4778
Sök

Köpråd

Administratör
2 990 Inlägg
8 oktober
#61
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

En kopp av den svarta såsen...

194 Inlägg
8 oktober
#62
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 130 Inlägg
8 oktober
#63
Har kört GLC problemfritt i 13.000 mil.
Drog släp iaf 4.000 av de milen och den är en trevlig dragbil.
Har inget direkt negativt att säga förutom att infotainment känns lite gammaldags.


Administratör
2 990 Inlägg
8 oktober
#64
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

En kopp av den svarta såsen...

194 Inlägg
8 oktober
#65
Goffen skrev:
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

Du är en individ som använder empiriska slutledningar för att något är på ett visst vis, statistiken påvisar tydligt något annat.
Inga bilar är felfria vilket inte var ämnet, utan vilka bilar har mängder med problem.
Där visar siffrorna, statistiken, återkommande vad jag skriver gällande VAG, vilket du opponerar dig emot.
Är det inte enklare att acceptera att det du gillar har stora brister?
Alfa-Romeovurmare till exempel har en betydligt mer avslappnad insikt om bilarnas många kvalitetsbrister, men iofs så är Alfor i regel väldigt underhållande och roliga att köra som kompensation.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 860 Inlägg
8 oktober
#66
Goffen skrev:
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

samma är aldrig blivit stående i någon vw   iof inte heller någon annan bil  jag är rätt målmedveten så inget stoppar min bil så länge det är en möjlighet att på något sätt få liv i den..   jag köpte min polo 2018   jag har förvisso haft lite fel.  men den har rullat sedan en månad efter köpet optimerad  hård körd och inte behandlad som en bil borde bli om jag ska vara ärlig..   

men jag tror inte jag lagt mer än ett par tusen på reservdelar.   det sista nu är bakre bromsoken skivor och belägg.  3e uppsättning skivor bak som jag vet om  ett par var nymonterade när jag köpte den och jag har bytt en gång och har en ny uppsättning ligger och väntar.
men det är ju småpengar med ok så var det under 3k  för skivor belägg och 2st bakre ok allt nytt så klart. 
och det är derför jag valde min polo för jag vet att reservdelarna är biliga till vw och tillgången är stor..   det är samma delar på så många olika modeller från vw skoda audi och seat.   dom krånglar inte till saker. 

jag kör cirka 2500mil varje år  och  detta är det dyraste jag någonsin köpt i resevdelsväg.

sen har det varit en turbotrycks reglering som pajat och oljefilterhållaren/oljekylaren som sprack så bilen började läcka glykol..   men den kostade 500kr och tog en timme att byta.  det är det felet som varit närmast att strandsätta mig. 

annars har den rullat på väldigt bra förvånade bra hade sämre förväntingar på bilen om jag ska vara ärlig..    motorn är stark och go och bilen är lagom stor och smidig för det jag behöver den till smile

sen har jag även en Seat arosa  är istort sätt som en lupo och en polo 6n  samma delar från tex golf mk2/mk3   har tex golf vr6 fjäderben fram gula ställbara koni på den..  det som varit på den bilen sedan 2012 är några tändkablar och 2glödlampor..   det är verkligen allt... 
tror jag bytte skivor en gång på den för dom började bli lite vissna.. efter att ha stått och nu är det dags igen efter att stått stilla för länge..  nya på tradera kostade 120kr smile

även en Audi a2   det är ju istort sätt en polo 9n    med aluminiumkaross   mycket delar fungerar till den från tex min polo ;-)

ja det gör ägandet väldigt billigt även om saker går sönder.. 
tror inte jag når i närheten av 10k i reservdelar sedan 2012 på alla mina vw bilar. inkl service..

Kör fort så hinner inget hända...

Administratör
2 990 Inlägg
8 oktober
#67
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Mja taxi o dom det va 2005-2010 typ sen va det kamkedjor som massa andra bilar ox har problem med både bmw och merceders turbos likaså bara för att man inte gillar en kedja bilar betyder inte det att dom är sämre än andra. Jag då som jobbar med just vag ser absolut en massa fel på våra bilar men andelen självförvållande fel är ingen liten del heller. Och andra märken har sina problem med... Kolla på tuben på en brittisk firma som lägger upp när dom lagar bilar "car" nånting rätt intressant !

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

Du är en individ som använder empiriska slutledningar för att något är på ett visst vis, statistiken påvisar tydligt något annat.
Inga bilar är felfria vilket inte var ämnet, utan vilka bilar har mängder med problem.
Där visar siffrorna, statistiken, återkommande vad jag skriver gällande VAG, vilket du opponerar dig emot.
Är det inte enklare att acceptera att det du gillar har stora brister?
Alfa-Romeovurmare till exempel har en betydligt mer avslappnad insikt om bilarnas många kvalitetsbrister, men iofs så är Alfor i regel väldigt underhållande och roliga att köra som kompensation.

The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
The-GOAT skrev:

Jo, eftersom brukande utav en VAG som en personbil brukas är förmodligen de flesta felen enligt VAG handhavandefel, ägaren har kört sin bil.
"Andra märken..." whatsboutismen är på sedvanliga manér kraftfull hos VAG-ivrarna.
Jag har arbetat på en Toyota-anläggning, det är mestadels oljebyten, smörja bakre ok samt någon W5W i registreringsskyltsbelysningen samt positionsljus fram.
Dessa bilar körs också av brukarna, men går inte sönder lika frekvent som VAGs produkter.
Det finns bilhandlare som inte ens byter in vissa utav VAGs produkter pga höga garantikostnader efter att bilen blivit såld.
Problemen kvarstår än i dag, men nu är det även id.bilarna som strular.

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

Du är en individ som använder empiriska slutledningar för att något är på ett visst vis, statistiken påvisar tydligt något annat.
Inga bilar är felfria vilket inte var ämnet, utan vilka bilar har mängder med problem.
Där visar siffrorna, statistiken, återkommande vad jag skriver gällande VAG, vilket du opponerar dig emot.
Är det inte enklare att acceptera att det du gillar har stora brister?
Alfa-Romeovurmare till exempel har en betydligt mer avslappnad insikt om bilarnas många kvalitetsbrister, men iofs så är Alfor i regel väldigt underhållande och roliga att köra som kompensation.

Anser att jag är ganska insatt i ämnet och eftersom det är DU som generaliserar och påstår att hela vag är skit så är det klart att jag invänder i det påståendet sen får du använda vilka fina ord du vill... Jag tror inte vag bilarna procentuellt ens går sönder lika ofta som tesla tex där kan vi snacka om skit. I övrigt har jag inte opponerat mig mot att vag har brister inte alls men den generallisering du gör invänder jag mig mot då du inte VET av egen erfarenhet utan du har "kollegor" "vänner" som fått stop utan troligen någonsomhelst ingående fakta på varför. Om vag är så jävla dåliga varför kör så många skiten då? Och i sann "evil" anda så lär du dig aldrig.......

En kopp av den svarta såsen...

3 151 Inlägg
8 oktober
#68
?Du drar empiriska slutsatser?
- drar egna empiriska slutsatser.
Ironin där.

Även jag har jobbat Toyota.
Förekommer fel med både 2zr, M20A, och A25A även om de i regel är driftsäkra.
Är alltså inte bara att smörja ok och byta olja.
Senast redigerat av Jesper328 (8 oktober )


194 Inlägg
8 oktober
#69
Goffen skrev:
The-GOAT skrev:
Goffen skrev:

Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

Du är en individ som använder empiriska slutledningar för att något är på ett visst vis, statistiken påvisar tydligt något annat.
Inga bilar är felfria vilket inte var ämnet, utan vilka bilar har mängder med problem.
Där visar siffrorna, statistiken, återkommande vad jag skriver gällande VAG, vilket du opponerar dig emot.
Är det inte enklare att acceptera att det du gillar har stora brister?
Alfa-Romeovurmare till exempel har en betydligt mer avslappnad insikt om bilarnas många kvalitetsbrister, men iofs så är Alfor i regel väldigt underhållande och roliga att köra som kompensation.

The-GOAT skrev:
Goffen skrev:
Jo men med din logik så finns det ju historiska fel på toyota med som tex bromsar och bilar som gasar själv. Men ja toyota kan nog vara bättre än många vag bilar absolut. Är dom felfria? Nej det är massa bilar som har div fel, och som sagt jag har kört en massa vag bilar i min dag men aldrig fått stop...

Du är en individ som använder empiriska slutledningar för att något är på ett visst vis, statistiken påvisar tydligt något annat.
Inga bilar är felfria vilket inte var ämnet, utan vilka bilar har mängder med problem.
Där visar siffrorna, statistiken, återkommande vad jag skriver gällande VAG, vilket du opponerar dig emot.
Är det inte enklare att acceptera att det du gillar har stora brister?
Alfa-Romeovurmare till exempel har en betydligt mer avslappnad insikt om bilarnas många kvalitetsbrister, men iofs så är Alfor i regel väldigt underhållande och roliga att köra som kompensation.

Anser att jag är ganska insatt i ämnet och eftersom det är DU som generaliserar och påstår att hela vag är skit så är det klart att jag invänder i det påståendet sen får du använda vilka fina ord du vill... Jag tror inte vag bilarna procentuellt ens går sönder lika ofta som tesla tex där kan vi snacka om skit. I övrigt har jag inte opponerat mig mot att vag har brister inte alls men den generallisering du gör invänder jag mig mot då du inte VET av egen erfarenhet utan du har "kollegor" "vänner" som fått stop utan troligen någonsomhelst ingående fakta på varför. Om vag är så jävla dåliga varför kör så många skiten då? Och i sann "evil" anda så lär du dig aldrig.......

Jodå, jag har haft en mängd olika VAGs, man hoppas att det ska finnas någon variant (pun) som fungerar.
Jovisst en B1 1.6 -73 fungerade bra när den var 21 år gammal, rostig utav satan som dom brukligt var samt reglaget till värmekranen var trasigt så man fick gå ut och justera direkt på kranen.
Den gick bra en hel sommar tills kylarens övre anslutning gick av och den som lånade bilen valde att köra ändå, det var givetvis inte bilens fel att hen gjorde så.
Annars har jag haft olika bekymmer med samtliga VAG jag ägt, det är dessutom ett betydande gäng.
Jag har även kört inom olika arbeten varierande modeller utav VAG, så jo jag har en gentemot dig en divergerande åsikt angående pålitlighet och kvaliteterna hos koncernens produkter.
Men, vad jag varit med om och upplevt är irrelevant, det som räknas är statistiken och den är otvetydig.
Vissa modeller är mindre dåliga och andra är horribla.
Fina ord? Det är helt vanlig svenska, men även där kanske vi besitter olika kunskapsnivåer, det är iofs oviktigt även det.

För sakens skull, utan att göra det till en pissing contest, vill jag påstå att jag har relativt god erfarenhet utav VAGs produkter då jag ägt följande modeller.
En del modeller har jag haft flera utav, mot bättre vetande.

AUDI:
80.
A8.

SEAT:
Ibiza.
Toledo.

Skoda:
105ls.
120ls.
Felicia.
Octavia.
Pickup.

Volkswagen:
112lim.
Caddy/Incaskåp.
Caddy/skodapickis.
Eup!.
Golf I,II,III,V.
Jetta I.
Passat b1,b5,b6,b7.
Typ4 dh.
Senast redigerat av The-GOAT (8 oktober )

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

194 Inlägg
8 oktober
#70
Jesper328 skrev:
?Du drar empiriska slutsatser?
- drar egna empiriska slutsatser.
Ironin där.

Även jag har jobbat Toyota.
Förekommer fel med både 2zr, M20A, och A25A även om de i regel är driftsäkra.
Är alltså inte bara att smörja ok och byta olja.

Ja, du ser ju tydligt hur korkat det är.
Precis som du just gjorde.
Därav att jag tjatar om statistiken som år efter år påvisar tydligt att Toylådor är betydligt pålitligare än VAGs produkter.

Gamla toyotor rostade iofs i samma hastighet som jämngamla folkvagnar, vem minns inte när Christer Glenning testade en Golf Mk1 som var 3-4 år gammal med genomrostade framskärmar, på den tiden var det å andra sidan många bilar som var väldigt rostiga.
Jämför vi idag med 20år gamla modelker såsom Avensis och Passat så är i regel folkvagnen genomrostad, precis som en jämngammal Golf, medans Corollan oftast är utan några större angrepp.
Statistiken är tydlig.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

194 Inlägg
8 oktober
#71
viccoA skrev:
Har kört GLC problemfritt i 13.000 mil.
Drog släp iaf 4.000 av de milen och den är en trevlig dragbil.
Har inget direkt negativt att säga förutom att infotainment känns lite gammaldags.

Vi har en GLC 220d -17 inom familjen som köptes 2017 vid 2115 mil, nu rullat 14700mil, och det har varit en del konstiga småfel såsom knappar till klima och fönsterhissarna som gått sönder, kondensorn sprack, någon EGR som satt igen (chippad vilket givetvis kan vara orsaken) samt några små elfel.
Jag tycker inte det är mycket att hänga i granen, men det finns sämre val samt statistiken påvisar att GLC 220d är sådär gällande driftsäkerhet.
Jag håller med angående infotainmentsystemet, den är i jämförelse med annat fabrikat både långsam och gammaldags, men det kommer ingen OTA till lyxbilsfabrikatet tydligen.
Somliga är ju lite lätt bortskämda på den punkten.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 454 Inlägg
9 oktober
#72
Vilken aktivitet det är igen i garaget, i nästan alla trådar. Kul! Man skulle kunna tro att evildan är tillbaka igen:-D


289 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#73
Nu har jag hittat en bil som jag eventuellt funderar på...

En Mitsubishi Outlander PHEV, årsmodell 2020. Nån som har erfarenhet av dom?

Den har varit leasad från början, men tidigare ägaren köpte den när leasingen gick ut och hon är den enda ägaren på bilen.
Senast redigerat av Icebear (för 2 timmar sedan)

194 Inlägg
för 2 timmar sedan
#74
Icebear skrev:
Nu har jag hittat en bil som jag eventuellt funderar på...

En Mitsubishi Outlander PHEV, årsmodell 2020. Nån som har erfarenhet av dom?

Den har varit leasad från början, men tidigare ägaren köpte den när leasingen gick ut och hon är den enda ägaren på bilen.

Dom brukar inte ställa till med besvär för ägaren utöver att den älskar bensin när det lilla pluginhybridbatteriet tagit slut samt stolarna är som jkl pinnstolar att sitta på.
Jag körde en sådan 700 km på en dag och den ville ha 8.5l/100km blandat motorväg/landsväg samt jag var ruskigt trött i ryggen efter den svängen, jag gjorde ändå 5 stopp på resan.
Men, provkör ändå är mitt tips, för din rygg kanske gillar stolarna, det är så individuellt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

289 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#75
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
Nu har jag hittat en bil som jag eventuellt funderar på...

En Mitsubishi Outlander PHEV, årsmodell 2020. Nån som har erfarenhet av dom?

Den har varit leasad från början, men tidigare ägaren köpte den när leasingen gick ut och hon är den enda ägaren på bilen.

Dom brukar inte ställa till med besvär för ägaren utöver att den älskar bensin när det lilla pluginhybridbatteriet tagit slut samt stolarna är som jkl pinnstolar att sitta på.
Jag körde en sådan 700 km på en dag och den ville ha 8.5l/100km blandat motorväg/landsväg samt jag var ruskigt trött i ryggen efter den svängen, jag gjorde ändå 5 stopp på resan.
Men, provkör ändå är mitt tips, för din rygg kanske gillar stolarna, det är så individuellt.

Jag har haft en Mitsubishi Outlander, årsmodell 2014, mellan 2015-2021, fast en diesel. Och den var jag riktigt nöjd med, hade inga större besvär med stolarna, men det kanske skiljer mellan en 2014 och 2020, fast man kan ju tycka att en 2020 borde ha bättre säten än en 2014...

Angående förbrukning så har jag kollat med tidigare ägaren, räckvidden på el är ungefär 4 mil under optimala förhållanden, vintertid när det är kallt är det betydligt sämre. Bränsleförbrukningen ligger enligt förra ägaren på ungefär 0,7L/mil. Så hur du kan få det till 0,85L/mil vet jag inte...

194 Inlägg
för 1 timme sedan
#76
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
Nu har jag hittat en bil som jag eventuellt funderar på...

En Mitsubishi Outlander PHEV, årsmodell 2020. Nån som har erfarenhet av dom?

Den har varit leasad från början, men tidigare ägaren köpte den när leasingen gick ut och hon är den enda ägaren på bilen.

Dom brukar inte ställa till med besvär för ägaren utöver att den älskar bensin när det lilla pluginhybridbatteriet tagit slut samt stolarna är som jkl pinnstolar att sitta på.
Jag körde en sådan 700 km på en dag och den ville ha 8.5l/100km blandat motorväg/landsväg samt jag var ruskigt trött i ryggen efter den svängen, jag gjorde ändå 5 stopp på resan.
Men, provkör ändå är mitt tips, för din rygg kanske gillar stolarna, det är så individuellt.

Jag har haft en Mitsubishi Outlander, årsmodell 2014, mellan 2015-2021, fast en diesel. Och den var jag riktigt nöjd med, hade inga större besvär med stolarna, men det kanske skiljer mellan en 2014 och 2020, fast man kan ju tycka att en 2020 borde ha bättre säten än en 2014...

Angående förbrukning så har jag kollat med tidigare ägaren, räckvidden på el är ungefär 4 mil under optimala förhållanden, vintertid när det är kallt är det betydligt sämre. Bränsleförbrukningen ligger enligt förra ägaren på ungefär 0,7L/mil. Så hur du kan få det till 0,85L/mil vet jag inte...

Då kan stolarna fungera för dig, det är väldigt individuellt.

Det går att få den att dra 1l/100km också om man kör korta sträckor och ser till att ladda pluginhybridbatteriet.
Långa sträckor finns inte den elektriska större bufferten när batteriet är mer urladdat utan den ganska klena bensinmotorn får dra 2000kg tegelsten närmare egenhändigt.
Men, det är i regel problemfritt ägande och snabbladdningen är praktisk vid matbutiken osv.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.


Sök