4384
Sök

Is på insidan av bilrutan.... läcker in fukt? (Honda Accord 92)

326 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Märkt av ett himla drygt fenomen nu under vintern, bilrutans insida är full i is, som jag måste skrapa bort. Har ställt en avfuktare (torrboll) i bilen men verkar inte göra så stor nytta. Misstänker att det läcker in fukt någonstans, men kan inte komma på var, eller hur man kan lokaisera detta enklast. Vet inte om det hör till vanligheterna heller. Tar ju en stund innan fläkten blir varm och kan börja tina ev is på rutan. Ingen höjdare att stå på tomgång i flera minuter i onödan om det går att lösa på annat sätt..

938 Inlägg
för 18 timmar sedan
Börja med att kolla så inte värmepaketet läcker, ganska vanligt fel. Då ska det synas genom att det är blött under mattorna, vanligast på passagerarsidan men även förarsidan bör du kolla. Alltså inte dom lösa mattorna i gummi eller tyg du kan byta ut, utan själva golvmattan ska du lyfta på och kolla.

Que Sera, Sera

21 Inlägg
för 8 timmar sedan
Jag skulle också kolla där. Annars så kan det ju vara en dörr som inte är tät, och fuckt kommer in där under natten innan den hinner frysa.

Forummoderator
18 395 Inlägg
för 8 timmar sedan
Korta körningar med en stor fuktig jacka kan räcka med.
Frågan var uppe för ett tag sedan och någon här sa att det kan ta 4-5 dagar med en fläkt i bilen innan allt torkat?

3 929 Inlägg
för 7 timmar sedan
Vanliga ställen för regnvattenläckage är

Takluckor. Inte om, utan när. Antingen från läckande dräneringsslang (ofta i A.stolpen) eller däruppifrån pga blockerad slang.

Runt vindrutan. Ofta rost.

Genom ventilationen. Då är ofta avrinningshål blockerade av löv, mm i torkardiket.

Från takrailsens infästningsfötter.

Via bakljusen. Läcker mellan lamphus och karross ner i utrymmet under bagagegolvet.

326 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Vanliga ställen för regnvattenläckage är

Takluckor. Inte om, utan när. Antingen från läckande dräneringsslang (ofta i A.stolpen) eller däruppifrån pga blockerad slang.

Runt vindrutan. Ofta rost.

Genom ventilationen. Då är ofta avrinningshål blockerade av löv, mm i torkardiket.

Från takrailsens infästningsfötter.

Via bakljusen. Läcker mellan lamphus och karross ner i utrymmet under bagagegolvet.

Bakljusen, iaf den högra, vet jag att det läcker in vatten. Har försökt täta och fixa i flera år men har inte lyckats få det tätt.

Nu är jag inte riktigt säker på vad avrinningshålen finns, men skruvade bort främre stänkskärmarna och gröpte ur en massa sand och bös i höstas. Takluckan skulle jag kunna kolla men då lär det nästan bli lite varmare först, lär väl frysa på om man häller vatten för att kolla avrinningen nu.

326 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
MrHyde skrev:
Börja med att kolla så inte värmepaketet läcker, ganska vanligt fel. Då ska det synas genom att det är blött under mattorna, vanligast på passagerarsidan men även förarsidan bör du kolla. Alltså inte dom lösa mattorna i gummi eller tyg du kan byta ut, utan själva golvmattan ska du lyfta på och kolla.

Det där låter som en grogrund för rost om inte annat. Tror du man behöver plocka bort konsoler och stolar för att kunna lyfta på mattan?

6 265 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag har samma problem nu, efter att ha kört omkring med en ofta fuktig hund i bilen under hösten. Vädret har varit så dåligt att det aldrig hunnit torka ur, utan bara ackumulerats.

326 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
skreech3 skrev:
MrHyde skrev:

Det där låter som en grogrund för rost om inte annat. Tror du man behöver plocka bort konsoler och stolar för att kunna lyfta på mattan?

Är ju inte bättre nu när man drar in massa snö i bilen....

3 209 Inlägg
för 4 timmar sedan
Har haft samma problem i vår Megane som tanten till 99% kör.
Ställde in en fuktslukare i höstas som inte gjorde ett någe.

Nu över julen när jag har kört den mycket så upptäckte jag att den slår av a/c-kompressorn om man går över 21c i autoläge. (Varför inte liksom? den är ju trots allt fransk.)
Efter drygt 30-40 mil med a/c igång så har vi nu ej längre detta problem.
Tippar på att du inte har a/c i en Honda från -92, så det kanske inte hjälper dig speciellt mycket.

Har du kollat om kupéfiltret är fuktigt?
Kan isåfall vara igenkorkad avrinning från i torkardiket.

Annars kan man alltid skicka in en rökmaskin i kupèn och se vart det kommer ut.
Kräver ju dock en rekond med typ ozon efteråt.

Sök