2167
Sök

Volvo 940 Turbo -97 dör vid start

13 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej, jag har en Volvo 940 Turbo -97 som har problem på tomgången. När jag startar bilen nu när det blivit kallare så håller den sig igång för att ?automat choken? eller vad det heter drar igång men när bilen blivit varm och man ska starta igen så startar den för att sedan antingen gå ner till ca 100 varv sen till normal tomgång eller bara dö om man inte gasar. Gasar man ett litet tag så lägger den sig sedan på normal tomgång.
Igårkväll så dog även bilen när jag tröck in kopplingen och skulle växla ner för en korsning. Nyligen så har även bränsleförbrukningen ökat ordentligt.

Kan det vara batteriet det är fel på eller något med bränslesystemet och kan problemen ha något att göra med varandra eller är dem helt orelaterade?

Tack för svar på förhand:)

Forummoderator
26 541 Inlägg
för 9 timmar sedan
Några modifieringar..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

13 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Några modifieringar..?

Nej. Inga bytta spridare, turbo eller liknande.

Forummoderator
26 541 Inlägg
för 7 timmar sedan
Ivart skrev:
Mack skrev:
Några modifieringar..?

Ingen öppen dumpventil heller?

13 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Ivart skrev:
Mack skrev:
Några modifieringar..?

Inget trim vad jag vet. Något sätt att kolla? Har även mätt upp batteriet nu och den ligger på 12V med bilen av 14V på tomgång och 10,5V vid start. Något av det som man borde vara orolig över?

Forummoderator
26 541 Inlägg
för 6 timmar sedan
Ivart skrev:
Mack skrev:
Ivart skrev:

Inget trim vad jag vet. Något sätt att kolla? Har även mätt upp batteriet nu och den ligger på 12V med bilen av 14V på tomgång och 10,5V vid start. Något av det som man borde vara orolig över?

Så du köpte bilen med det här problemet redan från start alltså?
Ser det "original" ut under huven eller ser det ut att vara något utbytt? Sportluftfilter tex?

Laddningen låter ok.

13 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Ivart skrev:
Mack skrev:

Ser det "original" ut under huven eller ser det ut att vara något utbytt? Sportluftfilter tex?

Laddningen låter ok.

Det här problemet var inte när jag köpte bilen. Köpte bilen i december förra året och under vintern när det var kallt hade jag samma problem med hög bränsleförbrukning. Tänker att det problemet kanske har något att göra med något system som styrs av ute temperaturen tex som det som ställer upp varven när bilen är kall, vet ej om man kan kalla det choke eftersom det är insprut men hoppas du förstår vad jag menar. Kan det vara någon koppling mellan dessa?

Forummoderator
26 541 Inlägg
för 4 timmar sedan
Ivart skrev:
Mack skrev:
Ivart skrev:

Laddningen låter ok.

Det här problemet var inte när jag köpte bilen. Köpte bilen i december förra året och under vintern när det var kallt hade jag samma problem med hög bränsleförbrukning. Tänker att det problemet kanske har något att göra med något system som styrs av ute temperaturen tex som det som ställer upp varven när bilen är kall, vet ej om man kan kalla det choke eftersom det är insprut men hoppas du förstår vad jag menar. Kan det vara någon koppling mellan dessa?

Tror du syftar på kallstartsventilen.
Klart den kan fela.

Sök