6748
Sök

Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Från Finland
457 Inlägg
för 6 timmar sedan
VirreEriksson skrev:
För min del är det enkelt.

Kör ett gäng gamla bilar till vardags, dessutom alla på e85. En bilflotta som jag kan laga helt själv, inte beroende av dyra verkstadskostnader osv.
Är helt enkelt inte intresserad av nya bilar i allmänhet och inget som helst intresse att lägga pengar på en dyr och tråkig elbil(Ja, även om teslor är snabba är de väldigt fantasilösa och personlighetslösa i min mening)

Jag tycker ungefär samma. Nya bilar tycker jag bara är förskräckliga. Inte bar utseendemässigt utan det är en ny sorts designfilosofi i nya bilar, en jag inte kan hålla med om. Även om jag inte har nånting emot eldrift, snarare tycker jag det låter som en bra idé.

Men dagens bilar, nääää.... Och att det skulle bli bättre ser jag inga tecken på.
Senast redigerat av DennisCA (för 6 timmar sedan)

Professionell nybilshatare

338 Inlägg
för 4 timmar sedan
Alldeles för dyrt om man inte kör mycket. Annars hade jag gärna haft en, får ju ändå vara med och betala kalaset pg.av högre elpris för att efterfrågan på el ökar samt underhåll på vägar som till stor del kommer från bränsleskatten. Blir spännande att se i framtiden vem som ska betala vägunderhåll när alla har elbil.

373 Inlägg
för 4 timmar sedan
OttoM skrev:
Alldeles för dyrt om man inte kör mycket. Annars hade jag gärna haft en, får ju ändå vara med och betala kalaset pg.av högre elpris för att efterfrågan på el ökar samt underhåll på vägar som till stor del kommer från bränsleskatten. Blir spännande att se i framtiden vem som ska betala vägunderhåll när alla har elbil.

Elen är redan vansinnigt högt skattad med alla avgifter och moms på avgifterna osv.

Kanske de minskade kostnaderna för alla avgasskadade människor kan användas till vägunderhållet tillsammans med alla uteblivna subventioner gentemot fossila bränslen. Dessa samhällskostnader för förbränningsmotorer skulle jag gärna slippa betala för.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 708 Inlägg
för 3 timmar sedan
xXSammy skrev:
Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

1 år efter detta inlägg köpte jag en PHEV,  skulle egentligen varit en FHEV men okänd leveranstid och sista chansen till miljöbonusen.
Fick möjlighet att ladda på jobbet och året efter fick vi in några begagnade mach-e till bra pris så blev en sån fasten den var dyr i ägandekostnaden, ekonomin var inte helt redo så den såldes precis lagom i tid innan marknaden stannade upp (Tog fd. jobbet 2 år att sälja den.....)

Äger en Polestar 2 nu istället, kan ladda på jobbet men inte gratis sad
smile
Hyresvärden tar mer betalt än offentliga laddstationerna i närheten, så de blir en 2 min promenad istället

Driftkostnaden är snarlik att köra diesel, dyrare om det ska snabbladdas och dyrare nu på vintern.
Snittar 28 kwh/100 km men jag snålar inte med värme heller

De/Dem

373 Inlägg
för 1 timme sedan
xXSammy skrev:
xXSammy skrev:
Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

1 år efter detta inlägg köpte jag en PHEV,  skulle egentligen varit en FHEV men okänd leveranstid och sista chansen till miljöbonusen.
Fick möjlighet att ladda på jobbet och året efter fick vi in några begagnade mach-e till bra pris så blev en sån fasten den var dyr i ägandekostnaden, ekonomin var inte helt redo så den såldes precis lagom i tid innan marknaden stannade upp (Tog fd. jobbet 2 år att sälja den.....)

Äger en Polestar 2 nu istället, kan ladda på jobbet men inte gratis sad
smile
Hyresvärden tar mer betalt än offentliga laddstationerna i närheten, så de blir en 2 min promenad istället

Driftkostnaden är snarlik att köra diesel, dyrare om det ska snabbladdas och dyrare nu på vintern.
Snittar 28 kwh/100 km men jag snålar inte med värme heller

28kWh/100km!
Helvete den älskar elektroner din P2.
Min TM3LR-21 ligger efter 123501km på en snittförbrukning om 16kWh/100km, uppmätt sedan bilen var ny.
Jag fryser inte heller (alltid 22°C i bilen) samt förvärmer redan vid 8°C och nedåt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök