2117
Sök

Krock med rådjur

4 Inlägg
Igår 17:28
Trådstartare
Hej. Råkade ut för en krock idag, med ett rådjur i ca 90 km/h. Hann bromsa något men slog ändå i och resultatet blev det som kan ses på bilden. Det är en Skoda Scala 2019. Det läckte kylarvätska också?. Vad tror ni om skadorna och vad dom kan kosta att reparera? https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252082/252082-556b09de84442010e292722b0ce9031c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252082/252082-19763e1fa91d381903bdbfcd8cf820dd.jpg

3 430 Inlägg
Igår 17:42
Mer än 1:- och mindre än 699,999:-

3 076 Inlägg
Igår 18:03
Kommer nog att kosta självrisk förutsatt att bilen är helförsäkrad.
Annars så finns det ingen här som kan skadebesiktiga med två bilder framifrån som stöd.

Jag tippar på 35-40k + arbete.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 18:04)

4 Inlägg
Igår 18:10
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Annars så finns det ingen här som kan skadebesiktiga med två bilder framifrån som stöd.

Okej. Från profilen syns ingenting alls..men kan  vara mer skador under huven. Bilen gick att starta, köra osv men gav utslag på Kylarvätskan. Tog inga foton under huven  tyvärr. Bilen är tyvärr halvförsäkrad , skulle precis ändra till helförsäkring då detta hände men men, det är bara till att betala. Tack för svar!
Senast redigerat av Discolampa (Igår 18:11)

3 703 Inlägg
Igår 18:46
Med tanke på att reparationen av min dåvarande V70N kostade 30kkr 2019 'ish är det där dyrare.  Jag hade skadad kofångare, vänster strålkastare och en liten bula i huven.  Inget läckage av någon form och gammal bil med gott om billiga delar.

Smällde med rådjur i ca 60km/h eller så.

Extremt vågat med halv på så pass dyr bil.
Läxan blev DYR, tyvärr.

Är du med i älgskadefondföreningen kan du få ersättning därifrån.
Slapp själv självrisken 2ggr tack vare dom.
Samt några hundra extra för sveda o verk.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 18:50)

4 Inlägg
Igår 19:10
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Med tanke på att reparationen av min dåvarande V70N kostade 30kkr 2019 'ish är det där dyrare.  Jag hade skadad kofångare, vänster strålkastare och en liten bula i huven.  Inget läckage av någon form och gammal bil med gott om billiga delar.

Läxan blev DYR, tyvärr.

Är inte medlem just nu för jag visste inte att denna älgskandefondföreningen fanns. Låter som ett bra initiativ att vara det med tanke på händelsen idag.
Och ja, extremt vågat att ej ha helförsäkring. Detta är min första bil och jag kan inget om varken försäkringar eller bilar, tog halvförsäkring stor plus på Folksam. Tänkte i min dumhet att viltolycka ingick då. Man lär så länge man lever. Surt men så är det. Tack för svar!

Forummoderator
18 314 Inlägg
för 22 timmar sedan
Jesper328 skrev:

Håller med här. Upp mot 40k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 227 Inlägg
för 21 timmar sedan
Kylare borde finnas hos trodo autodoc mister-auto mfl
med lite tur kan man hitta en begagnad stötfångare på ebay.de eller bildelsbasen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 411 Inlägg
för 21 timmar sedan
spillolja skrev:
Kylare borde finnas hos trodo autodoc mister-auto mfl
med lite tur kan man hitta en begagnad stötfångare på ebay.de eller bildelsbasen

Orkar man leta beg delar/alt trodo så kommer man nog undan rätt billigt ändå
Snabb googling så hitta jag en komplett front för 5k. Beg front, ny kylare, ny ic och ny kondensor borde inte bli så svettigt ändå.

7 485 Inlägg
för 12 timmar sedan
snålheten bedrar, jag har 2012 Mondeo HELFÖRSÄKRAD med assistans mm,, skönt när olyckan är framme,

finns ingen som kan svara på hur mkt skadan kostar eller hur omfattande den är på internet wink  bara åka till en skadeverkstad å kolla

4 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
granadadr skrev:
snålheten bedrar, jag har 2012 Mondeo HELFÖRSÄKRAD med assistans mm,, skönt när olyckan är framme,

finns ingen som kan svara på hur mkt skadan kostar eller hur omfattande den är på internet wink  bara åka till en skadeverkstad å kolla

Japp, har lämnat in den. Mekanikern gissade på runt 35000 men då hade han inte kollat ordentligt så det lär nog dra iväg. Och ja, hädanefter blir det helförsäkring, himla dumt att ha den halvförsäkrad!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 366 Inlägg
för 4 timmar sedan
Discolampa skrev:
Mossan1 skrev:

Läxan blev DYR, tyvärr.

Är inte medlem just nu för jag visste inte att denna älgskandefondföreningen fanns. Låter som ett bra initiativ att vara det med tanke på händelsen idag.
Och ja, extremt vågat att ej ha helförsäkring. Detta är min första bil och jag kan inget om varken försäkringar eller bilar, tog halvförsäkring stor plus på Folksam. Tänkte i min dumhet att viltolycka ingick då. Man lär så länge man lever. Surt men så är det. Tack för svar!

När det gäller försäkringar så kan man tyvärr inte anta, man måste få fakta från FB. Jag har alltid helförsäkring på alla mina fordon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 314 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vettemannen skrev:
Discolampa skrev:
Mossan1 skrev:

Läxan blev DYR, tyvärr.

När det gäller försäkringar så kan man tyvärr inte anta, man måste få fakta från FB. Jag har alltid helförsäkring på alla mina fordon.

/Benny

Stackars TS har nu lärt sig sin läxa. Beklagar detta utlägg!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
för 1 timme sedan
Discolampa skrev:
Hej. Råkade ut för en krock idag, med ett rådjur i ca 90 km/h. Hann bromsa något men slog ändå i och resultatet blev det som kan ses på bilden. ........

Du hann alltså bromsa något före krocken.
Dog rådjuret omedelbart?
Eller behövde du/nån avliva det? (Ibland kan de överleva trots att de orsakat rejäla skador på bilen).

(nån behöver ställa den frågan också...)

7 485 Inlägg
för 1 timme sedan
Hybrid_ skrev:
Vettemannen skrev:
Discolampa skrev:

/Benny

Stackars TS har nu lärt sig sin läxa. Beklagar detta utlägg!

håller med,, beklagar,,  alla kan vi vara dumma,, en gång för länge sedan skulle jag provköra min granada med stark turbomotor, hade en avställd,, slutade med fet sladd å in i ett räcke,,  dyrt å lärdom sad ps bilen finns kvar smile

Sök