3349
Sök

API GL-4 eller GL-5 i Volvo V50 2.4 2005?

16 Inlägg
måndag 14:38
Trådstartare
Skulle byta vxl lådsolja förra veckan.
Åkte till Mekonomen och bad dem kolla upp rätt olja. Den var slut, och nästa var slut men så tillsist fick han fram det tredje förslaget till min bil.
Åkte hem och bytte.
Surfar lite då jag var lite skeptiskt till tredjehandsval överhuvudtaget. Hittar att det ska vara GL4 och inte GL5. Läser också vidare att det kan förstöra synkringar osv...
Nu känner jag mig jävligt osäker på om jag vill bila runt med den här oljan i sommar.

Finns det någon Volvo-mek här som verkligen vet om lådan kommer ta skada eller ej. Vad står det i VIDA, erfarenheter?

Orolig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236388/236388-cc1819d2ecc0b3cced056d62527ecb1b.jpg

3 637 Inlägg
måndag 15:03
Volvo rekommenderar faktiskt GL4 till M56. Antar det är en M56 i den, även om jag tror det är samma olja i alla manuella fram/fyrhjulsdrivna Volvo.
Bakhjulsdrivna är en annan.

Jag körde själv Volvo V70 med M56 över 15.000mil (25 - 40+) med denna oljan:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000046372

Flaskan såg annorlunda ut, men samma olja. Den är en hybrid av 4 & 5.

Men ska jag vara ärlig skulle jag tuta och köra i ditt fall.
Senast redigerat av Mossan1 (måndag 15:04)

158 Inlägg
måndag 15:16
Jag har en S60 2005 med M56, antar det är samma låda i din V50?
Bytte olja i början på året och efter att ha letat runt ett tag så stämmer det att det ska vara GL4 i lådan. Så hade inte slagit i GL5.
Du ska ha en olja som är specad med: Volvo 97309 vilket är samma som: Ford WSD-M2C 200-C

T.ex Liqui Moly Top Tec MTF 5200 75W-80
https://www.winparts.se/filter-vatskor/ … 90167.html
Senast redigerat av Lehto (måndag 15:17)

16 Inlägg
tisdag 22:22
Trådstartare
Lehto skrev:
Bytte olja i början på året och efter att ha letat runt ett tag så stämmer det att det ska vara GL4 i lådan. Så hade inte slagit i GL5.
Du ska ha en olja som är specad med: Volvo 97309 vilket är samma som: Ford WSD-M2C 200-C

Var hos Mekonomen idag och dubbelkollade. Såg att den oljan jag köpt står som "sekundär val" av olja vad nu det betyder... Betryggande är det inte iallafall.
Det är ju en M56 låda på en Volvomotor (2.4) så jag undrar ju om Fordolja verkligen är rätt.
Hur som helst hör jag ett lite mjukt rasslande ljud mellan växlingarna just när man slirar på kopplingen som jag antar är synkringarna som låter. Rullar man ned för en backe så hör man ett liknande ljud. Ljudet hörs bara när oljan är kall. Ingenting när den är varm. Kopplingspedalen kan nån gång ibland inte riktigt komma tillbaka till sitt viloläge efter växling.
När jag fyllde på vxl-oljan (efter tömning) så fastnade den längst ned i läget. Backväxeln ville inte heller gå i innan oljan hittat runt i lådan. Vet inte om det ger nån vettig info men värt att nämna kanske?
Ska jag oroa mig eller ej?
Senast redigerat av Lakrisal (tisdag 22:24)

3 637 Inlägg
för 22 timmar sedan
Första frågan på sista inlägget är ju:
Hur var lådan INNAN bytet?

Kopplingen och dess hydraulik har absolut inget med växellådans olja att göra.
Inte ens skuren låda skulle påverka pedalen det minsta. Helt separat system.

Jag har haft åtskilliga Volvo med M56, och flera med 40k mil +.
Inte ens de under 20k var helt tysta.
Kunde ha lätt skorr/skaller på lågvarvaccelerstion, och även ett lite tystare "klack-klack-klack" ljud på tomgång med varm motor/låda.
Inget högljutt, utan sådant man hör "som intresserad".

Men en växelspak som inte vill i läge har jag aldrig råkat ut för på M56, där felet då inte har med själva växelvirarna att göra.
Det har jag fixat någon enstaka (inte egen)
Men det ska isf vara konsekvent och har heller inget med oljan att göra.
Eller menas att den inte gick i pga att den inte kopplade ur?  Skulle vara mer logiskt, och pekar på kopplingen, som har 0 och inget med växellådan i sig att göra.
Även backen är synkroniserad på M56, så det blir inget skrap, utan mer "motstånd i spaken och går ej i läge" om man inte våldar.

Jag har svårt att se att en transmisionsolja, även med (lite) fel spec, skulle ge sådana fel OMEDELBART!
Fortfarande en transmissonsolja.
M56 är ingen superkinkig låda trots att den är en av världens kortaste bilväxellådor.
Om inte kortast, rent av.

Men jag tror du får svårt att släppa detta utan kommer åka och bara tänka på det hela tiden, så därför rekommenderar jag att byta igen till 100% rätt spec.
Så besvärligt är det inte, och är det inte värt dom 100lapparna för sinnesro?

Att lådan skulle tagit skada av just detta på så kort tid tror jag VERKLIGEN inte.
Så himla fel är det inte.

Då fanns fel innan. Eller på tok fel volym.
Eller annat än transmissonsolja.

Är felet mer åt kopplingen är frågan:
När byttes den vätskan senast?
Och hur är nivån i kärlet?
Man måste lysa med en lampa på kopplingen egen kammare i kärlet.
Den delar egentligen inte vätskan med bromsen. Separat kammare som fylls på när man typ överfyller behållaren.  Sen måste man suga ur till rätt nivå, speciellt med slita bromsbelägg.
Senast redigerat av Mossan1 (för 21 timmar sedan)

158 Inlägg
för 21 timmar sedan
Lakrisal skrev:
Lehto skrev:

Var hos Mekonomen idag och dubbelkollade. Såg att den oljan jag köpt står som "sekundär val" av olja vad nu det betyder... Betryggande är det inte iallafall.
Det är ju en M56 låda på en Volvomotor (2.4) så jag undrar ju om Fordolja verkligen är rätt.
Hur som helst hör jag ett lite mjukt rasslande ljud mellan växlingarna just när man slirar på kopplingen som jag antar är synkringarna som låter. Rullar man ned för en backe så hör man ett liknande ljud. Ljudet hörs bara när oljan är kall. Ingenting när den är varm. Kopplingspedalen kan nån gång ibland inte riktigt komma tillbaka till sitt viloläge efter växling.
När jag fyllde på vxl-oljan (efter tömning) så fastnade den längst ned i läget. Backväxeln ville inte heller gå i innan oljan hittat runt i lådan. Vet inte om det ger nån vettig info men värt att nämna kanske?
Ska jag oroa mig eller ej?

Du vet att Ford ägde Volvo där under några år, så samma delar å oljor användes mellan modeller så samma delar å vätskor kan ha ett Volvo nummer å ett Ford nummer wink

I övrigt håller jag med mossans svar, tror du har problem med koppling och inte växellåda. En GL5 olja är aggressiv mot m56 lådans syncringar det stämmer men det skulle ta många mil innan det orsakade ett faktiskt märkbart problem.
De handlar nog snarare om att dom slits ut snabbare med en GL5 jämfört med GL4.

Som nämnts kopplingspedalen har inget att göra med växellådan eller dess olja.
Du måste ha nått fel på hydrauliken för kopplingen, alt att huvud eller slavcylindern är trasig.
Sen skulle de ju kunna vara så att växlings vajrarna från växelspaken till lådan är slitna så du inte får i rätt lägen när du växlar. Men steg ett borde va att kolla kopplingen.
Senast redigerat av Lehto (för 21 timmar sedan)

16 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Tack för grym info!
Mossan1:
Koppling och växellåda har jag inte skruvat med alls innan. Jag brukar kolla på YouTube, köpa delarna och skruva dit dem. Aldrig smärtfritt men lärorikt. Blir det för riskabelt så lämnar jag bort det.

Lådan lät väl som en 11 tusenmila låda innan, men som du säger har jag säkert höjt volymen på öronen efter bytet eftersom jag inte kunde växla efter. Men som sagt nu funkar det riktigt bra.

Jag ska definitivt kolla hydrauliken. Vet redan nu att det ser ut att vara mycket i bromsvätskekärlet efter jag bytt bromsklossar och skivor fram. Har en flaska hemma då jag tänkt byta ut bromsvätskan i dagarna. Om det är kinkigt med oljenivån så kan det ju vara det som spökar. 

Mekonomen skinnade mig på nästan 900 spänn på deras olja så bytet kändes lite långt bort.
De benämningar lådan och oljorna var för mig obegripligt ett tag. Jag trodde den Ford godkända oljan var till Fords F motorer först. Dessutom har jag ju dubbelkollat med en Mekonomen-verkstad också och fått klartecken via deras datasystem att min bil ska ha deras GL5 olja. Så här är det jämt tmf.
En gång skulle jag köpa oljetrågspackning till en Avensis. Bruttan i kassan var typ 18 bast och gav mig en tub med smet till korkpackningar. Jag misstänkte att nåt var jävligt fel och testade om smeten härdade, och det gjorde den ju inte. Hade jag kört med den smeten så skulle jag definitivt fått problem på någon av de 600 milen vi åkte på den semestern...
Slutade med att jag åkte runt och tjatade på verkstäder tills jag fick köpa en tub riktig packningssilicon.
(Vi åkte dagen efter och insåg att av nån jvl anledning hade hjullagren börja låta. Om det var för att bilen stått på pallbockar en vecka vet jag inte, men varför ska det vara logiskt... Södra Tyskland var nervöst och vi hittade ingen mek nånstans som kunde byta snabbt. Men vi bytte bägge lagren för 2000 kr hos en Mek i Kroatien. Bosch lager var det också, sjukt bra deal. Och sjukt nervös resa...

Sök