Ta bort det där med helbilsgodkännande, eller i alla fall att det bara gäller i 10 år efter att bilen registrerades. Man ska få ha vilka fälgar man vill, vilka bromsar man vill, vilka fjädrar man vill, vilka stötdämpare (eller coilovers) man vill, vilka krängningshämmare man vill, vilket avgassystem man vill osv. Och sen när bilen är över 10 år så får man även byta motor, turbo, växellåda osv. helt fritt.
Det viktigaste är bara att bilen är säker att framföra på vägen, tutan och alla lampor fungerar, den håller ihop som den ska, bromsarna tar, inga vassa kanter man kan göra sig illa på osv. plus att den inte släpper ut en massa HC, CO, NOx och annat oförbränt skit. Det tar emot att skriva det men nån form av ljudgräns bör det väl iofs finnas också, i alla fall att det går att få tyst på eländet med en knapp eller liknande för även om det är kul med lite motorljud så förstår jag faktiskt att folk i tätbebyggda områden kan bli irriterade av att bli väckta på förmiddagen efter att de har jobbat nattskift t.ex.
Sen läste jag att en del hade åsikter om det där med att kunna köra bussar som är ombyggda till husbilar på B-körkort så som man kan om man har tagit körkort före 1996. Mitt förslag är att behörigheten som kallas "B96" verkligen betyder det det heter, alltså att det motsvarar ett körkort taget före 1996 utöver den utökade behörigheten att kunna dra lite tyngre släp.
Sen när man ändå är inne på ämnet så borde man ju även ta tillbaka så att det faktiskt går att regga om gamla bussar och lastbilar som personbil typ 2 igen för som det är nu så har man ju blockat det kryphålet från båda hållen så att säga.
Det borde vara helt legitimt att få överskrida hastighetsbegränsningen med säg 25%(?) i samband med omkörning.
Enbart stopplikt i korsningar där det verkligen är befogat, är det god sikt så räcker det med "lämna företräde".
Just det en grej till, att det ska vara juridiskt omöjligt att skicka in anmälningar om buller ifrån en motorsportanläggning, flygplats, flygflottilj, skjutbana, vattenanläggning där det körs motorsport med båt etc. till kommunen eller länsstyrelsen om man har flyttat dit efter det att anläggningen fanns där. Det borde så att säga ingå i husköparens "undersökningsplikt".
Senast redigerat av EPG (för 9 timmar sedan)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!