2442
Sök

Guldklimpen Volvo 960 T5 RWD

Full renovering av motor med smidda kolvar & anpassade vevstakar. Kan väl aldrig finnas för många T5 RWD trådar? ;) Blir lite annorlunda då detta är en 960, elsystemet ser ju lite annorlunda ut jämfört med 7/940.

8 902 Visningar
Uppdaterades senast igår 23:05
681 Inlägg
27 februari
#41
jag brukar sätta på packboxarna på kamaxlarna innan jag monterar ventilkåpan smile
Senast redigerat av gjutarolle (27 februari )


145 Inlägg
28 februari
Trådstartare
#42
gjutarolle skrev:
jag brukar sätta på packboxarna på kamaxlarna innan jag monterar ventilkåpan smile

mm de hade jag inte tänkt på, man hade kunna dra hänga på dom innan man drog fast kamaxellåsningen i bakkant sedan få dom på plats när man drog på ventilkåpan.

145 Inlägg
6 maj
Trådstartare
#43
Nu har det rört på sig lite igen, såklart sprang man på bekymmer som behövde kluras på...
Hade ett 921 grenrör (V70 2004- ) eller "R-grenrör" som en del kallar den som skulle användas ihop en en TD04HL-19T turbo med vinklat avgashus.

Dessvärre så är detta en omöjlig kombination och problemet är att där den övre vänstra pinnbulten sitter i avgashuset så är inte hålet genomgående, med andra ord kan jag inte använda pinnbultarna i grenröret...
Då tänker man att sätt mutter på grenröret då, men problemet är att 921-grenrör inte heller har genomgående hål i dom övre pinnbultarna...

Se bilder nedan på mina delar om ni inte förstod vad jag menade. Det närmsta hålet till höger i bild är som ni ser inte genomgående och ska vara uppåt.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1OP_0S6s5iBhY07M6vLmNlaBJG6FsAMS1?authuser=0

Och som ni ser på grenröret så är båda dom översta fästpunkterna inte genomgående hål...
https://lh3.googleusercontent.com/d/1OFVkvyXOoxIKQ9R5cSiV6rLs0Rc7OblQ?authuser=0

Så hur har folk löst detta kan man fundera, något i ekvationen går inte ihop. Tycker mig sett massor med folk som kör med typ 19T å 921-grenrör.
Men med min logik så finns det två alternativ, antingen har dom kört 19T med rakt-avgashus då är alla hålen genomgående.
Annars har dom kört med original 850 T5 grenrör som har genomgående hål.
Problemet med alla dessa kombinationer är ju att det begränsar, 850 T5 grenrör är rejält strypt och raka-avgashuset stryper också jämfört med vinklat.

Tillslut blev det att hämta ett såkallat "japan-grenrör" (eller 688-grenrör som den också kallas) från skroten, satt på V70 01-03. Detta grenrör är nära samma utformning som 850 T5 men med väldigt mycket förbättrat flöde, samt att det såg ut att finnas en möjlighet att modda det för att få till ett genomgående hål.

688 grenröret:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1cnWleHZ4cekGHhnS9SFRt5sg41FpZkL0?authuser=0

Sen var det bara att börja försöka slipa och massera för att öppna upp och hoppas att man inte skulle råka gå igenom:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1clhY1Yv6Gi66CYCFBj82KXu95D0fqPfO?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1cluiG2BwZzeBN5AhNYqrZIUPjGPra3M8?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1coRU1Q_PWMl9G5yG5GrkUVMEmxnR_YRP?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dGEsEzUme4Deg5VjfFkB7OinuUaI4HXt?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1d5X6eqjsbjxp5ObBQ91spLMqn5YCnLgh?authuser=0

Blev inget synligt hål åtminstone, så nu är det bara att hålla tummarna att man inte försvagat den allt för mycket.

Sedan på med avgaspackningarna, jag tror jag satt dom åt rätt håll åtminstone:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1cvXE2z7qMFAxVSBijD3naBkmdBoXSK7-?authuser=0

Här skymtar man ventilerna också:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dGlOEccMf0efa2aI7fqdYC7JKND3HNfr?authuser=0

Grenröret monterat å muttrarna dragna med 25Nm:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1d3MBuBNsNf1p_O-R8ZQwJotIf9SOk5l_?authuser=0

Sen var det lite spännande att vrida turbon också, den ska vridas på samma sätt som när man monterar den på en 940.
Först måste man vrida hela coren så olje anslutningarna hamnar rätt, och sedan ska kompressorhuset vridas så anslutningen pekar uppåt.
Köpte även wastegate förflyttare från MKM, passa som handen i handsken:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1d19zbCL5J-mX2cBRbDz296GUSTE9iovJ?authuser=0

La på en metallpackning på grenröret och hängde sedan dit turbon och drog åt muttrarna:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dtvggLtGk8TXSoXLpwgOODJAn1z1Bc0x?authuser=0

Blev bra, kom åt precis tillräckligt för att kunna dra åt muttern ordentligt:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dpJJgttiKc1w_4hpojxKTHRwrAZAOmVn?authuser=0

Dom andra 3 muttrarna hamna på "rätt" sida sen, dom två nedre är med genomgående skruv:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dodsg5SORQ1cGTFTcq8O7RlsVFUmQy0h?authuser=0

Färdigt!
https://lh3.googleusercontent.com/d/1dkz6wB8kehH6U5r4nSz28arWsvQwHFis?authuser=0

Nu ska vi bara lösa oljeanslutning till och från turbon, men det borde inte bli så svårt!

145 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#44
jobbar på, men de dyker hela tiden upp smågrejer som man måste lösa på nått bra vis.
Oftast behövs en svets vilket jag inte har tillgång till så då drar det ut på tiden att få brorsan att fixa åt mig. ^^

Fick klura lite på hur man skulle montera tillbaka alla fästen för generator å servopump det var ju ett antal år sedan man skruva isär allt å jag kommer inte ihåg hur det satt. Men efter lite klurande så gav det med sig:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1h2PlxpqmLyjHXzb5ifknDgfep4n-G5lI?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1hFN7GWlB3xnEYsHYJkZtXA6BPSV6dj84?authuser=0

Lägger upp lite bilder då jag hade väldiga problem att hitta något online för att se hur de skulle monteras:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1hLJTZ9a5X9TqcAIGsSjimGZREawybL7C?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1hM6m0WTmucDeIvuoZMckunHWNAhcE00v?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1hc9Wb8rBNDIxOW264pIUyhWRC4QPNbJ-?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1hVyIkKl7LeAhj7knhwlK7CZnpfb0Os2E?authuser=0

De flesta genomgående skruvar va av 80mm längd iaf.

145 Inlägg
Igår 01:19
Trådstartare
#45
Som alltid, lite mer gjort och lite mer problem...

Har iaf lyckats få dit servopumpen:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1opIHztt4cikDkPCxLcuag7gD6HVaHoso?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ou9fD0wPKy_qX013wmQSdLrqEcUx7y6W?authuser=0
Baksidan:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ozsEJK8DQYL5nMRWf4r4WfEZDw945Oie?authuser=0

Sen fick jag reda på att det behövdes en "bländare" enligt volvos bok, tydligen dom som kamaxelgivaren läser av.
Den hittade jag såklart inte och tror aldrig jag sett den helelr, troligen någon föregående ägare som demonterat den.
Fanns däremot fortfarande kvar hos Volvo så beställde en:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1oc1sHH3TbmqTUx8P08FUixkgvOQ1Tb7h?authuser=0

Gick bara att montera åt ett håll så det var bra, en skruv i mitten bara:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1olOIn-kU4gJar077ru6MEh58XtG5oLJT?authuser=0

Sedan på med kamaxelgivaren:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1p2mno1yWU-Ip9avbFzbemFcc5J7Lp540?authuser=0

Monterade även förgrening för oljetryck samt original oljetrycksgivare:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1p4TvDB4ty39tSXkG78WdDLnZfY2POc5l?authuser=0

Sen visade det sig att startmotorn jag köpt ny inte passade, den var både för tjock samt ca 2-3cm för lång, annars såg den ut precis som den gamla så vet inte vad som hänt här:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1p1U-JGkG73N80BgPwyBJwxaDc5L5pePU?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1p2dBRYxxDDqMy8F73dnW6xXMo1sRqGGk?authuser=0

Ska kontakta "Elhå", firman jag köpte den från och se om det går att lösa nått.

Sen till det något större "eventuella" problemet, stora muttern som man drar på vevaxeln visade sig inte gängade på hela vägen...
Har bytt till nyare vevaxel från V70 2002- vette 17 är det en annan mutter till dom? Undrar om man vågar köra såhär? Den är dragen 180Nm iaf:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1p8iG5h1vodTPEcSRVE4gA5SsARsCfCfg?authuser=0

Tips mottages gärna hur man bör göra nu  :o

145 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#46
Hittade problemet med lite hjälpande bilder från @AWM
Remhjulet är felmonterat, den sidan som syns utåt ska ju vara på insidan... Så detta ska åtgärdas snarast!


Sök