Har fått domen slitna kolvringar på min Opel Vectra Caravan 2004. Frågade verkstan om det är "farligt" att köra vidare med men det ska det inte vara enligt dem. Dock läste jag nånstans att det finns rätt stor risk att motorn skär ihop. Märker ännu inget på bilen mer än att den förbrukar väldigt mycket olja. Vad säger ni här i forumet?
Köpte bilen av en firma för 7 månader sen, enligt verkstan måste de ha vetat om motorfelet redan då och att firman har lurat oss. Låter det rätt och hur "bevisar" man det vid eventuell reklamation?
Håll koll på oljenivån, så länge den har olja som den ska ska det inte vara nån fara alls att köra. Får du helt slut på olja (alltså inte "min" på stickan utan långt under det) skär motorn omgående, men håll bara koll på nivån så är det lugnt.
Och jo jag håller med, du ska definitivt kontakta dem och stå på dig, men... svårt att tvinga dem om de skulle tvärvägra. Man kan gå vägen via ARN, men allt som händer om de skiter i det är att de blir svartlistade, man kan inte direkt bussa polisen på dem. Men det är absolut värt ett försök, slitna kolvringar borde absolut räknas som ett ursprungligt fel, speciellt om den förbrukat olja hela tiden som du haft den.
Tack så mycket för svar! Då vågar jag nog köra på vid behov så länge man håller koll på oljenivån. Och kommer absolut bli en ARN-anmälan, pratade med bilhandlaren idag och han slängde på luren i örat på mig...
Tack så mycket för svar! Då vågar jag nog köra på vid behov så länge man håller koll på oljenivån. Och kommer absolut bli en ARN-anmälan, pratade med bilhandlaren idag och han slängde på luren i örat på mig...
Slitna kolvringar sker inte bara sådär. Det är väldigt mycket slitage! Om du nu inte har kört motorn utan olja och misshandlat den varje dag sedan du köpte den. Garanti/reklamation bör gå att få igenom då egentligen är det ett motorbyte som krävs eller renovering
Det som kan hända är att oljan som hamnar i förbränningsrummen inte förbränns ordentligt och följer med avgaserna ut. Då hamnar den i katalysatorn och förbränns där, vilket kan förstöra den. Då får du dåliga avgasvärden och kommer inte igenom besiktningen.
Vad är det ens för motor? Går bilen som den skall?
Kan ju hända att oljeskrapringarna sotar fast i ringlandet med en hög oljeförbrukning som följd. Hur mycket olja förbrukar den ens? Kan givetvis vara något helt annat.
Det som kan hända är att oljan som hamnar i förbränningsrummen inte förbränns ordentligt och följer med avgaserna ut. Då hamnar den i katalysatorn och förbränns där, vilket kan förstöra den. Då får du dåliga avgasvärden och kommer inte igenom besiktningen.
Verkstan har sett tidigare besiktningsprotokoll och sa att jag vid ARN-anmälan skulle bifoga dem eftersom de indikerar fel och att bilfirman alltså borde vetat om att det kunde vara fel på bilen. Bilen har ju gått igenom tidigare men jag antar att det alltså ändå är avgasvärdena som börjat se lite dåliga ut redan där. Vet inte om det där kan vändas mot en - jag hade ju såklart kunnat kolla upp besiktningsprotokollen innan också, men ansvaret att sälja en fungerande bil ligger väl ändå på bilhandlaren som bör ha kunskap.
Vad är det ens för motor? Går bilen som den skall?
Kan ju hända att oljeskrapringarna sotar fast i ringlandet med en hög oljeförbrukning som följd. Hur mycket olja förbrukar den ens? Kan givetvis vara något helt annat.
Har inte märkt att bilen har gått dåligt på något sätt. Fyllde oljetanken full, sen gjorde jag två långkörningar på ca 230 mil totalt och efter det var oljan nästan helt slut. Har märkt av tidigare också att det gått åt olja men där blev det väldigt tydligt.
Slitna kolvringar`betyder bara att motorn kommer att dra mycket olja och att motorn kommer att kännas orkeslös. -Motorn går ju inte sönder på grund av att kolvringarna är slitna.
Slitna kolvringar`betyder bara att motorn kommer att dra mycket olja och att motorn kommer att kännas orkeslös. -Motorn går ju inte sönder på grund av att kolvringarna är slitna.
Men om kolvringarna är slitna så är väl motorn redan "sönder"? Rent filosofiskt då.
Man kan alltid, om man är nicke nyfiken, försöka få loss på ringarna om de har satt sig. Görs via följande steg;
1. Demontera tändstift/glödstift. 2. Ställ kolvarna i våg, dvs halvvägs upp i loppen. 3. Häll i ungefär 1 deciliter WD40 per cylinder. 4. Låt stå 24 timmar. 5. Häll ner lösningsmedel, typ Aceton. En flaska delat på 4 cyl. 6. Låt stå 12-24 timmar. 7. Upprepa steg 3 och 4. 8. Byt olja + filter. 9. Hoppas på att det har funkat.