3334
Sök

Renault 19 helt död i elsystem

44 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Skulle försöka få igång en gammal renault 19 men med att både försökt med ett batteri och med en booster att starta den så vill den inte ens lysa i instrumentpanelen. Vad kan problemet vara?
Årsmodell: 1996
Motor: 1.8 107hk
Mvh. Gustav

6 557 Inlägg
för 19 timmar sedan
De tre orsakerna till att en förbränningsmotor inte tänder!
1. Den får inte soppa!
2. Den får inte gnista på stiften!
3. Den får inte luft!

44 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
De tre orsakerna till att en förbränningsmotor inte tänder!
1. Den får inte soppa!
2. Den får inte gnista på stiften!
3. Den får inte luft!

Den klickar inte ens när jag vrider nyckeln. Tycker också att det ska vara något tecken av liv i instumentpanelen vilket det inte är.

3 775 Inlägg
för 6 timmar sedan
Hur är boostern kopplad? 
Direkt till batteri?
Minus i motorn?
Så man kan ringa in felet och utesluta saker.

Så det sitter ett (fungerande) batteri i bilen, och utöver det, en booster?

Eller, sitter ett dött batteri i bilen och det är en elektronisk booster?
Viktig skillnad

Och om ja på sista frågan: Vad för slags Booster?  Vissa fungerar inte på helt döda batterier nämnligen.

Om der är ett batteri man VET är ok är naturlig följdfråga: är det bra kontakt, kanske främst minus till karrossen?

Är alla säkringar ok. Huvudsäkringar främst. Kan sitta som inbyggt i plusanslutningen också.

Antar bilen stått en längre tid.
Oxiderade kontakter kan det vara överallt.
Inkl säkringar, osv.  I synnerhet om den haft batteri anslutet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

44 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Hur är boostern kopplad? 
Direkt till batteri?
Minus i motorn?
Så man kan ringa in felet och utesluta saker.

Så det sitter ett (fungerande) batteri i bilen, och utöver det, en booster?

Eller, sitter ett dött batteri i bilen och det är en elektronisk booster?
Viktig skillnad

Och om ja på sista frågan: Vad för slags Booster?  Vissa fungerar inte på helt döda batterier nämnligen.

Om der är ett batteri man VET är ok är naturlig följdfråga: är det bra kontakt, kanske främst minus till karrossen?

Är alla säkringar ok. Huvudsäkringar främst. Kan sitta som inbyggt i plusanslutningen också.

Antar bilen stått en längre tid.
Oxiderade kontakter kan det vara överallt.
Inkl säkringar, osv.  I synnerhet om den haft batteri anslutet.

Har både testat med booster direkt in utan batteri, med fungerande batteri men inte bådeoch. Det som jag tycker är lite konstigt är att minus sitter i ett sorts band av tyg. Ska kolla på säkringarna när jag kan.

7 744 Inlägg
för 2 timmar sedan
ElGurra skrev:
Tjenare! Skulle försöka få igång en gammal renault 19 men med att både försökt med ett batteri och med en booster att starta den så vill den inte ens lysa i instrumentpanelen. Vad kan problemet vara?
Mvh. Gustav

Först och främst - går motorn att rotera?

Finns det motorolja och kylarvätska?

Om det vore min bil skulle jag börja med att kolla:
strömkabel mellan batteri och bil
jordkabel mellan batteri och bil
"jordfläta" mellan motor och bil
om startmotor fungerar när du "tjuvar" med elkabel mellan + på batteri och solenoid på startmotor
om ström kommer fram till tändningslås

Vet ju inte om bilen har förgasare och tändsystem med avbrytare och kondensator eller insprutning och elektroniskt tändsystem.
Har bilen förgasare har den mekanisk eller elektrisk bränslepump.
Lossa bränsleledningen vid flottörhuslocket(förgasaren) och prova med att suga fram bränsle.
Går det inte förmodligen stopp i bränsleledningen.
Kommer det bara luft är bränsleledningen förmodligen av  = gammal slang som torkat, spruckit och gått av.
Mekanisk bränslepump påverkas om motorn roteras = det kommer bränsle.
Elektrisk bränslepump kan du kolla genom att "tjuva" ström från + på batteriet = det kommer bränsle.

Om motorn, roterar, det kommer bränsle via bränslepumpen när du "tjuvar" på solenoiden, men motorn inte tänder, prova med att dessutom "tjuva" mellan + på batteriet och + 15 på tändspolen.
Kan hjälpa med startgas.

Lycka till!

44 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
ElGurra skrev:
Mvh. Gustav

Först och främst - går motorn att rotera?

Finns det motorolja och kylarvätska?

Om det vore min bil skulle jag börja med att kolla:
strömkabel mellan batteri och bil
jordkabel mellan batteri och bil
"jordfläta" mellan motor och bil
om startmotor fungerar när du "tjuvar" med elkabel mellan + på batteri och solenoid på startmotor
om ström kommer fram till tändningslås

Vet ju inte om bilen har förgasare och tändsystem med avbrytare och kondensator eller insprutning och elektroniskt tändsystem.
Har bilen förgasare har den mekanisk eller elektrisk bränslepump.
Lossa bränsleledningen vid flottörhuslocket(förgasaren) och prova med att suga fram bränsle.
Går det inte förmodligen stopp i bränsleledningen.
Kommer det bara luft är bränsleledningen förmodligen av  = gammal slang som torkat, spruckit och gått av.
Mekanisk bränslepump påverkas om motorn roteras = det kommer bränsle.
Elektrisk bränslepump kan du kolla genom att "tjuva" ström från + på batteriet = det kommer bränsle.

Om motorn, roterar, det kommer bränsle via bränslepumpen när du "tjuvar" på solenoiden, men motorn inte tänder, prova med att dessutom "tjuva" mellan + på batteriet och + 15 på tändspolen.
Kan hjälpa med startgas.

Lycka till!

Okej, tack för tipsen! Ska försöka mitt bästa!

Sök