3969
Sök

Hamnat mellan stolarna gällande läckande växellåda

8 Inlägg
lördag 21:57
Trådstartare
Halloj!
Har råkat ut för en rätt tråkig situation gällande min Skoda Superb, hybrid, årsmodell 2020 som jag köpte begagnad från firma i slutet av 2023. Under en service i somras upptäckte verkstaden att växellådan läcker olja och såg tecken på att någon tidigare lagat lådan med kemisk metall, vilken nu börjar släppa. Verkstaden bedömer att lådan måste bytas (för 100 000kr) och skickade ärendet till mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget avslog dock då lagningen med kemisk metall inte är så kallat fackmannamässigt utförd.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av vilka inte tar ansvar. Drog det då till ARN men fick besked nu innan nyår att jag förlorat där då ARN anser att den kemiska metallen borde släppt tidigare om det fanns när jag köpt bilen, vilket ju inte stämmer.

Har ingen aning om varför lådan läcker olja. Bilen visar inga felkoder och klarade besiktningen utan anmärkning i november. Står inget om växellådan i servicehistoriken.

Vad sjutton kan jag göra nu?

Allt gott!

3 210 Inlägg
lördag 23:20
Beror lite på varför den har lagats med kemisk metall.
Spricka?

Jag skulle iallafall försökt att svetsa.
Går det att laga med kemisk metall så går det antagligen att svetsa också.
Gäller väl bara att hitta en verkstad som kan svetsa en låda.

1 089 Inlägg
lördag 23:41
Gronapasen skrev:
Halloj!
Har råkat ut för en rätt tråkig situation gällande min Skoda Superb, hybrid, årsmodell 2020 som jag köpte begagnad från firma i slutet av 2023. Under en service i somras upptäckte verkstaden att växellådan läcker olja och såg tecken på att någon tidigare lagat lådan med kemisk metall, vilken nu börjar släppa. Verkstaden bedömer att lådan måste bytas (för 100 000kr) och skickade ärendet till mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget avslog dock då lagningen med kemisk metall inte är så kallat fackmannamässigt utförd.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av vilka inte tar ansvar. Drog det då till ARN men fick besked nu innan nyår att jag förlorat där då ARN anser att den kemiska metallen borde släppt tidigare om det fanns när jag köpt bilen, vilket ju inte stämmer.

Har ingen aning om varför lådan läcker olja. Bilen visar inga felkoder och klarade besiktningen utan anmärkning i november. Står inget om växellådan i servicehistoriken.

Allt gott!

Kontakta förra ägaren (inte bilfirman) och fråga om hen känner till något om lagningen?

VAG har världens bästa bilar.

6 267 Inlägg
för 18 timmar sedan
Ett och ett halvt år efter bilköp är lång tid och det blir svårt att få någon ersättning. Sedan kan man återigen konstatera att växellådorna på hybridbilar är hiskeligt dyra. Förstår inte hur folk vågar åka omkring i sådana, men de förstår väl inte risken.

7 847 Inlägg
för 16 timmar sedan
Råkade för många många år sedan ut för att en växellåda var sprucken under på en Austin Mini Seven 850(Hundkojan kallad).
Bilen hade motorns undre halva, som innehöll växellådan, som vevhus/oljetråg.
En skicklig mekaniker svetsade sprickan utan att tappa ur oljan.
Föregående ägare hade kört rally med bilen och därvid åkt av och upp på en stenmur, som orsakade sprickan.
Har du tur att hitta en skicklig mekaniker så kanske även du kan få din växellåda svetsad - beroende på var sprickan är belägen.
För länge sedan fanns det en svetsfirma i Johannelund, Vällingby, Stockholm.
Aerosvets tror ja dom hette.
Dom hjälpte mig med svetsning av både motorblock och topplock av aluminium.
Vet inte om firman finns kvar.
Lycka till.

8 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Beror lite på varför den har lagats med kemisk metall.
Spricka?

Jag skulle iallafall försökt att svetsa.
Går det att laga med kemisk metall så går det antagligen att svetsa också.
Gäller väl bara att hitta en verkstad som kan svetsa en låda.

Stort tack för tips!
Vet inte vad läckaget beror på. Tror man måste skrapa bort den kemiska metallen för att reda på orsaken och det kan ju bli lite akut att laga om det är en spricka.

Verkstaden som hittade felet pratade lite om svets som andra alternativ om man hittar någon som kan utföra jobbet. Verkar vara en liten procedur med att plocka ur lådan, trycktesta och då?

Bifogar lite bilder på lådan om någon kan se om den ser ?svetsbar? ut?

Allt gott!https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252697/252697-4309de57d8e05a39c56b589ed3345a88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252697/252697-cc4a7aa4f2aecec84584b317718e469b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252697/252697-912e982927461a9a7108bc1f20989b78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252697/252697-9d7cc8e943424ba4b859084ef59ec210.jpg

8 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
candyweiss skrev:
Gronapasen skrev:
Halloj!

Allt gott!

Kontakta förra ägaren (inte bilfirman) och fråga om hen känner till något om lagningen?

Ja får försöka gräva lite i det nu efter alla ledigheter.
Senast redigerat av Gronapasen (för 12 timmar sedan)

8 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Ett och ett halvt år efter bilköp är lång tid och det blir svårt att få någon ersättning. Sedan kan man återigen konstatera att växellådorna på hybridbilar är hiskeligt dyra. Förstår inte hur folk vågar åka omkring i sådana, men de förstår väl inte risken.

Ja tyvärr. Är min första bil och trodde lite naivt att försäkringsskyddet var starkare än det är gällande skador likt dessa.

8 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Råkade för många många år sedan ut för att en växellåda var sprucken under på en Austin Mini Seven 850(Hundkojan kallad).
Bilen hade motorns undre halva, som innehöll växellådan, som vevhus/oljetråg.
En skicklig mekaniker svetsade sprickan utan att tappa ur oljan.
Föregående ägare hade kört rally med bilen och därvid åkt av och upp på en stenmur, som orsakade sprickan.
Har du tur att hitta en skicklig mekaniker så kanske även du kan få din växellåda svetsad - beroende på var sprickan är belägen.
För länge sedan fanns det en svetsfirma i Johannelund, Vällingby, Stockholm.
Aerosvets tror ja dom hette.
Dom hjälpte mig med svetsning av både motorblock och topplock av aluminium.
Vet inte om firman finns kvar.
Lycka till.

Stort tack för tips! Jobbar en del uppe i Stockholm så det skulle ju vara perfekt om de finns kvar. Bifogade lite bilder i ett annat inlägg om någon här kan bedöma om det ser ut att kunna svetsas.

Allt gott!

Fri fart för ett fritt folk!
14 988 Inlägg
för 12 timmar sedan
någon har ju verkligen gjort allt för att dölja sprickan.. 

jag skulle prata med förra ägaren..  det kan ju vara så att dom sålt bilen med felet.. 
betydligt mycket billigare än vad dom fått annars..

och då har du svart på vitt att firman fuskat. 

sen vete tusan om det står mellan att byta växellådan och skrota bilen skulle jag fuska ihop det igen tills det börjar läcka alterntivt be någon svetsa det men har det fungerat 1.5år så fungerar det ju antagligen i 1.5år till om du fuskar ihop det igen ..

Kör fort så hinner inget hända...

5 933 Inlägg
för 12 timmar sedan
Är det du eller verkstaden som konstaterat att det är en spricka som är täckt med kemisk metall?

På bilderna tycker jag det bara ser ut som gjutskägg som är kladdigt av olja.
Kemisk metall är ofta mörkare än aluminium, iaf dom få gånger jag kladdat med kemisk metall.

Angånende läckaget så är det tveksamt om det ens räknas som läckage, hänger inga oljedroppar utan endast fuktigt av oljedimma.
Eller är oljedropparna borttorkade på bilderna?

Jag hade rekommenderat att kolla oljenivån i lådan, är nivån ok så skulle jag tvätta rent, köra en vecka med bilen och sen kontrollera om det syns några tecken på läckage igen.

14 988 Inlägg
för 11 timmar sedan
simlar skrev:
Är det du eller verkstaden som konstaterat att det är en spricka som är täckt med kemisk metall?

Kemisk metall är ofta mörkare än aluminium, iaf dom få gånger jag kladdat med kemisk metall.

Angånende läckaget så är det tveksamt om det ens räknas som läckage, hänger inga oljedroppar utan endast fuktigt av oljedimma.

Jag hade rekommenderat att kolla oljenivån i lådan, är nivån ok så skulle jag tvätta rent, köra en vecka med bilen och sen kontrollera om det syns några tecken på läckage igen.

tycker det ser ut som någon varit där och "färg" anpassat allt om du kollar på alla bilderna..

8 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
någon har ju verkligen gjort allt för att dölja sprickan.. 

jag skulle prata med förra ägaren..  det kan ju vara så att dom sålt bilen med felet.. 
betydligt mycket billigare än vad dom fått annars..

och då har du svart på vitt att firman fuskat. 

sen vete tusan om det står mellan att byta växellådan och skrota bilen skulle jag fuska ihop det igen tills det börjar läcka alterntivt be någon svetsa det men har det fungerat 1.5år så fungerar det ju antagligen i 1.5år till om du fuskar ihop det igen ..

Ja får bli att försöka spåra tidigare ägare. Har varit företagsleasing så bara att hoppas att den specifike föraren jobbar kvar.

Frågade verkstaden jag lämnar in bilen på om det inte bara är att kladda på metall igen men det var inget de rekommenderade.

Allt gott!

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:

Verkstaden har konstaterat att det är olja som läcker/fuktar. En mekaniker tyckte att området runt lådan såg lite skumt ut och testade med sniffer. Hade egentligen bara tur att han såg det nu och att felet inte upptäcktes genom att oljan var slut. Är verkstaden som tagit bilderna så vet inte om de torkat rent.

Allt gott!

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
simlar skrev:

tycker det ser ut som någon varit där och "färg" anpassat allt om du kollar på alla bilderna..

Ja håller med om att den som gjort det verkligen har försökt putsa in metallen för att kamouflera med övriga strukturer.

344 Inlägg
för 7 timmar sedan
Du köpte den hos en handlare, lite skillnad om det var från en auktoriserad Skoda/VAG eller "Hassans Bil & Kebab"?

14 988 Inlägg
för 7 timmar sedan
JN1975 skrev:
Du köpte den hos en handlare, lite skillnad om det var från en auktoriserad Skoda/VAG eller "Hassans Bil & Kebab"?

hårfint   säkert kvd om jag gissar rätt  bara en ren gissning

344 Inlägg
för 5 timmar sedan
Growe skrev:
JN1975 skrev:

hårfint   säkert kvd om jag gissar rätt  bara en ren gissning

Eller typ Riddermarks.

Sök