Lyxiga tillval

granadadr
10 februari 2023 · 7 290 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

Jesper328 skrev:
Finns mycket lullull som man inte har så mycket användning för.
Men rattvärme, elektrisk bagagelucka, och massagestolar = molto bene.

kan vara utan el baklucka och massagestolar,, rattvärme är guld värt här i Norrland, en sak som ENBART SUGER är elektriska drag,,

Menar du infällbar draganordning?
Har det på Hondan - man slipper slå smalbenen i kulan.
Fast drag på Suzukin -  man slår smalbenen i kulan!

då har man ett manuellt avtagbart drag, el, krånglar mkt när dem blir lite äldre,, salt å el wink  har mina avtagbara på hela tiden,, slår aldrig i, någon gång kan man komma åt å smutsa ner sig lite men ej så farligt

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 746 Inlägg

fjärr för att öppna låset på bilen
fysisk nyckel till tändingslåset
fysiska reglage i bilen.
svartskinn inredning. (äkta inget veganskräp)
automatisk klimatkontroll
Reservhjul med ett riktigt däck.. inget max 80däck..
Eftermarknads stereo. med en stor baslåda med riktiga slutsteg som inte tillverkaren tagit fram så man får lite kvalite i ljudet

tillbehör som borde vara förbjuda är följande.
rövgrill
handsvetsmodul.
antiskoj och antiburnis
keyless entry (för att göra det lättare för tjuven att sno bilen utan att ens behöva sno nyckel)
stor lcd display som är större än vindrutan som dessutom styr allt i hela bilen så man inte kan ändra något medans man kör utan att behöva hålla den ena handen med den andra för att pricka vart man vill trycka.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:

granadadr skrev:

kan vara utan el baklucka och massagestolar,, rattvärme är guld värt här i Norrland, en sak som ENBART SUGER är elektriska drag,,

Menar du infällbar draganordning?
Har det på Hondan - man slipper slå smalbenen i kulan.
Fast drag på Suzukin -  man slår smalbenen i kulan!

då har man ett manuellt avtagbart drag, el, krånglar mkt när dem blir lite äldre,, salt å el wink  har mina avtagbara på hela tiden,, slår aldrig i, någon gång kan man komma åt å smutsa ner sig lite men ej så farligt

du gör exakt som man INTE ska göra.. man ska aldrig ha avtagbara draget monterat utom när man ska använda det..  annars så säger dom välkommen åter inom en månad på svensk bilbekämpning smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:
Keyless kommer inte på fråga vid nästa bilbyte, riktig bilnyckel ska det vara

tongue

ja vill man inte komma ut till en tom parkeringsplats så ska man hålla sig jävligt långt ifrån keyless system. 
så jäkla onödig grej som bara gör det enklare för tjuvar att sno bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
10 februari 2023 · 7 290 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:

Menar du infällbar draganordning?
Har det på Hondan - man slipper slå smalbenen i kulan.
Fast drag på Suzukin -  man slår smalbenen i kulan!

då har man ett manuellt avtagbart drag, el, krånglar mkt när dem blir lite äldre,, salt å el wink  har mina avtagbara på hela tiden,, slår aldrig i, någon gång kan man komma åt å smutsa ner sig lite men ej så farligt

du gör exakt som man INTE ska göra.. man ska aldrig ha avtagbara draget monterat utom när man ska använda det..  annars så säger dom välkommen åter inom en månad på svensk bilbekämpning smile

konstigt att jag ALDRIG haft problem på bes då?? smile ägt sådana drag i minst 12 år wink hanterar man dem rätt har man ej problem wink

SportPilot Ubåtsingenjör
10 februari 2023 · 7 232 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

Jesper328 skrev:
Finns mycket lullull som man inte har så mycket användning för.
Men rattvärme, elektrisk bagagelucka, och massagestolar = molto bene.

kan vara utan el baklucka och massagestolar,, rattvärme är guld värt här i Norrland, en sak som ENBART SUGER är elektriska drag,,

Menar du infällbar draganordning?
Har det på Hondan - man slipper slå smalbenen i kulan.
Fast drag på Suzukin -  man slår smalbenen i kulan!

Har aldrig lyckats med den bedriften.

För mig är det lyx med en vrålande luftkyld boxer sexa och avsaknad av allt vad servo heter. Fantastisk körupplevelse

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
iTact
11 februari 2023 · 115 Inlägg

Kom på en sak. Det bmw gör med ratten, att den går upp och ner vid in och urstigning. Känns lyxigt av nån anledning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 17 488 Inlägg

En ny Ford F-150 passerade mig förra året. På den finns en knapp där växelväljarspaken försvinner ner i mittkonsolen. Varför?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 17 488 Inlägg

Förr eller senare kommer det en rejäl solstorm, det har ju hänt förr,  som slår ut all elektronik. Då är det lyx att ha en bil med en gammal 80-tals sugdiesel i garaget... För den startar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
11 februari 2023 · 356 Inlägg

iTact skrev:
Kom på en sak. Det bmw gör med ratten, att den går upp och ner vid in och urstigning. Känns lyxigt av nån anledning

Det är något min far älskar nu när han haft det i sina Lexusar.

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 26 157 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En ny Ford F-150 passerade mig förra året. På den finns en knapp där växelväljarspaken försvinner ner i mittkonsolen. Varför?

Tror det är för att kunna fälla ut mittarmsstödet hela vägen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 17 488 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
En ny Ford F-150 passerade mig förra året. På den finns en knapp där växelväljarspaken försvinner ner i mittkonsolen. Varför?

Tror det är för att kunna fälla ut mittarmsstödet hela vägen?

Möjligt. Bilen är levererad till kund sedan länge men det kommer säkert någon till. Då ska jag kolla.

Kör man en ny Dodge RAM i jämn hastighet så stänger den av ena cylinderbanken och går på 4 cylindrar. Detta kan kännas som en lätt vibration i ratten om man är uppmärksam. Det lyser då en grön lampa i instrument som det står ECO på. Planterar man sen gaspedalen i botten så hickar bilen till lite innan den knuffar på med alla kannor och river loss på asfalten. Man köper väl inte en sådan bil för att spara soppa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2023 · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
En ny Ford F-150 passerade mig förra året. På den finns en knapp där växelväljarspaken försvinner ner i mittkonsolen. Varför?

Tror det är för att kunna fälla ut mittarmsstödet hela vägen?

Möjligt. Bilen är levererad till kund sedan länge men det kommer säkert någon till. Då ska jag kolla.

Kör man en ny Dodge RAM i jämn hastighet så stänger den av ena cylinderbanken och går på 4 cylindrar. Detta kan kännas som en lätt vibration i ratten om man är uppmärksam. Det lyser då en grön lampa i instrument som det står ECO på. Planterar man sen gaspedalen i botten så hickar bilen till lite innan den knuffar på med alla kannor och river loss på asfalten. Man köper väl inte en sådan bil för att spara soppa...

Lånade en några år gammal RAM för att hämta min båt. Tro mig, även med ECO så är chanserna att spara soppa minimala. wink

1,6 med tom biltrailer bakom och runt 1,9 med båten + trailern på biltrailern. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
11 februari 2023 · 6 577 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
En ny Ford F-150 passerade mig förra året. På den finns en knapp där växelväljarspaken försvinner ner i mittkonsolen. Varför?

Tror det är för att kunna fälla ut mittarmsstödet hela vägen?

Stämmer

Var skeptisk först med att äga bil utan växelspak men bekvämt med mer utrymme

De/Dem
THEBADGUY Gorgilus addictus
11 februari 2023 · 4 736 Inlägg

Rattvärme är för mig det viktigaste när jag köper bil numera.
Guld värt en kall vinterdag.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
trubbelturbo
11 februari 2023 · 1 460 Inlägg

Efter att ha haft lite ABS-bekymmer och därmed varit utan farthållare en period så har jag nog drabbats av PTSD efter mina dagliga 13-mils turer till jobbet. Så mitt svar är, farthållare är väldigt lyxigt, även om det nog är att betrakta som standardutrustning.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2023 · 13 746 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Efter att ha haft lite ABS-bekymmer och därmed varit utan farthållare en period så har jag nog drabbats av PTSD efter mina dagliga 13-mils turer till jobbet. Så mitt svar är, farthållare är väldigt lyxigt, även om det nog är att betrakta som standardutrustning.

bara hålla pedalen i botten så är det inte så jobbigt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
11 februari 2023 · 5 841 Inlägg

Growe skrev:

trubbelturbo skrev:
Efter att ha haft lite ABS-bekymmer och därmed varit utan farthållare en period så har jag nog drabbats av PTSD efter mina dagliga 13-mils turer till jobbet. Så mitt svar är, farthållare är väldigt lyxigt, även om det nog är att betrakta som standardutrustning.

bara hålla pedalen i botten så är det inte så jobbigt ;-)

Det funkar på en Seat Arosa men de flesta andra bilar går olagligt fort då

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2023 · 13 746 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

trubbelturbo skrev:
Efter att ha haft lite ABS-bekymmer och därmed varit utan farthållare en period så har jag nog drabbats av PTSD efter mina dagliga 13-mils turer till jobbet. Så mitt svar är, farthållare är väldigt lyxigt, även om det nog är att betrakta som standardutrustning.

bara hålla pedalen i botten så är det inte så jobbigt ;-)

Det funkar på en Seat Arosa men de flesta andra bilar går olagligt fort då

Nja vet inte om det är lagligt ens med dom 60hk.  Lagom mqchfart är 160 med min gråa.      Har en grön oxå den har jag varit över 170 med men man kommer fram fortare riskerna minskar oxå eftersom man är kortare tid ute på vägen 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang