Steg 1 värt

Melker0
15 april 2023 · 2 Inlägg

Hejsan idag då köpte jag en Saab 95 2,3t 2008
Och undra om det är värt att steg 1 för att eventuellt om det sänker bränsleförbrukningen.

Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2023 · 26 155 Inlägg

Är det inte billigare att bara lära sig köra effektivt och snålt i stället?
Om du nu bara vill åt mindre bränsleförbrukning menar jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jesper328
15 april 2023 · 2 373 Inlägg

Brukar snarare bli tvärt om för att man gasar mer.
Gör som Mack säger.
Av med pjöcksen och kör i strumplästen istället.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2023 · 13 746 Inlägg

går säkert snålare  optimerad men tyvärr är det så att när man inser vilken pigg bil man fick så ökar förbrukningen.    så att optimera en bil för att minska förbrukningen är sällan en smart ide.

att göra det på en lastbil buss eller husbil där finns det pengar att tjäna men en bil blir oftast törstigare pga att man gasar mer.   men skit i förbrukningen man får betydligt mycket roligare för varje liter bensin när man har en piggare bil och det är ju endå det som räknas i slutänden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
16 april 2023 · 2 215 Inlägg

Den eventuella bränsleminskningen som blir lär man köra måååååånga år och mil på innan man ens tjänat in kostnaden för optimeringen....

Se över körsättet istället, det är rätt otroligt hur mycket man som förare kan inverka på förbrukningen. Jag kan t ex köra min gamla härk till V70 på 0.68-0.7 om jag vill - vilket jag sällan vill då sån körning är så otroligt tråkigt big_smile Jag gör aktivt val att ligga på runt 0.8 istället. Jag vet gott om andra som har problem med motsvarande bil/motor att få dom under 0.9....

Ja just det, se (givetvis) till att bilen är i tipptopp skick, inga bromsar ligger på osv...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

Lucif3r skrev:
Den eventuella bränsleminskningen som blir lär man köra måååååånga år och mil på innan man ens tjänat in kostnaden för optimeringen....

Se över körsättet istället, det är rätt otroligt hur mycket man som förare kan inverka på förbrukningen. Jag kan t ex köra min gamla härk till V70 på 0.68-0.7 om jag vill - vilket jag sällan vill då sån körning är så otroligt tråkigt big_smile Jag gör aktivt val att ligga på runt 0.8 istället. Jag vet gott om andra som har problem med motsvarande bil/motor att få dom under 0.9....

Ja just det, se (givetvis) till att bilen är i tipptopp skick, inga bromsar ligger på osv...

man ska mäta hur roligt man har per krona..  om jag kör som jag snott min polo tdi.. påväg till jobbet når 190-200km/h där det går så är min förbrukning 0.7l/milen. 

om jag kör som den snålaste gubbjäveln på jorden är jag nere i 0.38   

det är ju lätt att inse att det är betydligt mer värt det per krona att få bilen att dra 0.7 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
16 april 2023 · 427 Inlägg

Man tunar inte steg 1 i huvudsak för att spara bränsle även om det faktiskt kan göra det, man tunar för att få bättre vrid och piggare respons

Mina dieslar drog alla lite mindre vid normal körning efter steg 1 (BSR) och dom blev även starkare vilket betydde att man kunde köra på högre växlar och även ge mindre gas. Skillnaden mellan original och tuning blev inte så väldigt nervkittlande tycker jag

Däremot min gamla-gamla 1.8T bensin motor i en före-detta audi a6 blev det stor märkbar skillnad. Motorn svarade snabbare på gas, den blev starkare men jag tyckte nästan den blev lite för nervös. Tyvärr var den bilen bara framhjulsdriven (ingen quattro) så jag tyckte det var lite för lätt att framdäcken spann loss. Hade det varit en quattro hade det nog varit perfekt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

krambriw skrev:
Man tunar inte steg 1 i huvudsak för att spara bränsle även om det faktiskt kan göra det, man tunar för att få bättre vrid och piggare respons

Mina dieslar drog alla lite mindre vid normal körning efter steg 1 (BSR) och dom blev även starkare vilket betydde att man kunde köra på högre växlar och även ge mindre gas. Skillnaden mellan original och tuning blev inte så väldigt nervkittlande tycker jag

Däremot min gamla-gamla 1.8T bensin motor i en före-detta audi a6 blev det stor märkbar skillnad. Motorn svarade snabbare på gas, den blev starkare men jag tyckte nästan den blev lite för nervös. Tyvärr var den bilen bara framhjulsdriven (ingen quattro) så jag tyckte det var lite för lätt att framdäcken spann loss. Hade det varit en quattro hade det nog varit perfekt

min polo 1.6tdi blev som en helt annan bil  med optimering.. hade 90hk 230nm  med optimering blev det 135hk 310nm   det blev stor skillnad.  visst den blev ju inte snabb men mycket mindre seg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
16 april 2023 · 427 Inlägg

Jo det ger lite grann, främst vridet märks på den motorn, samma som i min frus a3, den har oxå steg 1 BSR, blev mycket bättre o inte drar den mer diesel heller

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

krambriw skrev:
Jo det ger lite grann, främst vridet märks på den motorn, samma som i min frus a3, den har oxå steg 1 BSR, blev mycket bättre o inte drar den mer diesel heller

ja det är väldigt stor skillnad i körbarheten..   
det är ju verkligen inte en snabb bil endå.  men nu drar den fint upp till 160 sen är det inte mycket att hänga i granen.

men man slipper istort sätt en eller 2 nedväxlingar vid normal omkörning på motorvägen..  nu brukar jag kugga ner till 3:an endå den drar ju endå till 150 på 3:An
nu har ju jag haft möjligheten att påverka min programvara lite.  då polarn hålls med sånt där.  så jag har en programvara som ger rätt bra med mos i mellan registret men som den är nu drar den bäst från mellan till höga varv.   så man kan utan problem dra ur den till varvstoppet på varje växel utan att den slokar något nämdvärt..  jag är ju en sån där dåre som varvar livet ur grejerna men jag varvar hellre mycket än att ligga och plåga på låga varv och få otroligt hög cyl tryck.

men jag ligger inte heller och plågar på höga varv om den inte orkar..

är väldigt sugen på att montera en annan turbo från en 2.0tdi istället då kan man bumpa upp effekten till 170hk med orginal spridarna.   inte hittat någon som mappar dom på rullande landsväg här i sverige.. inte skitsugen att ta ledigt från jobbet och rulla till englad för att mappa motorn.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
16 april 2023 · 7 290 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Den eventuella bränsleminskningen som blir lär man köra måååååånga år och mil på innan man ens tjänat in kostnaden för optimeringen....

Se över körsättet istället, det är rätt otroligt hur mycket man som förare kan inverka på förbrukningen. Jag kan t ex köra min gamla härk till V70 på 0.68-0.7 om jag vill - vilket jag sällan vill då sån körning är så otroligt tråkigt big_smile Jag gör aktivt val att ligga på runt 0.8 istället. Jag vet gott om andra som har problem med motsvarande bil/motor att få dom under 0.9....

Ja just det, se (givetvis) till att bilen är i tipptopp skick, inga bromsar ligger på osv...

man ska mäta hur roligt man har per krona..  om jag kör som jag snott min polo tdi.. påväg till jobbet når 190-200km/h där det går så är min förbrukning 0.7l/milen. 

om jag kör som den snålaste gubbjäveln på jorden är jag nere i 0.38   

det är ju lätt att inse att det är betydligt mer värt det per krona att få bilen att dra 0.7 smile

böter och indraget körkort inräknat??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Den eventuella bränsleminskningen som blir lär man köra måååååånga år och mil på innan man ens tjänat in kostnaden för optimeringen....

Se över körsättet istället, det är rätt otroligt hur mycket man som förare kan inverka på förbrukningen. Jag kan t ex köra min gamla härk till V70 på 0.68-0.7 om jag vill - vilket jag sällan vill då sån körning är så otroligt tråkigt big_smile Jag gör aktivt val att ligga på runt 0.8 istället. Jag vet gott om andra som har problem med motsvarande bil/motor att få dom under 0.9....

Ja just det, se (givetvis) till att bilen är i tipptopp skick, inga bromsar ligger på osv...

man ska mäta hur roligt man har per krona..  om jag kör som jag snott min polo tdi.. påväg till jobbet når 190-200km/h där det går så är min förbrukning 0.7l/milen. 

om jag kör som den snålaste gubbjäveln på jorden är jag nere i 0.38   

det är ju lätt att inse att det är betydligt mer värt det per krona att få bilen att dra 0.7 smile

böter och indraget körkort inräknat??

japp blev av med mitt kort 2003 5månader..  ynka 70över på 90väg inte ångrat det en sec...  körde ännu värre efteråt..  men jag väljer mina ställen att köra fort på.. smile
använder lite förstånd i dumheten iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
16 april 2023 · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
man ska mäta hur roligt man har per krona..  om jag kör som jag snott min polo tdi.. påväg till jobbet når 190-200km/h där det går så är min förbrukning 0.7l/milen. 

om jag kör som den snålaste gubbjäveln på jorden är jag nere i 0.38   

det är ju lätt att inse att det är betydligt mer värt det per krona att få bilen att dra 0.7 smile

Självklart, men nu var det just bränsleförbrukning och inget annat det var tal om.

krambriw
17 april 2023 · 427 Inlägg

"Självklart, men nu var det just bränsleförbrukning och inget annat det var tal om"

Å då är svaret att det inte är därför man tunar med steg 1

Melker0
23 maj 2023 · 2 Inlägg

Tack för alla svar angående frågan så var det för en kompis sa att det blir lättare för motorn så då jobbar inte motorn lika hårt och drar mindre

Jesper328
23 maj 2023 · 2 373 Inlägg

Nja, motorn kommer inte att få det ”lättare”.
Det krävs fortfarande X vrid för att hålla fordonet i Y hastighet.

Man tar väck lite säkerhetsmarginaler gällande bränsle, och ökar tändning/laddtryck där det är rimligt att göra så.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2023 · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, motorn kommer inte att få det ”lättare”.
Det krävs fortfarande X vrid för att hålla fordonet i Y hastighet.

Man tar väck lite säkerhetsmarginaler gällande bränsle, och ökar tändning/laddtryck där det är rimligt att göra så.

så är det man snävar upp säkerhets gränsen.. man tänker att denna bil mest troligen inte kommer köras i -45 eller +60   

ihop med lite mer laddtryck och kanske lite högre tändning eftersom man inte behöver ha med dom lägsta oktanhalterna på bränslet som finns i världen för att man antar att bilen kommer köras i europa på bra bränsle. 

så hittar man ganska mycket effekt gratis. 

man kör dom oxå lite snålare på full last.  där i regel på äldre bilar inte lambdasonden mäter längre
att man helt enkelt vågar köra dom lite snålare än från fabrik pga oavstånde anledningar gör att när man trycker fullt lambdan stängs av och laddtryckets ökas så går dom snålare på full gas än annars.     men  allt är ju pga man tullar på tillverkarens krav och regler som gäller. 

så derför går dom snålare i teorin men i praktiken så använer man mer effekt=mer bränsleåtgång. 
man ökar ju regel laddtrycket från 0.6bar till runt 1.0 till 1.2bar på en bensin turbo bil.   det gör ju skralt att bilen kan svälja betydligt mer bränsle.  men det kräver ju samtidigt att man använder effekten  använder man samma effekt utan säkerhets marrginalerna så går dom snålare i regel. 

på tunga fordon lönar det sig nästan alltid.  men där rullar man 10.000-20.000mil om året så inte jätte konstigt.
där spelar effekten stor roll..  om man istället för 420hk ökar upp effekten till 500hk och 500nm extre vrid så tappar man ju inte allt så mycket i backar så motorn kan gå på högre växel i samma backar än tidigare vilket kommer spara bränsle över tid.   

där pratas det om 12% från firmor.   vet inte hurvida det stämmer.. 
men dom jag vet som fått det gjort har varit väldigt nöjda efteråt.   så antar att en lastbil med mer effekt blir betyldigt trevligare för chaffören och bara det är en stor vinst..         jag tycker inte man ska optimera för att spara pengar utan för att få en roligare fordon.  när det gäller vanliga bilar. medans på tunga sidan göra det för att spara någora procent i förbrukning och slippa tappa så mycket fart. vilket är en otroligt tidsvinst där det redan innan handlar att öka medelsnitts hastigheten med 10km/h kan göra skillnad mellan att få sova i lastbilen eller sova i sin egna säng.  och från 5dagars vecka till 6dagars vecka. 



så optimera för en roligare bil  man kommer garanterat känna att man får effekt värt pengarna.   på dom flesta turbo bilarna.  men för bränsleekonomin så är det bortkastade pengar..    även om det i teorin kan göra fordonet snålare.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
24 maj 2023 · 427 Inlägg

Sedan är det ju oxå så att vissa bilmärken själva använder enbart olika versioner av sin mjukvara för att sälja motorer med olika effekt och vrid även om det i grunden är samma motor. Typexempel är text Volvo och även Audi/VW. Där kan du se att BSR skrämmer upp även på papperet svagare versioner till samma nivå så det är i grunden samma motor. Bara att det brukar bli billigare att göra det med BSR efteråt istället för original, dvs att köpa en modell med "starkare" motor

I övrigt råder det ingen tvekan att det är mycket trevligt att köra en bil som optimerats. Den går bättre, känns starkare på växlarna och har den extra kraften. Mina fyra senaste har alla varit optimerade med BSR. (Min nuvarande skulle jag göra det direkt med om nu bara PPC fungerade på den modellen men tyvärr, man måste lämna in den. Då faller vitsen med det hela för om Audi laddar in ny programvara vid service så måste den lämnas in igen, Det var ju ett av dom starka argumenten med PPC, man kunde själv optimera och  backa tillbaka till original vid behov)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang