6086
Sök

Start/stopp - Mest hatade funktionen i moderna bilar.

7 786 Inlägg
söndag 13:42
Trådstartare
#1
Försäkringsbolaget Direkt Line lät över två tusen brittiska bilister lista vilka moderna bilfunktioner de avskyr mest.
Start/stopp-funktionen hamnade klart i topp = mest hatad.
Mer än var fjärde förare uppgav att de helt enkelt stänger av funktionen.

Körfältsassistans följde tätt efter och får många förare att slå av den i ren irritation.

På min Honda kan man enkelt slå av skiten med en tryckknapp.
Men på en del nya bilar måste man krångla sig in i menyerna i flera steg för att stänga av.

Vad tycker/anser NI om dessa funktioner?

6 256 Inlägg
söndag 14:12
#2
Helt värdelösa funktioner som ger mer krångel och irritation än hjälp. Men TPMS, däcktrycksövervakning, är nog lika illa.

6 703 Inlägg
söndag 14:56
#3
Start/Stop funkar bra i Tyskland, rödljusen varar längre där än här

Filhållningsassistenen upplever jag endast sådär vid vägbyggen och dåligt snöröjd väg, men de slår av då istället så egentligen inget problem, det är bara ligga jämnt mellan markeringarna så märks den knappt.

Automatiska helljus däremot, slår på som de ska men bländar sällan av före mötande fordon blinkar med sitt helljus eller låter de vara konstant

De/Dem

1 079 Inlägg
söndag 18:10
#4
Jag inaktiverade S/S med OBDeleven när bilen var max två månader gammal.
Det säger väl allt om vad jag tycker om S/S  big_smile
Fixade det samtidigt till min fars bil.
Senast redigerat av candyweiss (söndag 18:11)

VAG har världens bästa bilar.

7 523 Inlägg
söndag 18:44
#5
en vän har en automatisk baklucka som går ner en bit efter den öppnat och slår en i huvudet, kontentan, allt behöver ej vara elektriskt/automatiskt smile

3 178 Inlägg
söndag 18:53
#6
Är inte så mycket att hänga i gran det inte.
S/S är ju bara lite irriterande, men man får ju snabbt vanan att trycka av den funktionen efter att man startat bilen.

LKAS, ACC, LDA, och sånt bängel KAN fungera hyfsat beroende på bil och situation, men är något jag i regel stänger av då det sällan fungerar bättre än just hyfsat.

Så kallad eye-tracking är däremot djävulens påfund.
Det plingar till på mediaskärmen - du kollar på den - två sekunder senare börjar bilen att skrika på dig och durra i ratten för att du tagit ögona av vägen.
Under den senaste långkörningen jag gjorde i en bil utrustad med detta så fick jag kliva av motorvägen efter 30 minuter för att stänga av vartenda jävla ADAS-system som fanns.
Dessa givetvis gömda bakom 78 menyer, så inget man gärna gör i 120 blås.

Nej, moderna bilar är i regel skräp.
Senast redigerat av Jesper328 (söndag 18:55)


Fri fart för ett fritt folk!
14 909 Inlägg
söndag 20:52
#7
Jesper328 skrev:
Är inte så mycket att hänga i gran det inte.
S/S är ju bara lite irriterande, men man får ju snabbt vanan att trycka av den funktionen efter att man startat bilen.

LKAS, ACC, LDA, och sånt bängel KAN fungera hyfsat beroende på bil och situation, men är något jag i regel stänger av då det sällan fungerar bättre än just hyfsat.

Så kallad eye-tracking är däremot djävulens påfund.
Det plingar till på mediaskärmen - du kollar på den - två sekunder senare börjar bilen att skrika på dig och durra i ratten för att du tagit ögona av vägen.
Under den senaste långkörningen jag gjorde i en bil utrustad med detta så fick jag kliva av motorvägen efter 30 minuter för att stänga av vartenda jävla ADAS-system som fanns.
Dessa givetvis gömda bakom 78 menyer, så inget man gärna gör i 120 blås.

Nej, moderna bilar är i regel skräp.

många hjälpmedel gör ju raka motsatsen snor otroligt mycket uppmärksamhet.. dom mesta bussarna på jobbet har ju sidovarnare och skit..  jätte bra grej igentlligen men det fellarmar så otroligt ofta så man tröttnar och stänger av skiten.  tyvärr   för det tar allt fokus från den riktiga körningen pga falsklarmen..  rekordet var när jag körde 100blås på en 1/2väg  och front kameran får för sig att jag har en cyklist framför mig och tvärnitar bussjäveln..   vad hade han sätt jo påbudsmärket som visade vilken sida av hindret jag skulle köra..  glad att detta inte hände en vinter kan jag säga.. för det svängde lite lätt och det hade kunnat räcka för att få bussen att tappa greppet bak pga framflyttniingen av vikten.  jag har alltid försökt lära mig systemen men vissa är helt galet dåliga..     scanian vi har på jobbet är absolut det sämstajävla skräp bussen någon någonsin gjort pga det kan få för sig att börja larma och den ger ingen ledtråd vad som larmar eller var faran kommerifrån..      i fredags hade jag eldat upp skärpet om jag hade haft något brännbart med mig..    tog mig 40min att bara köra iväg med skortet  sen började den varna för en isdroppe satt på ena givaren fram..  den slutade inte pipa förens jag stannade gick ut och torkade rent alla givare och hittade den där lilla ispricken på sensorn höger fram =/  var inte glad då kan jag säga

Kör fort så hinner inget hända...

282 Inlägg
söndag 22:00
#8
Jag har haft bilar med väl fungerande Start/stoppsystem, som Toyotas hybridbilar.
Jag har haft bilar med totalt hopplöst Start och Stoppsystem som i Passat och V60XC (som i övrigt också är en jkl skitbil).

Nu åker jag bil med elektrisk drivlina och det är ryckfritt vid igångsättning tillika inbromsning.

Filhållningen med AP fungerar utmärkt, den blir dessutom bättre för var OTA-uppdatering.

De automatiska helljusen sköter sig och mörkar effektivt ner vid möte.
Den här årstiden i mörkret är det värdefullt att se djuren i vägkanten trots mötet och ingen har blinkat med sina helljus för att dom blir bländade.
Det är herrejössesenkelt att justera strålkastarna egenhändigt, eller knappt egenhändigt då man endast behöver öppna en meny och rulla på ett scrollhjul på ratten.
Det är annat än att behöva skruva av en kromsarg och vrida rostiga skruvar som på en Amazon exempelvis.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 862 Inlägg
för 20 timmar sedan
#9
1. Alla friskrivningar som ska stå i skärmarna i flera sekunder vid varje start.

2.Släckta bakljus

3. TPMS sensorer i däcken med batterier och skräp när metoden via ABS sensorer gör att det bara är mjukvara i hela systemet. Ger inga varningar i tid för tomt däck ändå utan man hinner likväl åka en bit.

4. Den där distraherande kollisionsvarningen som i praktiken gör att det tar lite mer tid innan man faktiskt bromsar i sådana situationer.

5. Elektrisk parkeringsbroms.
Ilandsproblem som bara skapar möjlighet att förhindra egna reparationer..

6 .Dubbelmassesvänghul.

7. Start/Stopp på endast fossilmotorfordon som dessutom måste vara en miljönackdel med allt inräknat som batterier och startmotorer.

Fri fart för ett fritt folk!
14 909 Inlägg
för 20 timmar sedan
#10
The-GOAT skrev:
Jag har haft bilar med väl fungerande Start/stoppsystem, som Toyotas hybridbilar.
Jag har haft bilar med totalt hopplöst Start och Stoppsystem som i Passat och V60XC (som i övrigt också är en jkl skitbil).

Nu åker jag bil med elektrisk drivlina och det är ryckfritt vid igångsättning tillika inbromsning.

Filhållningen med AP fungerar utmärkt, den blir dessutom bättre för var OTA-uppdatering.

De automatiska helljusen sköter sig och mörkar effektivt ner vid möte.
Den här årstiden i mörkret är det värdefullt att se djuren i vägkanten trots mötet och ingen har blinkat med sina helljus för att dom blir bländade.
Det är herrejössesenkelt att justera strålkastarna egenhändigt, eller knappt egenhändigt då man endast behöver öppna en meny och rulla på ett scrollhjul på ratten.
Det är annat än att behöva skruva av en kromsarg och vrida rostiga skruvar som på en Amazon exempelvis.

pasaterna med dsg och start och stopp är fan ingen lek..   arbetskamraten har en 240hk passat 2018 med dsg    har försökt köra iväg normalt när motorn stängt av sig och man får sig en hästspark i arlset när man ska försöka smyga iväg aldrig varit maken till ett startoch stopp ihop med en automatlåda som är så totalt värdelös. 
törs inte ens tänka på vad som skulle hända om jag bara slog ner gaspedalen i botten..   den bilen är allt utom trött men vete fan om den skulle hålla för en sån start ens smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 354 Inlägg
för 20 timmar sedan
#11
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

282 Inlägg
för 18 timmar sedan
#12
Hybrid_ skrev:
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

Renault har väl någon version kallad elfelens moderskepp? ?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 354 Inlägg
för 7 timmar sedan
#13
The-GOAT skrev:
Hybrid_ skrev:
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

Renault har väl någon version kallad elfelens moderskepp? ?

Jooo.... När du säger det så! Det kanske är en förklädd Laguna II?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

282 Inlägg
för 5 timmar sedan
#14
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:
Hybrid_ skrev:
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

Renault har väl någon version kallad elfelens moderskepp? ?

Jooo.... När du säger det så! Det kanske är en förklädd Laguna II?

Har du något kort att (åtminstone försöka) starta bilen med?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 909 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Hybrid_ skrev:
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

får mig att tänka direkt på Citan jäveln på jobbet.. ja det är ju en fransk äklig Renault..  vet inte hur många gånger jag trott den har pajat..  det är en 2018  den har start och stopp men eftersom den är manuell så stänger inte motorn av sig förens man släpper upp kopplingen i friläge så det är ju inga problem.

men!!!!! om man försöker starta skrotet med dörren öppen.. jo tjena det får man inte göra.. förardörren måste vara stängd..     sånt skit kan bara en puckad fransk idiot komma på.. smile
säkert 30gånger har jag blivit lurad  jag hoppar in för att starta bilen så jag slipper frysa röven av mig när det är dags att åka lite senare.,., och bilen är stendöd..    nu vet jag om problemet men första gångerna var jag övertygad om att batteriet var stendött eller startmotorn..   jag stänger nästan aldrig dörren när jag startar mina bilar oftast ser jag till att växeln är ur lutar mig in och startar bilen  går till något varmt ställe och väntar tills bilen är varm

Kör fort så hinner inget hända...

282 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
SS stänger jag rutinmässigt av så fort jag startar bilen, knappen sitter bra till i min kälke.

Autoljus fungerar sådär i min. Får tända bakljusen själv ibland. Dessutom så måste de tändas manuellt om husvagn/släpkärra hakas på. Det gör inte bilen!

JA! Säkerhetsmeddelande som rullar i skärmen vid varje uppstart! AAAAh!

Min bil går inte att backa om förardörren är öppen...

Diverse varningslampor och meddelanden som talar om att nödbroms med mera är ur funktion så fort det snöar lite...

får mig att tänka direkt på Citan jäveln på jobbet.. ja det är ju en fransk äklig Renault..  vet inte hur många gånger jag trott den har pajat..  det är en 2018  den har start och stopp men eftersom den är manuell så stänger inte motorn av sig förens man släpper upp kopplingen i friläge så det är ju inga problem.

men!!!!! om man försöker starta skrotet med dörren öppen.. jo tjena det får man inte göra.. förardörren måste vara stängd..     sånt skit kan bara en puckad fransk idiot komma på.. smile
säkert 30gånger har jag blivit lurad  jag hoppar in för att starta bilen så jag slipper frysa röven av mig när det är dags att åka lite senare.,., och bilen är stendöd..    nu vet jag om problemet men första gångerna var jag övertygad om att batteriet var stendött eller startmotorn..   jag stänger nästan aldrig dörren när jag startar mina bilar oftast ser jag till att växeln är ur lutar mig in och startar bilen  går till något varmt ställe och väntar tills bilen är varm

Chrysler Voyager -98 med den mycket trevliga VM Motori 2.5 dieseln går inte heller att starta med dörren öppen eller om inte kopplingspedalen är nedtryckt.
Dåvarande kollega ringde bärgningsbil ståendes på Arlanda Terminal 5 efter att släppt av ett gäng Filippinska sjömän.
Han tog bilen startad vid passbyte.
Så poängen är, det är inte enbart tyskmärkta småfranskor som har den funktionen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

1 525 Inlägg
för 1 timme sedan
#17
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Är inte så mycket att hänga i gran det inte.
S/S är ju bara lite irriterande, men man får ju snabbt vanan att trycka av den funktionen efter att man startat bilen.

LKAS, ACC, LDA, och sånt bängel KAN fungera hyfsat beroende på bil och situation, men är något jag i regel stänger av då det sällan fungerar bättre än just hyfsat.

Så kallad eye-tracking är däremot djävulens påfund.
Det plingar till på mediaskärmen - du kollar på den - två sekunder senare börjar bilen att skrika på dig och durra i ratten för att du tagit ögona av vägen.
Under den senaste långkörningen jag gjorde i en bil utrustad med detta så fick jag kliva av motorvägen efter 30 minuter för att stänga av vartenda jävla ADAS-system som fanns.
Dessa givetvis gömda bakom 78 menyer, så inget man gärna gör i 120 blås.

Nej, moderna bilar är i regel skräp.

många hjälpmedel gör ju raka motsatsen snor otroligt mycket uppmärksamhet.. dom mesta bussarna på jobbet har ju sidovarnare och skit..  jätte bra grej igentlligen men det fellarmar så otroligt ofta så man tröttnar och stänger av skiten.  tyvärr   för det tar allt fokus från den riktiga körningen pga falsklarmen..  rekordet var när jag körde 100blås på en 1/2väg  och front kameran får för sig att jag har en cyklist framför mig och tvärnitar bussjäveln..   vad hade han sätt jo påbudsmärket som visade vilken sida av hindret jag skulle köra..  glad att detta inte hände en vinter kan jag säga.. för det svängde lite lätt och det hade kunnat räcka för att få bussen att tappa greppet bak pga framflyttniingen av vikten.  jag har alltid försökt lära mig systemen men vissa är helt galet dåliga..     scanian vi har på jobbet är absolut det sämstajävla skräp bussen någon någonsin gjort pga det kan få för sig att börja larma och den ger ingen ledtråd vad som larmar eller var faran kommerifrån..      i fredags hade jag eldat upp skärpet om jag hade haft något brännbart med mig..    tog mig 40min att bara köra iväg med skortet  sen började den varna för en isdroppe satt på ena givaren fram..  den slutade inte pipa förens jag stannade gick ut och torkade rent alla givare och hittade den där lilla ispricken på sensorn höger fram =/  var inte glad då kan jag säga

Kör förbi en fotgängare på trottoaren:
   "Pling,Pling,Pling,Pling"

Kör förbi en lyktstolpe:
   "PLING, PLING, PLING, PLING"

Blinkar höger när man ska svänga i en korsning, och man har en betongbarriär bredvid sig pga ett vägarbete:
      "PLING, PLING, PLING, PLING" **Röda blinkande lampor**

Klassiskt Scania.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 909 Inlägg
för 46 minuter sedan
#18
trubbelturbo skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Är inte så mycket att hänga i gran det inte.
S/S är ju bara lite irriterande, men man får ju snabbt vanan att trycka av den funktionen efter att man startat bilen.

LKAS, ACC, LDA, och sånt bängel KAN fungera hyfsat beroende på bil och situation, men är något jag i regel stänger av då det sällan fungerar bättre än just hyfsat.

Så kallad eye-tracking är däremot djävulens påfund.
Det plingar till på mediaskärmen - du kollar på den - två sekunder senare börjar bilen att skrika på dig och durra i ratten för att du tagit ögona av vägen.
Under den senaste långkörningen jag gjorde i en bil utrustad med detta så fick jag kliva av motorvägen efter 30 minuter för att stänga av vartenda jävla ADAS-system som fanns.
Dessa givetvis gömda bakom 78 menyer, så inget man gärna gör i 120 blås.

Nej, moderna bilar är i regel skräp.

många hjälpmedel gör ju raka motsatsen snor otroligt mycket uppmärksamhet.. dom mesta bussarna på jobbet har ju sidovarnare och skit..  jätte bra grej igentlligen men det fellarmar så otroligt ofta så man tröttnar och stänger av skiten.  tyvärr   för det tar allt fokus från den riktiga körningen pga falsklarmen..  rekordet var när jag körde 100blås på en 1/2väg  och front kameran får för sig att jag har en cyklist framför mig och tvärnitar bussjäveln..   vad hade han sätt jo påbudsmärket som visade vilken sida av hindret jag skulle köra..  glad att detta inte hände en vinter kan jag säga.. för det svängde lite lätt och det hade kunnat räcka för att få bussen att tappa greppet bak pga framflyttniingen av vikten.  jag har alltid försökt lära mig systemen men vissa är helt galet dåliga..     scanian vi har på jobbet är absolut det sämstajävla skräp bussen någon någonsin gjort pga det kan få för sig att börja larma och den ger ingen ledtråd vad som larmar eller var faran kommerifrån..      i fredags hade jag eldat upp skärpet om jag hade haft något brännbart med mig..    tog mig 40min att bara köra iväg med skortet  sen började den varna för en isdroppe satt på ena givaren fram..  den slutade inte pipa förens jag stannade gick ut och torkade rent alla givare och hittade den där lilla ispricken på sensorn höger fram =/  var inte glad då kan jag säga

Kör förbi en fotgängare på trottoaren:
   "Pling,Pling,Pling,Pling"

Kör förbi en lyktstolpe:
   "PLING, PLING, PLING, PLING"

Blinkar höger när man ska svänga i en korsning, och man har en betongbarriär bredvid sig pga ett vägarbete:
      "PLING, PLING, PLING, PLING" **Röda blinkande lampor**

Klassiskt Scania.

samma på dom mesta tunga fordon..   på merceders triggar blinkersen larm  tex när man svänger av motorvägen och avser att svänga ut till höger efter avfarten man har något stort tex betong fundament eller bara ett räcke så blir den totalt galen.. ungefär som att jag ska svänga rätt in i det när jag bara gör en normal sväng.

våran scania buss hade totalt tokbryt i fredags  den började larma lagom när jag kom ut på motorvägen och slutade inte  förens jag stannade och torkade av några givare det visade sig att en liten droppe av is var det som triggade..

jag var väldigt nära att slå eld på skrotet.   för det tog mig 40min att ta mig in i den där jävla skrotbussen (2025a) för att allt hade fryst fast..  går inte att starta med motorluckan öppen  men går att nödstarta där bak men så fort man släpper knappen stängs skrotet av..  kunde inte öppna framdörren för den hade fryst fast som vanligt. detta klockan 21 på kvällen     bussen hade stått parkerad från 17  endå en total jävla isklump     vet inte vad scania kan göra..  bussar ska dom ge fan i hur som helst.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök