1890
Sök

D24 Tic BlÅryker/vitryker

3 Inlägg
14 november
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?


Svetsare
1 182 Inlägg
torsdag 23:01
#2
spyras skrev:
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

(Bara fantasin sätter gränserna)

3 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#3
Tyfors skrev:
spyras skrev:
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

hmm, så mycket ryker den ej
Den ryker lite vitt/blått när man startar den samt så luktar det bränd olja, ryker inte så värst mycket vitt/blått när man gasar på då pumpen är ganska så påställd
Men jag ska snart ställa in 24an på vinterförvaring så blir att komptesta och riva isär toppen och kika vad som kan vara fel


* Voff voff *
10 607 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök