Första frågan på sista inlägget är ju:
Hur var lådan INNAN bytet?
Kopplingen och dess hydraulik har absolut inget med växellådans olja att göra.
Inte ens skuren låda skulle påverka pedalen det minsta. Helt separat system.
Jag har haft åtskilliga Volvo med M56, och flera med 40k mil +.
Inte ens de under 20k var helt tysta.
Kunde ha lätt skorr/skaller på lågvarvaccelerstion, och även ett lite tystare "klack-klack-klack" ljud på tomgång med varm motor/låda.
Inget högljutt, utan sådant man hör "som intresserad".
Men en växelspak som inte vill i läge har jag aldrig råkat ut för på M56, där felet då inte har med själva växelvirarna att göra.
Det har jag fixat någon enstaka (inte egen)
Men det ska isf vara konsekvent och har heller inget med oljan att göra.
Eller menas att den inte gick i pga att den inte kopplade ur? Skulle vara mer logiskt, och pekar på kopplingen, som har 0 och inget med växellådan i sig att göra.
Även backen är synkroniserad på M56, så det blir inget skrap, utan mer "motstånd i spaken och går ej i läge" om man inte våldar.
Jag har svårt att se att en transmisionsolja, även med (lite) fel spec, skulle ge sådana fel OMEDELBART!
Fortfarande en transmissonsolja.
M56 är ingen superkinkig låda trots att den är en av världens kortaste bilväxellådor.
Om inte kortast, rent av.
Men jag tror du får svårt att släppa detta utan kommer åka och bara tänka på det hela tiden, så därför rekommenderar jag att byta igen till 100% rätt spec.
Så besvärligt är det inte, och är det inte värt dom 100lapparna för sinnesro?
Att lådan skulle tagit skada av just detta på så kort tid tror jag VERKLIGEN inte.
Så himla fel är det inte.
Då fanns fel innan. Eller på tok fel volym.
Eller annat än transmissonsolja.
Är felet mer åt kopplingen är frågan:
När byttes den vätskan senast?
Och hur är nivån i kärlet?
Man måste lysa med en lampa på kopplingen egen kammare i kärlet.
Den delar egentligen inte vätskan med bromsen. Separat kammare som fylls på när man typ överfyller behållaren. Sen måste man suga ur till rätt nivå, speciellt med slita bromsbelägg.
Senast redigerat av Mossan1 (för 21 timmar sedan)