Jesper328 skrev:
Nja, motorn kommer inte att få det ”lättare”.
Det krävs fortfarande X vrid för att hålla fordonet i Y hastighet.
Man tar väck lite säkerhetsmarginaler gällande bränsle, och ökar tändning/laddtryck där det är rimligt att göra så.
så är det man snävar upp säkerhets gränsen.. man tänker att denna bil mest troligen inte kommer köras i -45 eller +60
ihop med lite mer laddtryck och kanske lite högre tändning eftersom man inte behöver ha med dom lägsta oktanhalterna på bränslet som finns i världen för att man antar att bilen kommer köras i europa på bra bränsle.
så hittar man ganska mycket effekt gratis.
man kör dom oxå lite snålare på full last. där i regel på äldre bilar inte lambdasonden mäter längre
att man helt enkelt vågar köra dom lite snålare än från fabrik pga oavstånde anledningar gör att när man trycker fullt lambdan stängs av och laddtryckets ökas så går dom snålare på full gas än annars. men allt är ju pga man tullar på tillverkarens krav och regler som gäller.
så derför går dom snålare i teorin men i praktiken så använer man mer effekt=mer bränsleåtgång.
man ökar ju regel laddtrycket från 0.6bar till runt 1.0 till 1.2bar på en bensin turbo bil. det gör ju skralt att bilen kan svälja betydligt mer bränsle. men det kräver ju samtidigt att man använder effekten använder man samma effekt utan säkerhets marrginalerna så går dom snålare i regel.
på tunga fordon lönar det sig nästan alltid. men där rullar man 10.000-20.000mil om året så inte jätte konstigt.
där spelar effekten stor roll.. om man istället för 420hk ökar upp effekten till 500hk och 500nm extre vrid så tappar man ju inte allt så mycket i backar så motorn kan gå på högre växel i samma backar än tidigare vilket kommer spara bränsle över tid.
där pratas det om 12% från firmor. vet inte hurvida det stämmer..
men dom jag vet som fått det gjort har varit väldigt nöjda efteråt. så antar att en lastbil med mer effekt blir betyldigt trevligare för chaffören och bara det är en stor vinst.. jag tycker inte man ska optimera för att spara pengar utan för att få en roligare fordon. när det gäller vanliga bilar. medans på tunga sidan göra det för att spara någora procent i förbrukning och slippa tappa så mycket fart. vilket är en otroligt tidsvinst där det redan innan handlar att öka medelsnitts hastigheten med 10km/h kan göra skillnad mellan att få sova i lastbilen eller sova i sin egna säng. och från 5dagars vecka till 6dagars vecka.
så optimera för en roligare bil man kommer garanterat känna att man får effekt värt pengarna. på dom flesta turbo bilarna. men för bränsleekonomin så är det bortkastade pengar.. även om det i teorin kan göra fordonet snålare.