Vågar man köpa en Tesla?

KenthIJ
18 januari · 1 465 Inlägg

Låter ju rimligt att man sänker pris på utgående modell/ inför facelift.

Tror att en del i att begagnade bilar kan vara väl så dyra som  nya är om det är lååång leveranstid på de nya.
Så var det för RAV4 phev flr något drygt år sedan. Jag kunde fått mer för vår än vi gav.

viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

KenthIJ skrev:
Låter ju rimligt att man sänker pris på utgående modell/ inför facelift.

Tror att en del i att begagnade bilar kan vara väl så dyra som  nya är om det är lååång leveranstid på de nya.
Så var det för RAV4 phev flr något drygt år sedan. Jag kunde fått mer för vår än vi gav.

Model Y har 2-4 veckors leveranstid och model 3 har 2-6 veckor så det går fort att få en ny bil. Men absolut, ny modell på väg och då rear man den gamla.

Hemmamek
18 januari · 160 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Jag skulle aldrig någonsin köpa kinesiskt, varken förbränningsbil eller batteribil.
Däremot undrar jag kring ditt resonemang där, tillverkas inte vissa Tesla i kina? Typ som Model Y? Då kommer du ju ändå inte undan, om man säger så.
Eller kommer de bilarna inte till Europa utan säljs bara därnere?

Jag medger att detta blir en lite halvtaskig jämförelse, men jämför med att köpa en Apple/Samsung med någon random Kinatelefon från AliExpress. Bägge görs i Kina, men kan vara ganska olika kvalité.

Hemmamek
18 januari · 160 Inlägg

viccoA skrev:
Ta Cybertrucken tex. världens första bil där svagspänningsdelen är 48v med 1GB TCP/IP gränssnitt med PoE direkt till canbus.

Nu skulle de bara öppna upp mjukvaran så man kan modda dem cool
(Tyvärr något vi aldrig lär se...)

MrHyde
18 januari · 654 Inlägg

Hemmamek skrev:

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Jag skulle aldrig någonsin köpa kinesiskt, varken förbränningsbil eller batteribil.
Däremot undrar jag kring ditt resonemang där, tillverkas inte vissa Tesla i kina? Typ som Model Y? Då kommer du ju ändå inte undan, om man säger så.
Eller kommer de bilarna inte till Europa utan säljs bara därnere?

Jag medger att detta blir en lite halvtaskig jämförelse, men jämför med att köpa en Apple/Samsung med någon random Kinatelefon från AliExpress. Bägge görs i Kina, men kan vara ganska olika kvalité.

Jag hänger med i resonemanget, men det är bara iphone som tillverkas i kina.
https://www.mobil.se/nyheter/samsung-fl … ina/425528

Live long, and prosper.
master_lars
18 januari · 1 160 Inlägg

Helt klart att Model Y är ett kap om man har 500k att lägga på en elbil. Vet inte hur den bakhjulsdrivna versionen lirar, det är ju den som ligger på ca 530k.

Jämför man dock med en ID3 så är ju valet plättlätt. Ny ID3 börjar på 460kkr, och då är ID3 rätt naken i jämförelse. Med lite tillval så är den dyrare, då är ju ändå Teslan maxutrusad från fabriken. Allt finns ju där redan.

Begagnad model y borde kosta kring 290-310k, om en ny kostar 530.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang