4619
Sök

Vad gör jag med min bil i dethär läget?

7 840 Inlägg
för 8 timmar sedan
Presidento skrev:
Till Torsen: Mazda är skräp. Lever på gammalt rykte om bra motorer från 90talet utöver rosten på den tiden.. skulle aldrig rekommendera någon att köpa en modern Mazda någonsin, både bensin och diesel drar massa olja och rasar stup i ett.

OK! Mazda är inte riktigt i klass med Toyota, Honda och Suzuki, medges - men Mazda är inte skräp - i alla fall inte i jämförelse med tyska bilar.
-

389 Inlägg
för 8 timmar sedan
2.2 MZR skyactive är kända för att läcka i injektorerna vilket skapar sotavlagringar som förstör turbon.
Vilket gör att turbon läcker in olja, vilket genererar mer sotavlagringar osv.

Men, det hjälper inte dig nu när du redan äger bilen mer än att det inte är ett handhavandefel.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 292 Inlägg
för 1 timme sedan
Reon skrev:
zemet skrev:
Det finns en beg motor på bildelsbasen för 18,000 kr.

Det är nog det bästa alternativet för dig, men var säker på att ny motor behövs först.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … iesel/Alla

Jag förstår, men beg motor för 18.000, arbetet kostar säkert ett par tiotusen, så vet inte om det är värt att lägga såpass mycket pengar. Bilen är värd kanske 70.000 om den fungerar som den ska, har redan lagt 30 på turbon, 20+ arbete till på motorn och vips har jag en ny bil med de pengarna

Turbon har du ju redan betalt för, ja det suger ju men du får ju inte pengarna tillbaka.

Ditt val just nu är väll att lägga säg 40K för att byta motorn.
Skrota bilen(Du får 3000 kr?)
Lura på någon stackare bilen
Sälj bilen som rep objekt, du får 20K för den?

Bilen är värd 70 i fungerade skick säger du, då är väll det mest ekonomiska att laga den skulle jag tro.
Efter det kan du ju sälja den med gott samvete och köpa något annat om du tröttnat på den.

Sålänge det inte kostar mer att laga bilen än den är värd så är ju det det ända valet tyvärr.
Har du inte bråttom att få bilen lagad kan du kanske höra med närmaste fordons gymnasium om dom kan hjälpa dig.

Sök