4524
Sök

Diesel..?!

289 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#1
Kör man långa sträckor så är ju diesel bättre än bensin, men vågar man köpa en dieselbil i dagens läge?

214 Inlägg
20 oktober
#2
Vågar?
Du tänker på kommande höjning av bränslepris och vägtrafikskatter?
Tänker du på moderna dieslars avgasreningssystem och alla möjligheter till problem med detta?
Funderar du på NOX och avgasskador?
(Avgasskador fås även av bensinförbränning såsom kognitiva problem och grava inlärningssvårigheter.)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 276 Inlägg
20 oktober
#3
Vågar och vågar.
Dieslarna lär nog inte bli förbjudna på många år, inte ens om MP får makten nästa val.

Frågan är nog vilken typ av bil som kommer tappa mest värde och kosta mest att köra om några år.

Elbilar tappar ju värde som en sten, iallafall på dagens beg marknad.

Dieslar ligger väldigt högt på beg marknaden idag.

Ser det likadant ut om några år när vi har utsläppsrätter på drivmedel?

Min gissning är att elbilarna tappar lite mindre än i dagsläget men att dom fortfarande tappar stort.

Dieselbilar tappar nog mer än idag men fortfarande mindre än elbilar är min gissning.

En stor del av påverkan på bilarna är ju politiskt, och det är ju svårt att gissa vad politikerna tar sig till.
Det kanske blir krig med Kina om några år över Taiwan, då lär det bli rikitigt svårt att producera bilar och elbilar i synnerhet.

Då lär ju värdet på en diesel stå sig ganska bra:)


3 818 Inlägg
20 oktober
#4
Dieselbränslet som sådant kommer nog finnas längre än bensinen.  Tunga fordon, mm, samt att bränsle till dieselmotorer kan framställas vegetabiliskt också.

Är man väldigt orolig för värdet bör man kanske inte köpa så dyr bil oavsett drivlina utan hålla sig till vad man har råd med. Tråkigt men sant.
För vi får värre problem än värdeminskning på fordon om man tar bort bränslen för fort. Det är inte en ekonomisk fråga utan överlevnad som samhälle.

289 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#5
The-GOAT skrev:
Vågar?
Du tänker på kommande höjning av bränslepris och vägtrafikskatter?
Tänker du på moderna dieslars avgasreningssystem och alla möjligheter till problem med detta?
Funderar du på NOX och avgasskador?
(Avgasskador fås även av bensinförbränning såsom kognitiva problem och grava inlärningssvårigheter.)

Ja, nu tänkte jag på höjning av bränslepris och vägtrafikskatt. Visst att bensinen kommer stiga i pris också, men jag har en liten känsla och oro att dieseln kommer stiga ännu mer i pris än bensinen, därav min fundering om man vågar satsa på en dieselbil idag...

* Voff voff *
11 055 Inlägg
20 oktober
#6
Du måste nog ange mer info kring funderingarna...

Köpa ny dieselbil? Köpa begagnad dieselbil? Tidshorisont för ägandet? Storlek på bil (det slår ju betydligt mer om du väljer mellan en Dodge RAM diesel och bensin än mellan en KIA Ceed diesel och bensin)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

289 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Du måste nog ange mer info kring funderingarna...

Köpa ny dieselbil? Köpa begagnad dieselbil? Tidshorisont för ägandet? Storlek på bil (det slår ju betydligt mer om du väljer mellan en Dodge RAM diesel och bensin än mellan en KIA Ceed diesel och bensin)?

Begagnad, skulle nog aldrig köpa en ny dieselbil iallafall...

Tidshorisont vet jag inte, så länge den går och man är nöjd kanske. Tidshorisont är som sagt svårt att veta!

Dom jag funderar på just nu är...

Diesel

BMW X4 xdrive20d, årsmodell 2016, som har gått ca: 5500 mil.

Volvo XC60 D4 AWD Classic Summum, årsmodell 2017, som har gått ca: 7650 mil.

Audi Q5 2,0 TDi Quattro Proline, årsmodell 2018, som har gått ca: 10700 mil.

Volvo V90 D4 AWD Business Advenced, årsmodell 2018, som har gått ca: 8300 mil.

Bensin

Volvo V60 T6 AWD Momentum Advenced Edition, årsmodell 2019, som har gått ca: 15000 mil.

Audi Q3 40 TFSI quattro 2,0 190hk, årsmodell 2019, som har gått ca: 14000 mil.


Nu vet jag att dom flesta här inne inte gillar VAG bilar, så Audi Q3 och Q5, lär nog gå bort direkt skulle jag tro...

3 157 Inlägg
20 oktober
#8
1. Alla bilar är skräp.

2. Köp den bilen DU vill ha.

3. Bensin/diesel kommer att finnas kvar länge.

4. ETS kommer (förmodligen) att påverka bränslepriserna med en krona eller två.
Sen om man höjer skatten på det och skyller på utsläppsrätter är en annan fråga.

Jag är ju en av de som inte rekommenderar en VAG, men det säger ju å andra sidan ingenting om att den bilen just du köper kommer att bo på verkstan.
Även en Toyota kan rasa växellåda och skjuta upp kolvarna i omloppsbana.


214 Inlägg
20 oktober
#9
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Vågar?
Du tänker på kommande höjning av bränslepris och vägtrafikskatter?
Tänker du på moderna dieslars avgasreningssystem och alla möjligheter till problem med detta?
Funderar du på NOX och avgasskador?
(Avgasskador fås även av bensinförbränning såsom kognitiva problem och grava inlärningssvårigheter.)

Ja, nu tänkte jag på höjning av bränslepris och vägtrafikskatt. Visst att bensinen kommer stiga i pris också, men jag har en liten känsla och oro att dieseln kommer stiga ännu mer i pris än bensinen, därav min fundering om man vågar satsa på en dieselbil idag...

Dieseln kommer förmodligen att skattas upp så den hamnar prismässigt per/km jämte bensinen, så som det var strax efter Rysslands fullskaliga invasion utav Ukraina.
Oavsett vilket gäng som sitter i regeringen har vi en riksdag som driver igenom vad majoriteten röstar på i kammaren.
Sittande regering har beslutat att bränslepriserna ska höjas.
Ett regeringsutbyte innebär detsamma.
Hur mycket?
Jag citerar ungefär Ls Johan Persson:
Man säger en sak under valet och gör en annan efteråt.
Jag hade valt en bensindriven bil, utan turbo, utan DCT, utan ETS.
En sugmotorbil med traditionell draggomatlåda som effektivt förtär hopp och drömmar om en sportig körkänsla tillika energieffektivitet.
De dropparna extra för det svarta guldet sparar du in genom uteblivna turbobyten, svänghjul, kopplingar, mekatronik osv.

Jag hade dessutom kikat, återigen, på japsar just för att kraftigt minska risken för haverier.
Alla bilar är inte skit alla bilar kan gå sönder men vissa gör det betydligt oftare enligt statistik.
Jämför en Range Rovers opålitlighet med en Landcruisers som exempel, alternativt en VW Hybrid med en Toyota Hybrid.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

588 Inlägg
20 oktober
#10
Politiskt idiotiskt sätt kan ju alla galna beslut komma, tex att priset på vanlig diesel höjs pga miljöskäl som MP (MiljöPolisen) vill göra. Men politiskt borde det då bli svårt att hävda det samma för HVO100. En dieselbil som tankas med detta blir den främsta miljöbilen av alla (men det är inte PK att hävda det). Så den dagen vanlig diesel blir för dyr får jag gå över till HVO100 som då förhoppningsvis är billigare (vågar inte prova idag, min bil är ju inte officiellt godkänd för det)

214 Inlägg
20 oktober
#11
krambriw skrev:
Politiskt idiotiskt sätt kan ju alla galna beslut komma, tex att priset på vanlig diesel höjs pga miljöskäl som MP (MiljöPolisen) vill göra. Men politiskt borde det då bli svårt att hävda det samma för HVO100. En dieselbil som tankas med detta blir den främsta miljöbilen av alla (men det är inte PK att hävda det). Så den dagen vanlig diesel blir för dyr får jag gå över till HVO100 som då förhoppningsvis är billigare (vågar inte prova idag, min bil är ju inte officiellt godkänd för det)

Hur tänker du att HVO100 är bättre för miljön än en elbil?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

588 Inlägg
20 oktober
#12
För en elbil, liksom för alla bilar, får du ta med dess totala miljöpåverkan under dess livslängd.. Gör du det så ligger inte elbilen så bra till längre, tex tillverkning av batteriet. Det finns det andra som har redovisat på olika håll.

Tankar du en diesel med HVO så släpper den ut 90-95% mindre skit än om du tankar den med vanlig diesel

Har du en elbil som du bara laddar med solceller så visst, du gör en god gärning, men miljöbelstningen den bidragit med innan den hamnat på din uppfart är det då försent att göra något åt

214 Inlägg
20 oktober
#13
krambriw skrev:
För en elbil, liksom för alla bilar, får du ta med dess totala miljöpåverkan under dess livslängd.. Gör du det så ligger inte elbilen så bra till längre, tex tillverkning av batteriet. Det finns det andra som har redovisat på olika håll.

Tankar du en diesel med HVO så släpper den ut 90-95% mindre skit än om du tankar den med vanlig diesel

Har du en elbil som du bara laddar med solceller så visst, du gör en god gärning, men miljöbelstningen den bidragit med innan den hamnat på din uppfart är det då försent att göra något åt

Med HVO har du fortfarande NOX och CO² pga förbränningen, den blir smutsigare än en elbil. All förbränning släpper ut skadliga ämnen.
En elbil kör in sin miljöskuld jämfört med en jämnstor dieselbil efter 40.000-50.000km.
Det är många gånger påvisat utav olika oberoende institutioner.
Exempelvis:
https://news.umich.edu/evs-reduce-clima … he-answer/

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil … anningsbil
Senast redigerat av The-GOAT (20 oktober )

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

289 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#14
Jesper328 skrev:
1. Alla bilar är skräp.

2. Köp den bilen DU vill ha.

3. Bensin/diesel kommer att finnas kvar länge.

4. ETS kommer (förmodligen) att påverka bränslepriserna med en krona eller två.
Sen om man höjer skatten på det och skyller på utsläppsrätter är en annan fråga.

Jag är ju en av de som inte rekommenderar en VAG, men det säger ju å andra sidan ingenting om att den bilen just du köper kommer att bo på verkstan.
Även en Toyota kan rasa växellåda och skjuta upp kolvarna i omloppsbana.

1. Nja.. Att alla bilar är skräp håller jag inte med om, visst finns det bilar som är skräp, men långt ifrån alla bilar som du säger är skräp, jag har en Volvo XC60 och den är jag riktigt nöjd med och har varit det ända sen jag köpte den, har aldrig haft några problem.

2. Det är väl kanske det som är problemet, jag vet inte själv vilken bil jag vill ha.

3. Ja, att bensin/diesel kommer finnas kvar länge, tror jag också. Men det som man däremot är osäker på och som är svårt att veta är ju hur priset på bensin och diesel kommer se ut framöver, jag har en känsla av att dieseln ligger risigare till och kommer stiga mer i pris än bensinen, därav som sagt min oro och tvekan för en dieselbil. Men jag kanske har fel...

588 Inlägg
20 oktober
#15
Du hänvisar bland annat till en tysk undersökning och där jämförs ju dieselbilen körandes på vanlig diesel. Då belastar elbilen miljön 59% mindre än en dieselbil under hela sin livslängd. Nu var det ju så att jag utgick ifrån, vilket naturligtvis i dagens läge kan tyckas vara lite futuristiskt, att dom istället skulle köra på HVO100 och då skulle läget bli ett helt annat, i den jämförelsen blir dieselbilen den bästa miljöbilen strax efter trampbilen
Senast redigerat av krambriw (20 oktober )

3 132 Inlägg
20 oktober
#16
krambriw skrev:
Du hänvisar bland annat till en tysk undersökning och där jämförs ju dieselbilen körandes på vanlig diesel. Då belastar elbilen miljön 59% mindre än en dieselbil under hela sin livslängd. Nu var det ju så att jag utgick ifrån, vilket naturligtvis i dagens läge kan tyckas vara lite futuristiskt, att dom istället skulle köra på HVO100 och då skulle läget bli ett helt annat, i den jämförelsen blir dieselbilen den bästa miljöbilen strax efter trampbilen

Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.
Senast redigerat av viccoA (20 oktober )


1 780 Inlägg
för 12 timmar sedan
#17
Hmm, ja kan bara säja att en Dieselbil är det sämsta valet, så mkt. DPF problem och Adblue system problem som är nu är löjesväckande. Folk betalar massor för att få dessa system - avkodade. Men missar att de själva måste rensa sitt DPF på innehåll , eller köpa ett rör som ersätter DPF. Ingen seriös verkstad gör detta. O nu kommer äntligen riktig mätutrustning från Tyskland som kommer testas på utvalda Bilprovningar. Det gissas på att 30-60% av dieselbilar kommer överstiga sina
värden. Ja gissar på mer, men den som lever få se. När dessa riktiga tester kommer att bli lag o vi måste följa EU . Då blir en Dieselbil värdelös o det lär inte ligga så långt fram i tiden. Att laga eller återställa system för DPF/ADBLU kostar mkt. Så alternativet är att skrota skiten.- Sen kommer vi till de som utför DPF/ADBLU o EGR Off. Ingen vild gissning att dessa kommer åka dit- o få böter på EU nivå.   Nåja, det kommer drabba de som tjänat bra med pengar på att koda bort skit
o tagit bra betalt. Som tur e´så har min verkstad aldrig pulat med detta. Skål o Pöss o Fis/ Husse

914 Inlägg
för 4 timmar sedan
#18
viccoA skrev:
Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.

Du glömde en väldigt viktig del i detta, eftersom elbilar så sällan använder bromsar så rostar skivorna och bromsarna kärvar ihop. Har jobbat med Hyundai's elbilar ett bra tag och du blir tvungen att byta bromsskivor, belägg, glidpinnar/okhållare och bromsok minst dubbelt så ofta på elbilar jämfört med förbränningsbilar. Speciellt bakbromsarna. Ungefär 1 elbil i veckan kommer in till oss från besiktningen med icke godkända bakbromsar.

Que Sera, Sera

214 Inlägg
för 2 timmar sedan
#19
MrHyde skrev:
viccoA skrev:
Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.

Du glömde en väldigt viktig del i detta, eftersom elbilar så sällan använder bromsar så rostar skivorna och bromsarna kärvar ihop. Har jobbat med Hyundai's elbilar ett bra tag och du blir tvungen att byta bromsskivor, belägg, glidpinnar/okhållare och bromsok minst dubbelt så ofta på elbilar jämfört med förbränningsbilar. Speciellt bakbromsarna. Ungefär 1 elbil i veckan kommer in till oss från besiktningen med icke godkända bakbromsar.

Ihoprostade bakbromsar är i regel inte ett konstruktionsfel, det är ett handhavandefel.
Precis som alla moderna personbilar behöver bromsarna oavsett drivmedel motioneras.
När jag arbetade på toylådeverkstad hade flertalet ägare detta bekymmer, oavsett drivmedel, då ägarna körde för försiktigt och därav kärvar bakre oken efter några års mjuk körning.
Min elbil med 121.743km på mätaren (jag kikade i appen för exakt vägmätaruppgift) har original ok, skivor och belägg både bak och fram med perfekta bromsvärden och mycket slityta kvar på de rostfria anliggningsytorna.
Iofs körs förmodligen min bil något mer aktivt än den genomsnittliga Hyundaien.

Eller har jag fel initialt, är det helt enkelt så att Hyundais bilar inte håller måttet för att brukas i svenskt klimat?
Vi vet som bilentusiaster hur snabbt de upplöstes av trafikverkets halkbekämpning för några generationer sedan.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

914 Inlägg
för 2 timmar sedan
#20
The-GOAT skrev:
MrHyde skrev:
viccoA skrev:
Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.

Du glömde en väldigt viktig del i detta, eftersom elbilar så sällan använder bromsar så rostar skivorna och bromsarna kärvar ihop. Har jobbat med Hyundai's elbilar ett bra tag och du blir tvungen att byta bromsskivor, belägg, glidpinnar/okhållare och bromsok minst dubbelt så ofta på elbilar jämfört med förbränningsbilar. Speciellt bakbromsarna. Ungefär 1 elbil i veckan kommer in till oss från besiktningen med icke godkända bakbromsar.

Ihoprostade bakbromsar är i regel inte ett konstruktionsfel, det är ett handhavandefel.
Precis som alla moderna personbilar behöver bromsarna oavsett drivmedel motioneras.
När jag arbetade på toylådeverkstad hade flertalet ägare detta bekymmer, oavsett drivmedel, då ägarna körde för försiktigt och därav kärvar bakre oken efter några års mjuk körning.
Min elbil med 121.743km på mätaren (jag kikade i appen för exakt vägmätaruppgift) har original ok, skivor och belägg både bak och fram med perfekta bromsvärden och mycket slityta kvar på de rostfria anliggningsytorna.
Iofs körs förmodligen min bil något mer aktivt än den genomsnittliga Hyundaien.

Eller har jag fel initialt, är det helt enkelt så att Hyundais bilar inte håller måttet för att brukas i svenskt klimat?
Vi vet som bilentusiaster hur snabbt de upplöstes av trafikverkets halkbekämpning för några generationer sedan.

Det är inte mer fel på Hyundai jämfört med någon annan tillverkare, dom har kommit rätt lång från rostandet för 20-30 år sedan.. Däremot är det precis som du säger ett handhavandefel, oavsett bilmärke. Men eftersom 98% av alla elbilsförare kör så att bromsarna kärvar så ska det tas med i beräkningen, det är inget det ska blundas för av elbilsmissionärer. Sen att det beror på all korkad marknadsföring och idioti från säljare och biltillverkare att man ska köra "regenerativt" och inte bromsa är en annan sak. Dock ska alla aspekter, oavsett vilken sida man står på, tas med i diskussionen, annars blir den inte korrekt.

Que Sera, Sera


Sök