2144
Sök

Kan man koppla ihop två kompressorer för att få tillräcklig kraft för blästring ?

4 Inlägg
5 maj
Trådstartare
Vi har en för liten kompressor för ändamålet, men kan man koppla ihop två kompressorer för att få sprut i blästringen ?  Eller smäller det då ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
5 maj
flizzaff skrev:
Vi har en för liten kompressor för ändamålet, men kan man koppla ihop två kompressorer för att få sprut i blästringen ?  Eller smäller det då ?

Du måste definitivt ha en backventil på varje åtgående ventil innan du kopplar ihop ledningarna med ett t-rör. Det bör också vara två likvärdiga kompressorer. Men det bästa är att hyra en kompressor på 1 m3.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 Inlägg
5 maj
Trådstartare
Ja tack för svaret . Problemet är att vi inte hittar en tillräckligt stark kompressor att hyra. Jo jag skulle kanske våga koppla ihop två likvärdiga kompressorer för att få sprut i blästern. Vi har googlat för att endast finna för svaga kompressorer att hyra.

7 651 Inlägg
6 maj
Aldrig hört talas om att man skulle kunna koppla ihop två kompressorer - hur då i  så fall?
Serie- eller parallellkoppla?

Min kompressor, en ALAB från Delsbo, lämnar 370 minutliter vid 6 bar mottryck.
Det räcker för min bläster.

498 Inlägg
6 maj
Ser inga problem med att koppla flera kompressorer, bör väl dock kopplas till med backventil som nämnts.
Kompressorerna kommer fortfarande stanna vid inställt tryck så kan inte hända så mycket. Kan ju dock bli spännande när du kopplar loss sakerna och du har 10 bar i slangarna.

Kopplar du utan backventiler finns risk att den ena kompressorn arbetar snabbare och bara gör det jobbigare för den "svagare" kompressorn. Helst hade man nog haft dessa kompressorer via backventil och in i någon gemensam bufferttank men då börjar det kanske bli krångligt.

Har själv ritat på en snarlik lösning fast en tystare kompressor som "toppar" systemet vid låga luftuttag, dvs arbetar upp till 10 bar, och sen en mer kraftfull kompressor som hoppar igång om trycket skulle sjunka för mycket(dvs den tysta kompressorn
klarar inte luftuttaget).

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
6 maj
koppla bara ihop luften ut i ett y gren  dom kommer ju ta lite mycket luft på båda sidorna så det spelar ingen roll om ena kompressorn går lite längre än den andra så länge det inte överskrider max tanktryck i den sämsta kompressorn.

det är liksom ingen rymdraket utan det är luft vi snackar om.. krångla inte till saker i onödan..

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
405 Inlägg
6 maj
Borde väl inte vara något problem att koppla ihop flera kompressorer nej. Som Growe säger ovanför, en Y koppling bara, tror inte ens backventiler behövs här.

Professionell nybilshatare

4 254 Inlägg
6 maj
Jag har kopplat ihop 2 kompressorer som Grove nämnade just för att köra bläster.

När tanktrycket stiger över inställt värde så slutar ju kompressorn pumpa.

Ställer man bägge kompressorer på 8 bar så slutar dom ju när hela systemet nått 8 bar tryck.

Det skall dock sägas att det i vårat fall inte fungerade särskillt bra ändå, men visst bättre än en liten klen kompressor blev det ju.

Köp en begagnad  3 fas kompressor som orkar med att driva grejerna.

Alltid bra att ha en ordentlig kompressor och om inte annat så kan du väll sälja den annars när du är klar med den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
6 maj
zemet skrev:
Jag har kopplat ihop 2 kompressorer som Grove nämnade just för att köra bläster.

När tanktrycket stiger över inställt värde så slutar ju kompressorn pumpa.

Ställer man bägge kompressorer på 8 bar så slutar dom ju när hela systemet nått 8 bar tryck.

Det skall dock sägas att det i vårat fall inte fungerade särskillt bra ändå, men visst bättre än en liten klen kompressor blev det ju.

Köp en begagnad  3 fas kompressor som orkar med att driva grejerna.

Alltid bra att ha en ordentlig kompressor och om inte annat så kan du väll sälja den annars när du är klar med den.

ja man kan ju inte övervinna begränsningarna hur som helst  men har man 2kompressorer så ökar man hur många liter den klarar i min

Kör fort så hinner inget hända...

7 651 Inlägg
7 maj
Ursäkta mig, men...........
Finns det inte angivet på blästerpistolen vilken MINSTA luftförbrukning den kräver?
Minsta avgivna luftförbrukning anges i minutliter vid ett visst mottryck - vanligen runt 6 bar.   
Hur mycket genomlupen luft kompressorn avger har man ingen nytta av då man ska driva maskiner eller bläster.

För att driva en ½" mutterdragare krävs cirka 150 minutliter vid 6 bar - äldre mutterdragare kräver mer minutliter.
En ½" spärrmutterdragare kräver minst 250 minutliter vid 6 bar.
Vinklade slipmaskiner och nibblingsmaskiner kan kräva mer än 300 minutliter vid 6 bar.
Slipmaskin "typ padda"  vill ha 350 minutliter vid 6 bar.
Slipmaskin för 125 mm rondeller kräver mer än 400 minutliter vid 6 bar.
Färgsprutor behöver i många fall 450 minutliter eller mer vid 6 bar.
Större eller mindre variationer kan förekomma, beroende på ålder och fabrikat.

Kompressor med upp till 250 minutliter vid 6 bar, d v s närmare 4 hk, har i regel 1-fas 400 volt 16 amp motor.
Därutöver krävs 3-fas 400 volt motor på 16 amp.
"Varuhuskompressorer" nöjer sig med 240 volt 1-fas = vanlig stickpropp. Dock kan krävas "trög" säkring i vissa fall.

Sodabläster är skonsammare än sandbläster och skyddar blottlagd metall från att rosta - så snabbt - till skillnad från sandbläster.

Mycket viktigt är också att blästermedlet är absolut torrt och fritt frånklumpar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
7 maj
torsen skrev:
Ursäkta mig, men...........
Finns det inte angivet på blästerpistolen vilken MINSTA luftförbrukning den kräver?
Minsta avgivna luftförbrukning anges i minutliter vid ett visst mottryck - vanligen runt 6 bar.   
Hur mycket genomlupen luft kompressorn avger har man ingen nytta av då man ska driva maskiner eller bläster.

För att driva en ½" mutterdragare krävs cirka 150 minutliter vid 6 bar - äldre mutterdragare kräver mer minutliter.
En ½" spärrmutterdragare kräver minst 250 minutliter vid 6 bar.
Vinklade slipmaskiner och nibblingsmaskiner kan kräva mer än 300 minutliter vid 6 bar.
Slipmaskin "typ padda"  vill ha 350 minutliter vid 6 bar.
Slipmaskin för 125 mm rondeller kräver mer än 400 minutliter vid 6 bar.
Färgsprutor behöver i många fall 450 minutliter eller mer vid 6 bar.
Större eller mindre variationer kan förekomma, beroende på ålder och fabrikat.

Kompressor med upp till 250 minutliter vid 6 bar, d v s närmare 4 hk, har i regel 1-fas 400 volt 16 amp motor.
Därutöver krävs 3-fas 400 volt motor på 16 amp.
"Varuhuskompressorer" nöjer sig med 240 volt 1-fas = vanlig stickpropp. Dock kan krävas "trög" säkring i vissa fall.

Sodabläster är skonsammare än sandbläster och skyddar blottlagd metall från att rosta - så snabbt - till skillnad från sandbläster.

Mycket viktigt är också att blästermedlet är absolut torrt och fritt frånklumpar.

Fri avgiven luftmängd brukar man ju tala om och jag är nästan säker på att det inte är samma sak som genomlupen luft.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 774 Inlägg
7 maj
Hmm, testa att använda en större tank. Ett par enfas kompressorer kan ge hyfsat med luft, men de har ju leksakstankar. Koppla dom till en större tank o du har en bättre chans att få hållbart tryck under längre tid. Volymen är viktig ibland, inte bara bland a-traktor nissar som sabbar nattsömn för oss äldre senila. mvh/Husse

Sök