar alla defekter som finns på en bil man försöker sälja wink

"Skruvade" bilar bör man vara lite extra aktsam för... Man har ingen aning om vad föregående ägare gjort för lustiga lösningar. Heck, man ser ju t om lustiga lösningar på "oskruvade" bilar!

Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en 740, tic eller inte. Så jäkla ovanliga är dom inte (än), och det finns objektivt sett betydligt bättre bilar för betydligt mindre pengar. Ett spontant exempel är 850/S/V70(97-00) T5. Bättre på alla sätt och vis förutom möjligtvis att dom är framhjulsdrivna. Dom kan man få tag på i "mint condition" för runt 20. För typ 50k kan du få en urfin S60/V70 T5(00+).. Jag har t om sett ett par 850 och V70R-modeller för runt 50k, men generellt ligger dom väl lite högre i pris...

Tjenare, den här dök upp på blocket och blev sugen på den. Men undrar hur det blir med besiktningen om den går igenom eller inte.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vo … /104743715

Den måste ju reggas med motorn om den ska kunna besiktigas med den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
dwadw
28 oktober · 223 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
När det gäller så här gamla bilar är det 100% det individuella skicket som har betydelse. Det är något som ofta är omöjligt att veta utifrån ett fåtal bilder. Det är ju liksom inte många som fotar alla defekter som finns på en bil man försöker sälja wink

"Skruvade" bilar bör man vara lite extra aktsam för... Man har ingen aning om vad föregående ägare gjort för lustiga lösningar. Heck, man ser ju t om lustiga lösningar på "oskruvade" bilar!

Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en 740, tic eller inte. Så jäkla ovanliga är dom inte (än), och det finns objektivt sett betydligt bättre bilar för betydligt mindre pengar. Ett spontant exempel är 850/S/V70(97-00) T5. Bättre på alla sätt och vis förutom möjligtvis att dom är framhjulsdrivna. Dom kan man få tag på i "mint condition" för runt 20. För typ 50k kan du få en urfin S60/V70 T5(00+).. Jag har t om sett ett par 850 och V70R-modeller för runt 50k, men generellt ligger dom väl lite högre i pris...

Tjenare, den här dök upp på blocket och blev sugen på den. Men undrar hur det blir med besiktningen om den går igenom eller inte.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vo … /104743715

Den måste ju reggas med motorn om den ska kunna besiktigas med den.

Aa jo det lär man väl göra. Hur svårt är det?

Vill verkligen ha en 80-tals 740 med b230fk motor men eftersom jag inte har plats eller redskap för att göra motorbyten själv så lär man ju köpa färdigbyggda så att säga.

Vad behöver man tänka på om man ska regbessa?

Brådhis * Voff voff *
28 oktober · 9 027 Inlägg

dwadw skrev:

Brådhis skrev:

dwadw skrev:
Tjenare, den här dök upp på blocket och blev sugen på den. Men undrar hur det blir med besiktningen om den går igenom eller inte.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vo … /104743715

Den måste ju reggas med motorn om den ska kunna besiktigas med den.

Aa jo det lär man väl göra. Hur svårt är det?

Vill verkligen ha en 80-tals 740 med b230fk motor men eftersom jag inte har plats eller redskap för att göra motorbyten själv så lär man ju köpa färdigbyggda så att säga.

Vad behöver man tänka på om man ska regbessa?

Jag kan inte uttala mig om regbes-delen för det har jag helt enkelt aldrig gjort.

Men över lag bör du ju kika på en TIC med B23/B230ET eller B230FT kan jag tycka. En ombyggd är alltid en ombyggd.

B230FK är lättryckaren som kom 1995 (om jag minns rätt?), så den finns ingen poäng för dig att leta efter. smile

Men det är idag gamla bilar. Riktigt gamla! Du kommer få skruva om du ska ha den som bruksbil (och annars också), så verktyg och möjlighet att göra detta på är nog närmast ett krav. Kunskapen får du säkert efter hand som du gör det. smile

Senast redigerat av Brådhis (28 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
dwadw
28 oktober · 223 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Brådhis skrev:

Den måste ju reggas med motorn om den ska kunna besiktigas med den.

Aa jo det lär man väl göra. Hur svårt är det?

Vill verkligen ha en 80-tals 740 med b230fk motor men eftersom jag inte har plats eller redskap för att göra motorbyten själv så lär man ju köpa färdigbyggda så att säga.

Vad behöver man tänka på om man ska regbessa?

Jag kan inte uttala mig om regbes-delen för det har jag helt enkelt aldrig gjort.

Men över lag bör du ju kika på en TIC med B23/B230ET eller B230FT kan jag tycka. En ombyggd är alltid en ombyggd.

B230FK är lättryckaren som kom 1995 (om jag minns rätt?), så den finns ingen poäng för dig att leta efter. smile

Men det är idag gamla bilar. Riktigt gamla! Du kommer få skruva om du ska ha den som bruksbil (och annars också), så verktyg och möjlighet att göra detta på är nog närmast ett krav. Kunskapen får du säkert efter hand som du gör det. smile

Jo skruva och greja har jag gjort sen jag har tagit körkort, och är full medveten om att man lär skruva med äldre bilar. Vilket är det jag vill göra. Eftersom jag vill lära mig mer om bilar.

Men att göra ett motorbyte är ju något helt annat.

Men ska jag ha en TIC kommer det att kosta skjortan, iaf för en i bra skick.

Lucif3r
28 oktober · 1 592 Inlägg

Jag har inte reggat en motorbytt bil själv heller, men på 7/940 92 eller äldre ska det inte vara några problem så länge drivlinan(inkl. avgasreningen) är orginal, samt orginaleffekten inte överskrider uh... 235hk/320nm har jag för mig.
Det är därför dom som byter till T5-motor tar motorn från en 850, då den har 225hk/300nm orginal. S/V70 T5 t ex har 239hk/330nm, dvs för stark för att regga med.

Så att regga med en turbo-rödblockare är som sagt inga problem, då starkaste turbo-rödblockaren(med avgasrening) har 190hk och typ 280nm,  dvs "långt" under effektgränsen smile

A och O är dock att hela drivlinan och styrsystem är i orginalutförande, motorer får enbart byggas om i sådan grad att den passar den nya bilen(t ex ombygt tråg och insug för 5-cyl vitblockare).

dwadw
28 oktober · 223 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag har inte reggat en motorbytt bil själv heller, men på 7/940 92 eller äldre ska det inte vara några problem så länge drivlinan(inkl. avgasreningen) är orginal, samt orginaleffekten inte överskrider uh... 235hk/320nm har jag för mig.
Det är därför dom som byter till T5-motor tar motorn från en 850, då den har 225hk/300nm orginal. S/V70 T5 t ex har 239hk/330nm, dvs för stark för att regga med.

Så att regga med en turbo-rödblockare är som sagt inga problem, då starkaste turbo-rödblockaren(med avgasrening) har 190hk och typ 280nm,  dvs "långt" under effektgränsen smile

A och O är dock att hela drivlinan och styrsystem är i orginalutförande, motorer får enbart byggas om i sådan grad att den passar den nya bilen(t ex ombygt tråg och insug för 5-cyl vitblockare).

Hm ja så vad tror du om den där 740n? Han skrev att allt är taget ifrån en 940 polar. B200fk motor, men jag har aldrig hört talats om någon b200fk motor.

Steff240
28 oktober · 779 Inlägg

Jag tycker personligen att man ska dra öronen åt sig när det gäller bilar som fått motorn utbytt på det viset. Varför har inte ägaren brytt sig om att regga den? Då slipper man ont i magen inför varje besiktning och av tanken på att bli kollad av polisen. Dessutom blir det lättare att sälja bilen, till ett högre pris tillochmed kanske.
Är det så att ägaren misstänker eller vet att grejerna inte klarar regbesiktning?

Lucif3r
28 oktober · 1 592 Inlägg

B200FT är 2 liters varianten av B230FT smile Såldes bl.a. i italien där allt över 2 liter skattades ihjäl. Den har 155hk istället för 165 som B230FT, och mindre vrid.

Jag håller dock med ovanstående att man bör vara aktsam för oreggade motorbytta bilar, iaf när dom har en motor som KAN reggas väldigt enkelt. Skillnad om det sitter t ex en T6a där som är åt h-e för stark för att regga enkelt med tongue

Senast redigerat av Lucif3r (28 oktober )

dwadw
28 oktober · 223 Inlägg

Lucif3r skrev:
B200FT är 2 liters varianten av B230FT smile Såldes bl.a. i italien där allt över 2 liter skattades ihjäl. Den har 155hk istället för 165 som B230FT, och mindre vrid.

Jag håller dock med ovanstående att man bör vara aktsam för oreggade motorbytta bilar, iaf när dom har en motor som KAN reggas väldigt enkelt. Skillnad om det sitter t ex en T6a där som är åt h-e för stark för att regga enkelt med tongue

Ja nu blir man lite tveksam, är det inte bara och regbessa själv om allt är som det ska? Vad kan orsaka att det inte går att regbessa isåfall?

Lucif3r
28 oktober · 1 592 Inlägg

Att motorn inte är i orginalutförande smile Det inkluderar katalysatorn, en universalskatt duger inte.

Men är den det så "ska" det vara lugnt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang