Byta högtalare eller köpa slutsteg

Addee122
23 maj · 7 Inlägg

Tjena är en grabb i 15 års oldern och har nyligen byggt om en Audi a4 B7 (2005) till a-traktor vi byggde bilen med 2x12 basar men  nu tycker jag det är för mycket bas och lite ljud därför vill jag uppgradera mina dörrhögtalare men har lite erfarenhet med middar ska jag byta ut högtalare till 6.5 tum eller 8 tum högtalare eller köpa slutsteg för de som redan finns och isåfall hur gör jag har sökt runt ganska länge nu men hittar inte svar någonstans. (Bakre dörr högtalare finns ej endast fram)

Senast redigerat av Addee122 (23 maj )

SportPilot Ubåtsingenjör
23 maj · 7 249 Inlägg

Låter som att du först och främst behöver ställa in ljudet

Efter det så hade jag börjat med ett slutsteg till framdörrarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Addee122
23 maj · 7 Inlägg

SportPilot skrev:
Låter som att du först och främst behöver ställa in ljudet

Efter det så hade jag börjat med ett slutsteg till framdörrarna

Har redan ställt in slutsteget och det låter ju hyfsat bra men det låter inte så högt som jag försökte att nå

Mack Forum- och sitemoderator
23 maj · 26 193 Inlägg

Varför ska det låta så jäkla högt för?
Är väl trevligare (och bättre för allas trumhinnor) om det är mer välljudande än högt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muskelbil
24 maj · 546 Inlägg

Mack skrev:
Varför ska det låta så jäkla högt för?
Är väl trevligare (och bättre för allas trumhinnor) om det är mer välljudande än högt?

BOOMER !!

En del gillar gamla Mazdor och en del gillar stora ljudanläggningar

Lucif3r
24 maj · 2 258 Inlägg

Mack skrev:
Är väl trevligare (och bättre för allas trumhinnor) om det är mer välljudande än högt?

Why not both? Ljudet i min förra 945a kunde spela jä.. högt men framförallt lät otroligt bra på alla ljudnivåer... Eller ja, när man närmaste sig max så skallrade bilen lite väl mycket, så det förstörde ju en hel del tongue
... Men det kostade ju en slant också - speciellt djupddämpningen, och tog mycket tid och experimentering innan det blev bra.

Första felet TS har gjort är att ""han har 2x12" basar"....... Jag hade EN 12"(eller har, har faktiskt kvar den fortfarande), och det var tillräckligt för att spela av backspegeln på stackars gamla 945an tongue

Det är ju liksom inte bara att köpa massa högtalarare på måfå och kasta in i en bil och tro att det blir bra. Då får man i bästa fall det som kallas epa-dunk och inget annat... Och det är varken coolt eller låter bra på något stadie.

Mack Forum- och sitemoderator
24 maj · 26 193 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mack skrev:
Är väl trevligare (och bättre för allas trumhinnor) om det är mer välljudande än högt?

Why not both? Ljudet i min förra 945a kunde spela jä.. högt men framförallt lät otroligt bra på alla ljudnivåer... Eller ja, när man närmaste sig max så skallrade bilen lite väl mycket, så det förstörde ju en hel del tongue
... Men det kostade ju en slant också - speciellt djupddämpningen, och tog mycket tid och experimentering innan det blev bra.

Första felet TS har gjort är att ""han har 2x12" basar"....... Jag hade EN 12"(eller har, har faktiskt kvar den fortfarande), och det var tillräckligt för att spela av backspegeln på stackars gamla 945an tongue

Det är ju liksom inte bara att köpa massa högtalarare på måfå och kasta in i en bil och tro att det blir bra. Då får man i bästa fall det som kallas epa-dunk och inget annat... Och det är varken coolt eller låter bra på något stadie.

Jag har inga problem med att det låter högt, så länge det inte är utanför mitt sovrumsfönster när man ska sova..
Men det går mycket väl att få till både välljudande som du säger, och hög volym. Att då bara satsa på hög volym är det som blir konstigt i min värld.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang