5507
Sök

Bra idé att köpa MG ZS EV, 2022, 175.000 kr?

19 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att köpa min första elbil. Två vuxna, ett barn, ingen hund. Vi bör rymmas rätt bra i MG ZS EV 2022 modellen. 51 kWh, gått 3300 mil, vinterdäck ingår, bra skick, utfört de kontroller som behövs, batteriet på 95 %, inga anmärkningar. Regnr JHR99Z.
Är 175 000 kr ett rimligt pris?
Något jag bör kontrollera extra noga?
Vilken 3 fas laddbox kan passa att installera i/vid garaget?

Jag har sett att bilen fått en del kritik, men detta är åtminstone inte första generationen med seg pekskärm och sådana saker. Den har även värmare till batteriet, vilket hjälper vintertid.

PS, vi behöver kunna dra en lättare släpvagn. Denna bil går att installera dragkula på. Många andra billigare EV bilar går det ej på.

6 734 Inlägg
för 5 timmar sedan
Har du kollat hur mycket bilen får dra? Minns jag rätt så fick första generationen dra max 150 kg och generationen efter är bara en face-lift

Jobbat mer med gen1 än gen2 innan jag slutade med märket, men upplevde att gen2 kom mer bärgad än gen1. Nu var det ett par år sen så behöver inte vara så, däremot tycker jag det är mycket bil för pengarna men det blir väldigt bullriga efter 70, väldigt.

Var noga med att borsta bort all snö och is på vintertid så torkarna inte fastnar, annars kommer länkaget innanför böjas och lossna, garanterat.

7 års garantin är väldigt begränsad, det mesta utgår efter 3 år. Var väl elmotorn och batteriet som det är 7 år på.
Kvalitén på Kinabilar är oftast bättre än förväntat men det delar på en akilleshäl och det är leveranstiden.. kanske hunnit bygga upp ett lager i Sverige nu men för ett par år sen var det inte ovanligt med restnoterat I drygt 1 månad

Återigen var det några år sen jag jobbade med märket, men det jag minns så rekommenderar jag hellre en ZS än en Leaf (begränsad snabbladdning, ej kylt batteri som överhettas vid snabbladdning) eller Zoe (elmotor problem, "bytesintervall" vid 10.000 mil, dock fick de förlängt garanti som goodwill)

De/Dem

19 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Har du kollat hur mycket bilen får dra? Minns jag rätt så fick första generationen dra max 150 kg och generationen efter är bara en face-lift

Jobbat mer med gen1 än gen2 innan jag slutade med märket, men upplevde att gen2 kom mer bärgad än gen1. Nu var det ett par år sen så behöver inte vara så, däremot tycker jag det är mycket bil för pengarna men det blir väldigt bullriga efter 70, väldigt.

Var noga med att borsta bort all snö och is på vintertid så torkarna inte fastnar, annars kommer länkaget innanför böjas och lossna, garanterat.

7 års garantin är väldigt begränsad, det mesta utgår efter 3 år. Var väl elmotorn och batteriet som det är 7 år på.
Kvalitén på Kinabilar är oftast bättre än förväntat men det delar på en akilleshäl och det är leveranstiden.. kanske hunnit bygga upp ett lager i Sverige nu men för ett par år sen var det inte ovanligt med restnoterat I drygt 1 månad

Återigen var det några år sen jag jobbade med märket, men det jag minns så rekommenderar jag hellre en ZS än en Leaf (begränsad snabbladdning, ej kylt batteri som överhettas vid snabbladdning) eller Zoe (elmotor problem, "bytesintervall" vid 10.000 mil, dock fick de förlängt garanti som goodwill)

Tack för ett utförligt svar. Jag fick provköra en första generationens ZS och tyckte att den kändes otroligt härlig, men det är förstås då jämfört med en 1999 Volvo S80 som jag har nu så alla nyare bilar är väl sköna att köra då big_smile I morgon ska den bilen jag är intresserad av läggas ut som till salu av en bilfirma, då 2022 års version (den som jag skrev om här i tråden). Jag ska provköra den också i så fall innan eventuellt köp och ska testa motorväg då med för att se hur den känns och låter i högre hastighet.

Det känns skönt att garanti finns på batteriet, och den gick att utöka om man vill (mot en kostnad) när den tar slut lät det som på försäljaren. Gen1 hade en väldigt seg pekskärm som kändes sådär och den fick ej dra släp (iaf inte den de hade inne nu). Gen2 bilen var inte redo så jag kunde inte provköra, men jag fick sitta i den och testa invändigt och luftkonditioneringen lät en del tyckte jag. Men man kanske inte hör det när bilen körs, nu stod den still.

Vet du om sidospeglarna går att fälla in med någon knapp? Vårt garage är rätt smalt och det blir ca 16 cm över på bredden, så 8 cm på vardera sida när bilen ska köras in.

500 kg får man dra enligt Transportstyrelsen, och min släp väger 145 kg. Vi kör bort saker till återvinningen nu och då vid renovering och ibland köper vi något som behöver släp för att hämtas. Men det är inga tunga lass som dras så den begränsningen på 500 kg är jag helt okej med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236400/236400-e20fe76751906fab9032ba16f6327a69.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
15 189 Inlägg
för 2 timmar sedan
oj vilken dålig släpvagnsvikt.  får man nästan kalla cykelställshållare =/
t.o.m sämre än min 800kg Seat arosa och det säger rätt mycket.

inte hört någon säga något illa om en mg.    även om jag personligen tycker hjul/bil ser helt galet ut i kombination.. men det är ju mer hur dom ser ut än hur dom fungerar.    vet en som har en men ingen aning om årgången men han är hel nöjd med sin.

Kör fort så hinner inget hända...

766 Inlägg
för 2 timmar sedan
Min granne leasar en MG4 -25 och tycker den mjukvaran är betydligt sämre än den Eniro -22 han leasade innan.
Ett rådjur råkade springa in i fronten, det tog 5 månader att få fram ett nytt hölje.
Han anser att Eniro -22 är modernare på alla vis.
Jag jämförde mjukvaran med min TM3LR-21 och jag höll på att odla ett helskägg kändes det som.
Min nuvarande nödbil Mazda CX-5 2013 är jämnsnabb i mjukvaran med MG4 -25 som jämförelse.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

205 Inlägg
för 1 timme sedan
Du får vad du betalar för. Det är en billig skitbil designad för att ta dig från A till B, inte mer än så. Sen om det räcker för dig eller inte är bara upp till dig, men det är ju elbilvärldens Dacia.

766 Inlägg
för 1 timme sedan
Vansterfilen skrev:
Du får vad du betalar för. Det är en billig skitbil designad för att ta dig från A till B, inte mer än så. Sen om det räcker för dig eller inte är bara upp till dig, men det är ju elbilvärldens Dacia.

Elbilvärldens Dacia är Spring.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök