1818
Sök

Två ledningar till förbrukarbatteri men hur ska jag koppla?

för 3 timmar sedan
Trådstartare
Iveco daily III -01
(120a generator, 110ah startbatteri)

Det är två ledningar på ca fyra meter draget från plus på startbatteriet till bak. En med skiljerelä och en med strömbrytare.

Allt draget med 35mm² kabel.
Ser ut enligt följande;
startbatteri(+) > calix batteriseparator > under passagerarsäte.
Samt: startbatteri(+) >  strömbrytare vid förarplats > under passagerarsäte.

Allt ser seriöst gjort ut av någon med kunskap.

Från utrymmet under passagerarsätet är det vidare draget till säkringsbox uppmärkt för takbelysning, bas, radio, etc.

Det fanns alltså inga kabelskor på kablarna under passagerarsätet och inga extra batterier där när bilen kom till mej.
Rätta mej gärna ifall jag gjort fel men Jag har kopplat två 75ah batterier (150ah) på ledningen med skiljerelä och det funkar bra, extrabatterierna blir laddade och belysningen i skåpet funkar.

Men varför ledningen med brytaren?
Bilen har dieselvärmare eberspächer hydronic från fabrik och jag vill kunna värma bilen för övernättning.

Jag antar att skiljerelät inte går åt båda hållen så att säga och skulle det kunna vara tänkt att ifall dieselvärmaren drar slut på startbatteriet under natten så kan jag med stömbrytaren koppla på och starta från förbrukarbatteri?
Alternativt slå på strömbrytaren när bilen är parkerad för natten och köra dieselvärmaren på samtliga tre batterier?

Har läst en hel massa om förbrukarbatterier, skiljerelä osv. Både här och på andra sidor men eftersom allt är draget och det ser ut som att allt har ett syfte vill jag inte gärna göra om.

Skulle vara fint att få hjälp att bli lite klokare här så tips och råd motages tacksamt!

Och så ska väl tilläggas att jag INTE är någon vanlifer.
Jag är luffare, och vi äter vanlifers wink

Sök