4778
Sök

Skoda Fabia 1.2tdi 2011 greenline - startproblem

2 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Som rubriken lyder startar inte min Skoda Fabia 1.2 tdi 2011 greenline.
Startmotor, bränslepump och allt gick. Efter flertalet startförsök gick bilen igång i en par sekunder för att sedan dö.
Bilen bärgades till verkstad där mekanikern med självsäkerhet dömde ut bränslepumpen då han menade att bränsle inte kom fram. Bräsnslepumpen byttes ut och bilen startar fortfarande inte.
Regelerventilen byttes, startar fortfarade inte.

Den mekanikern gav upp, bilen togs till en annan. Han startade igång bilen m.h.a. startgas vilket han menade höll igång bilen i några sekunder.
Han dömde ut högtryckspumpen som nu är bytt. Bilen ska ha gått igång i några sekunder för att sedan dö. Denna mekaniker menar att att bränslepumpen är trasig. Jag påpekade att bränslepumpen är helt ny vilket jag inväntar svar på.

Vad tror ni det skulle kunna vara? Vad bör göras för säkerställa/utesluta möjliga fel? Finns det några kända fel?

Att tillägga: olja, samtliga filter, kamrem m. vattenpump byttes för ca 6 månader sen. Bilen har gått fint utan några som helst problem innan startproblemet.

5 997 Inlägg
för 1 timme sedan
Startar den lätt och går normalt i några sekunder innan den stannar kan det tyda på startspärrsproblem.

Tänds någon varningslampa?
Startspärrslampan brukar blinka om det är fel på startspärren.

Finns det några felkoder?

2 Inlägg
för 46 minuter sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Startar den lätt och går normalt i några sekunder innan den stannar kan det tyda på startspärrsproblem.

Tänds någon varningslampa?
Startspärrslampan brukar blinka om det är fel på startspärren.

Finns det några felkoder?

När jag hade bilen hemma hos mig startade den nästan inte alls. Försökte tio gånger, den startade en av gångerna och då gick den i några sekunder.
Inga varningslampor lyser.
Tidigare felkoder har varit "lågt bränsletryck" enligt nuvarande mekaniker. Notera att detta inte är en originalverkstad.

Nu menar mekanikern att bränslepumpen bara ger 1 bar när den bore ge 5 bar och rekommenderar att byta den.

Detta  är bränslepumpen som nyligen monterats https://www.mekster.se/branslepump-bosch-836724.html. Av vad jag kan utläsa ska den passa.

Sök