Nu har det rört på sig lite igen, såklart sprang man på bekymmer som behövde kluras på...
Hade ett 921 grenrör (V70 2004- ) eller "R-grenrör" som en del kallar den som skulle användas ihop en en TD04HL-19T turbo med vinklat avgashus.
Dessvärre så är detta en omöjlig kombination och problemet är att där den övre vänstra pinnbulten sitter i avgashuset så är inte hålet genomgående, med andra ord kan jag inte använda pinnbultarna i grenröret...
Då tänker man att sätt mutter på grenröret då, men problemet är att 921-grenrör inte heller har genomgående hål i dom övre pinnbultarna...
Se bilder nedan på mina delar om ni inte förstod vad jag menade. Det närmsta hålet till höger i bild är som ni ser inte genomgående och ska vara uppåt.
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1OP_0S6s5iBhY07M6vLmNlaBJG6FsAMS1?authuser=0]()
Och som ni ser på grenröret så är båda dom översta fästpunkterna inte genomgående hål...
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1OFVkvyXOoxIKQ9R5cSiV6rLs0Rc7OblQ?authuser=0]()
Så hur har folk löst detta kan man fundera, något i ekvationen går inte ihop. Tycker mig sett massor med folk som kör med typ 19T å 921-grenrör.
Men med min logik så finns det två alternativ, antingen har dom kört 19T med rakt-avgashus då är alla hålen genomgående.
Annars har dom kört med original 850 T5 grenrör som har genomgående hål.
Problemet med alla dessa kombinationer är ju att det begränsar, 850 T5 grenrör är rejält strypt och raka-avgashuset stryper också jämfört med vinklat.
Tillslut blev det att hämta ett såkallat "japan-grenrör" (eller 688-grenrör som den också kallas) från skroten, satt på V70 01-03. Detta grenrör är nära samma utformning som 850 T5 men med väldigt mycket förbättrat flöde, samt att det såg ut att finnas en möjlighet att modda det för att få till ett genomgående hål.
688 grenröret:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1cnWleHZ4cekGHhnS9SFRt5sg41FpZkL0?authuser=0]()
Sen var det bara att börja försöka slipa och massera för att öppna upp och hoppas att man inte skulle råka gå igenom:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1clhY1Yv6Gi66CYCFBj82KXu95D0fqPfO?authuser=0]()
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1cluiG2BwZzeBN5AhNYqrZIUPjGPra3M8?authuser=0]()
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1coRU1Q_PWMl9G5yG5GrkUVMEmxnR_YRP?authuser=0]()
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dGEsEzUme4Deg5VjfFkB7OinuUaI4HXt?authuser=0]()
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1d5X6eqjsbjxp5ObBQ91spLMqn5YCnLgh?authuser=0]()
Blev inget synligt hål åtminstone, så nu är det bara att hålla tummarna att man inte försvagat den allt för mycket.
Sedan på med avgaspackningarna, jag tror jag satt dom åt rätt håll åtminstone:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1cvXE2z7qMFAxVSBijD3naBkmdBoXSK7-?authuser=0]()
Här skymtar man ventilerna också:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dGlOEccMf0efa2aI7fqdYC7JKND3HNfr?authuser=0]()
Grenröret monterat å muttrarna dragna med 25Nm:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1d3MBuBNsNf1p_O-R8ZQwJotIf9SOk5l_?authuser=0]()
Sen var det lite spännande att vrida turbon också, den ska vridas på samma sätt som när man monterar den på en 940.
Först måste man vrida hela coren så olje anslutningarna hamnar rätt, och sedan ska kompressorhuset vridas så anslutningen pekar uppåt.
Köpte även wastegate förflyttare från MKM, passa som handen i handsken:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1d19zbCL5J-mX2cBRbDz296GUSTE9iovJ?authuser=0]()
La på en metallpackning på grenröret och hängde sedan dit turbon och drog åt muttrarna:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dtvggLtGk8TXSoXLpwgOODJAn1z1Bc0x?authuser=0]()
Blev bra, kom åt precis tillräckligt för att kunna dra åt muttern ordentligt:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dpJJgttiKc1w_4hpojxKTHRwrAZAOmVn?authuser=0]()
Dom andra 3 muttrarna hamna på "rätt" sida sen, dom två nedre är med genomgående skruv:
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dodsg5SORQ1cGTFTcq8O7RlsVFUmQy0h?authuser=0]()
Färdigt!
![https://lh3.googleusercontent.com/d/1dkz6wB8kehH6U5r4nSz28arWsvQwHFis?authuser=0]()
Nu ska vi bara lösa oljeanslutning till och från turbon, men det borde inte bli så svårt!