4075
Sök

Köpråd Qashqai J11

24 Inlägg
13 november
Trådstartare
En bekant funderar på att köpa sig en Qashqai och undrade om jag visste något om bilen.

Då jag inte gör det mer än övergripande, vänder jag mig till er.

Det handlar alltså om en Qashqai J11, i just hans fall tittar han på bilar runt 2015-2018.

Vad bör han se upp med? Fördelar? Nackdelar? Ja, allt det där.

Förslag om andra bilar är inte intressant alls (i nuläget), eller för den del omotiverat klankande på orelaterade märken ("jag hade en XXXXX, Qashqain var mycket bättre" och dylikt) så den biten kan vi kanske hoppa över.

Tack på förhand.

4 578 Inlägg
13 november
Är Renault växellåda/motor,1200cc,,

24 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Är Renault växellåda/motor,1200cc,,

Alltid något. Tackar.

1 234 Inlägg
för 6 timmar sedan
Skulle starkt avråda från Qashqai, det är en klen konstruktion rakt igenom, med mycket problem efter några år. Utöver uppenbara kvalitetsproblem, så är det törstiga (om du inte väljer diesel) och varvar rejält i motorvägsfart. Styrkänslan är som att ratta en gammal Volvo amazon med sliten styrsnäcka (tänk amerikansk gammal film). Stolarna är på sin höjd medelmåttiga.

Välj något annat. En Golf, Kia Niro eller varför inte en stabil pjäs i Volvo V40

3 873 Inlägg
för 4 timmar sedan
Qashqai är en trevlig bil på många sätt, men just för Nissan-Renault generellt är deras CVT automater riktigt dåliga.
Som i går-sönder-dåliga!
Inte -körupplevelse-dåliga som är subjektivt. Kan blandas ihop ibland.

Även kända för små-trul som kan vara irriterande och i vissa fall dyrt.

Många har glastak vilket är hög-risk oavsett bilmodell och märke.

Detta är synd för den är så lagom på många vis. Renault Kadjar är typ samma bil. Samma problem dock, men kanske billigare då många tror Nissan har japan-kvalitet, vilket (tyvärr) inte stämmer.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

24 Inlägg
för 42 minuter sedan
Trådstartare
master_lars skrev:
Skulle starkt avråda från Qashqai, det är en klen konstruktion rakt igenom, med mycket problem efter några år. Utöver uppenbara kvalitetsproblem, så är det törstiga (om du inte väljer diesel) och varvar rejält i motorvägsfart. Styrkänslan är som att ratta en gammal Volvo amazon med sliten styrsnäcka (tänk amerikansk gammal film). Stolarna är på sin höjd medelmåttiga.

Välj något annat. En Golf, Kia Niro eller varför inte en stabil pjäs i Volvo V40

Vidarebefordrar det. En V40 kommer ex.vis inte hända. Främst för att det är en V40 och då inte platsar in i kravet "SUV".
Niron hade säkert kunnat vara ett alternativ om det inte var för lådorna. Som vill inte ha automate (inte så mycket att diskutera, det är deras preferenser).

Mossan1 skrev:
Qashqai är en trevlig bil på många sätt, men just för Nissan-Renault generellt är deras CVT automater riktigt dåliga.
Som i går-sönder-dåliga!
Inte -körupplevelse-dåliga som är subjektivt. Kan blandas ihop ibland.

Även kända för små-trul som kan vara irriterande och i vissa fall dyrt.

Många har glastak vilket är hög-risk oavsett bilmodell och märke.

Detta är synd för den är så lagom på många vis. Renault Kadjar är typ samma bil. Samma problem dock, men kanske billigare då många tror Nissan har japan-kvalitet, vilket (tyvärr) inte stämmer.

Tackar för infon. Lådorna är inget problem då dom absolut vill ha en manuell. Men just att automatlådorna var dåliga är en av de få saker jag lyckats luska ut. Mest baserat på hur många där är ute på annonser med antingen helt kassa, eller åtminstone bråkiga lådor.
Ah. Det är väl just så gällande kvalitet tankarna gått där som jag förstår det.

Jag visar befordrar infon iaf smile

Sök