3356
Sök

Volvo 240 b21a med SUhif6

4 Inlägg
11 mars 2024
Trådstartare
#1
Hej, när jag var ute å körde så bara dog den från ingenstans, han starta och hade tomgång rätt låg men nästan som vanligt men så fort jag gav gas(när den e varm) så orkade den precis hålla igång ca 300-500varv. Nu när den e kall kan den stå på tomgång (precis den ej dör) men dör direkt på gas. Vad e felet? Har bytt allt i förgasaren för ca 1-2 månader sedan. Gått fint tills detta hände igår. Kollat slangar osv men hittar inget fel. Kan väl ej bero på tändning om den har/hade tomgång? Han startade dessutom direkt på första med stargas.

5 802 Inlägg
11 mars 2024
#2
Kollat brytarspetsen?
Om brytargapet är för litet så får du svag motor och i vissa fall även låg tomgång.

När brytarspetsen är som mest öppen ska du ha 0,4mm gap.


4 Inlägg
11 mars 2024
Trådstartare
#3
Får kolla imorgon med ställde in de och byte den för ca 3 månader sen så känns konstigt de bara kommer men de säger inget e omöjligt så hör av mig

4 Inlägg
12 mars 2024
Trådstartare
#4
Nope inget fel på brytarn

5 802 Inlägg
12 mars 2024
#5
Rör sig trotteln i förgasaren som den ska?

Har själv aldrig skruvat i SU men Stromberg fungerar ju inte alltför olika.
På en stromberg lyfter inte trotteln om gummimembranet är trasig och man får då varken tillräckligt med soppa eller luft in i motorn för att den ska gå.
Trotteln lyfts av luftflödet.
Gasspjället framför förgasaren är det du vrider på med gasvajern, detta reglerar luftflödet genom förgasaren som i sin tur ska lyfta trotteln.

Jag antar du kollat så ventiltiderna är korrekt?
Det är ju inte ovanligt att dom helt plötsligt kuggar över när kamremmen börjar bli sliten och ingen efterspänt remmen på länge.


6 424 Inlägg
13 mars 2024
#6
När en motor inte tänder/går så är det tre saker som måste kollas!
1. Finns det gnista på stiften?
2. Kommer soppa in i förbränningsrummen?
3. Finns det luft in i förgasaren?
Finns det de här sakerna så kan inte en förbränningsmotorn säja..."Nej jag vill inte starta"!


2 345 Inlägg
13 mars 2024
#7
jaka54 skrev:
När en motor inte tänder/går så är det tre saker som måste kollas!
1. Finns det gnista på stiften?
2. Kommer soppa in i förbränningsrummen?
3. Finns det luft in i förgasaren?
Finns det de här sakerna så kan inte en förbränningsmotorn säja..."Nej jag vill inte starta"!

Nu är jag inte den som brukar skriva såhär men jag tycker jag sett detta svaret i fler trådar genom åren. Är det du som skrivit dem också? Det du påstår är inte sant. Finns massa saker som kan förhindra att en motor startar trots att dem saker du nämner finns på plats.


1 177 Inlägg
13 mars 2024
#8
Låter väl som att den inte får ordentligt med bränsle om den går på tomgång men dör vid gaspådrag?


4 Inlägg
13 mars 2024
Trådstartare
#9
Steff240 skrev:
Låter väl som att den inte får ordentligt med bränsle om den går på tomgång men dör vid gaspådrag?

Ja tänkte de med men har kollat pumpen vilket e ok, och igår efter han kom i temp så dog han så väntade ett par minuter sedan när jag starta den gick den som vanligt i 30sek (kunde varva och tomgången normal) men efter 30sek gick den tillbaks till att den dör vi gaspådrag. Timing är ok och ingen kamrem som hoppat

2 345 Inlägg
13 mars 2024
#10
Haft liknande problem på en Volvo 164. Då var tanken så rostig invändigt att det nästan tog stopp i röret. Räckte för tomgång och lite lätt körning i några kilometer men sen tog det stopp. Kopplade på en båttank från biltema direkt till bensinpumpen för att testa och då funkade han klockrent.



Sök