3479
Sök

Mina fälgar har punktering. Går det att fixa? Hur?

656 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Ja, det är fälgarna som är punkterade!

Typ en gång i månaden vintertid kommer jag ut till bilen och den har ett platt däck. Köpte nya Continental-hjul förra året, och varje gång jag åker till verkstaden med mitt platta däck får jag samma diagnos: det läcker mellan däck och fälg. Det var detta problem som gjorde att jag köpte nya däck förra året (de befintliga var ok men dubbade så jag får inte köra med dem på många håll i centrala Stockholm).

Jag hade haft samma problem även med de gamla däcken och verkstaden har polerat enstaka fälgar vid flera tillfällen, utan att det hjälpt. Slutligen, när jag då bytte alla fyra däck polerade verkstaden samtidigt samtliga fälgar, men det verkar inte ha hjälpt. Eller, det är tätt under sommaren men börjar läcka när det blir kallt.

Vad gör man åt läckande fälgar? Går det ens att åtgärda? Jag börjar tvivla nu?

6 659 Inlägg
7 883 Inlägg
för 12 timmar sedan
Har själv samma problem med ett aluminiumhjul.
Har besökt min däckgubbe flera gånger m anl a "pyspunkan".
Han har bytt ventilen - slipat fälgkanten/-hornet - och slutligen limmat däcket vid aluminiumfälgen.
Hjälper inte.
Förmodligen porer i (eftermarknads-)fälgen.
Sjunker från runt 2,5 bar till cirka 1 bar på 3 till 4 veckor.
Bara gilla läget.
Suck.

3 959 Inlägg
för 11 timmar sedan
Har själv haft samma problem och lade då slang i däcket.
Men har bilen TPMS som mäter faktiska däcktrycket går det inte med bibehållen TPMS funktion. Går TPMS via ABS sensorerna så funkar det ändå.

656 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Men har bilen TPMS som mäter faktiska däcktrycket går det inte med bibehållen TPMS funktion. Går TPMS via ABS sensorerna så funkar det ändå.

Verkstaden tog upp detta med slang, men tydligen finns det inte längre slang till 17", bara upp till 16". Eller i alla fall deras leverantör hade bara upp till 16".

656 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Har själv samma problem med ett aluminiumhjul.
Har besökt min däckgubbe flera gånger m anl a "pyspunkan".
Han har bytt ventilen - slipat fälgkanten/-hornet - och slutligen limmat däcket vid aluminiumfälgen.
Hjälper inte.
Förmodligen porer i (eftermarknads-)fälgen.
Sjunker från runt 2,5 bar till cirka 1 bar på 3 till 4 veckor.
Bara gilla läget.
Suck.

Har det alltid varit så för dig med de aktuella fälgarna? För mig uppstod problemet efter tre år. Bilen, som jag köpte begagnad, har gått 8600 mil och det är vinterhjulen det gäller så förmodligen har inte dessa fälgar rullat särskilt långt.

* Voff voff *
11 154 Inlägg
för 8 timmar sedan
Rätt vanligt tyvärr. Oftast hjälper det att låta däckfirman slipa av fälgen där däcket ligger an. Hjälper inte det är det enklast att köpa en uppsättning nya eller begagnade fälgar. Att byta däcken hjälper tyvärr inte alls.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

700 Inlägg
för 6 timmar sedan
d-b skrev:
Mossan1 skrev:

Verkstaden tog upp detta med slang, men tydligen finns det inte längre slang till 17", bara upp till 16". Eller i alla fall deras leverantör hade bara upp till 16".

det går utmärkt att slänga i en 16 tums slang i ett 17 tums hjul

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
för 3 timmar sedan
hade 2 punkteringar förra veckan pga samma problem antar jag.. dom små läcker lite rätt vad det är så är dom tvärtomma..  jag har en pump i bilen så fyller upp vid behov.. det är så pass lätt att det är enklast så..    det är ju inte allt i världen så tänker jag eller så köper du 4st nya fälgar så löser det sig

Kör fort så hinner inget hända...

948 Inlägg
för 2 timmar sedan
Man ska INTE, ABSOLUT INTE lägga slang i ett modernt radialdäck!!!!! Däcket har en inbyggd innerslang som blir förstörd om det läggs slang i det. Plus att om du har slang så märker du inte om däcket är skadat på ett farligt sätt(till exempel sidovägg) då slangen täpper igen det, när du verkligen märker det är när du redan kört åt helvete på grund av däckexplosion. Och har du otur har du skadat nån oskyldig på köpet. Plus att du inte heller märker om fälgen är sprucken om du har slang..
Lyssna inte på dessa idéer, att vara dumsnål när det kommer till bilens och i förlängningen din egen säkerhet är bland det mest korkade man kan göra.
Är fälgarna skadade så pass att det inte går att avhjälpa med slipning av fälgkant och ventilhål samt tätning med Beadsealer så är det svetsning, svarvning och ny lack som behövs. Alternativt nya fälgar.
Senast redigerat av MrHyde (för 2 timmar sedan)

Que Sera, Sera

9 151 Inlägg
för 1 timme sedan
Hade samma problem med mina fälgar för många år sen. Krängde av däcken, slipade rent kanten mot däcket och målade i med en tjock färg typ hammarlack. Sen fick jag inte det problemet något mera.

4 294 Inlägg
för 1 timme sedan
MrHyde skrev:
Man ska INTE, ABSOLUT INTE lägga slang i ett modernt radialdäck!!!!! Däcket har en inbyggd innerslang som blir förstörd om det läggs slang i det. Plus att om du har slang så märker du inte om däcket är skadat på ett farligt sätt(till exempel sidovägg) då slangen täpper igen det, när du verkligen märker det är när du redan kört åt helvete på grund av däckexplosion. Och har du otur har du skadat nån oskyldig på köpet. Plus att du inte heller märker om fälgen är sprucken om du har slang..
Lyssna inte på dessa idéer, att vara dumsnål när det kommer till bilens och i förlängningen din egen säkerhet är bland det mest korkade man kan göra.
Är fälgarna skadade så pass att det inte går att avhjälpa med slipning av fälgkant och ventilhål samt tätning med Beadsealer så är det svetsning, svarvning och ny lack som behövs. Alternativt nya fälgar.

Nu blir jag nyfiken:)

Hur kan en slang skada däcket?  Skaver det hål eller vad är det för mekanism som skadar den "inbyggda slangen"?

Jag hade aldrig gissat att en innerslang skulle kunna leda till dom konsekvenserna du beskriver.

Jag bytte till en uppsättning begagnade Pilot Sport i sommras. Dom begagnade däcken saknade skumgummi isoleringen som jag hade på tidigare uppsättning däck.

Jag slet lös skumgummit ur dom gamla döcken och limmade dit det i dom för mig nya däcken. Det fungerade bra i 2000 mil iaf, men jag kanske riskerar samma typ av haveri som man skulle fått av innerslang?

Dom av mig modifierade däcken är Michelin PS Super Sport 245/35-21" om det spelar någon roll.

Sök