3533
Sök

Vad är ett bra bromsvärde?

1 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

6 248 Inlägg
3 augusti
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
4 augusti
Utmarks-Loke skrev:
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

iof så är det ju inte speciellt ovanligt med identiska värden på hjulparen..

men det räcker med att man har lägre lufttryck i ett däck för att så liten skillnad ska synas.
och det är verkligen inga fel i huvudtaget. 

fram känner man direkt om det är olagligt dåligt   då slits nästan ratten ur näven vid inbromsningar. 

bak är en annan 5a där kan man åka utan bromsverkan på ett hjul och det känns endå inte. om inte bussningarna är klappslut i bakvagnen så den självstyr bakaxeln pga en broms tar bättre än den andra.

men det är normal värden och inget man ska bry sig om i huvudtaget..

Kör fort så hinner inget hända...

150 Inlägg
för 3 timmar sedan
JenniePeugeot skrev:
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

Bromsvärdena blir bättre ju kraftigare bromssystem du har på bilen, runt 2.0-2.5 fram och 1.6-2.0 bak är ett ganska normalt bromsvärde för medelbilen idag.
Även när skivor och belägg är slitna(inom toleransvärdena) så får bilen inte tappa bromseffekt ,så ett byte förbättrar inte värdena så mkt. 307 är en liten bil så det krävs inte särskilt kralliga bromsar för att få stopp på den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
för 1 timme sedan
Koster skrev:
JenniePeugeot skrev:
Hej!

/Jennie

Bromsvärdena blir bättre ju kraftigare bromssystem du har på bilen, runt 2.0-2.5 fram och 1.6-2.0 bak är ett ganska normalt bromsvärde för medelbilen idag.
Även när skivor och belägg är slitna(inom toleransvärdena) så får bilen inte tappa bromseffekt ,så ett byte förbättrar inte värdena så mkt. 307 är en liten bil så det krävs inte särskilt kralliga bromsar för att få stopp på den.

beror ju oxå på hur vilken maskin man gör bromsprovet med och hur bes gubben bromsar     
men jag tror han mest oroade sig för skillnaden på varje hjulaxel..   inte så mycket om värdena var höga eller låga.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök