2991
Sök

Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En 240 med B230FK / M90 / 19T. Nya motorn under inkörning

168 810 Visningar
Uppdaterades senast idag 17:15
8 307 Inlägg
18 april
Trådstartare
#341
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a6ee656849b1726da895f0ceffcc53c4.jpg
Efter en del trassel på vägen sitter motorn till slut i bilen och är startad för första gången. Är ett litet vattenläckage från ena slangen till värmepaketet, i övrigt verkar allt tätt. Får köpa nya såna slangar då den ena var dålig. Så nästa steg är att ta ut den och köra lite med den och slita in kolvringarna.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 640 Inlägg
8 307 Inlägg
22 april
Trådstartare
#343
Klar är väl kanske ett starkt ord. Men jag har i alla fall lyckats åka 10 mil och bytt olja och filter.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 640 Inlägg
23 april
#344
Marlboroman skrev:
Klar är väl kanske ett starkt ord. Men jag har i alla fall lyckats åka 10 mil och bytt olja och filter.

Jag har inte gjort nåt på motorn iår , mer än hämtat toppen från hyvlingen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

8 307 Inlägg
23 maj
Trådstartare
#345
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6a5fbe939067b46e47c199416fee431d.jpg
Installerat en bredbandslambda. Kan va bra att ha lite bättre koll på vad som händer med motorn. I övrigt har jag hunnit åka 10 mil till och fixat lite småsaker som dykt upp.


328 Inlägg
24 maj
#346
Väldigt användbart.
Bra att ha koll när man vill höja laddet


8 307 Inlägg
24 maj
Trådstartare
#347
Att jag inte haft en tidigare är ju en anledning till att jag hållt ner laddtrycket lite grann (1,1) för att ha lite marginal. Nu med annan topp så vill jag kunna mäta ovh se vad som händer och prova om man kan närma sig 1,3.


328 Inlägg
24 maj
#348
Jag laddar min 1.4 och det går att höja lite till.
Dann sa till mig att så länge afr håller sig under 12.5 så är det lugnt


8 307 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#349
Får prova mig fram senare då med den informationen. smile


8 307 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#350
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3e32b79e43da307d9cf611e63802fdee.jpg
Efter att ha jagat ett envist oljeläckage så var det till slut bara att ta tjuren vid hornen och plocka ner lådan. Och som jag hade på känn så satt inte bakre vevaxeltätningen som den skulle. Tråget satt också lite dåligt och det drogs åt först i hopp om att det var orsaken. Och det var en bidragande orsak, men inte hela sanningen. Smällar man får ta när man stressar för att hinna till ett visst datum. Trots att man gjort det förr och vet hur det kan sluta......

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1de946c18067b8ccc4997fe133512529.jpg
Tröttnade på den övre bulten till startmotorn och att behöva lirka runt med den och vinkla ner hela motorpaketet för att få loss den. Gjorde ett nytt arrangemang med en pinnbult istället och nu är det mutter och bricka mot torpeden istället för en lång bult. Ska väl förhoppningsvis va lite smidigare nästa gång startmotorn ska loss med motorn kvar i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ef887086d89a1faf3f5df3b838632512.jpg
Passade på att borsta ren och tvätta av lådan när den ändå var ute igen. Slipade av någon fläns lite mer då det såg ut att ha tagit i tunneln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d101c430d353db7f8c5bb2b752647f03.jpg
Nya hela slangar till värmepaketet och nu är det torrt. Hade igång den idag och det vara bara en slangklämma som var lite dåligt åtdragen på en slang i övrigt verkar den nu vara 100% tät. Inga droppar av varken olja eller vatten under, men lär ut och dra en rejäl vända innan slutgiltig seger utropas.


328 Inlägg
för 6 timmar sedan
#351
Hur går motorn med 531 till skillnad från 530 toppen?
Jag upplevde min seg på lågvarv med 531


8 307 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#352
Har inte reagerat på att den skulle vara avsevärt svagare på lågvarv. Nu gick det ju så lång tid mellan att jag plockade ner förra motorn till att jag började köra med denna så känslan har väl försvunnit. Men den ska ju rent teoretiskt bli slöare på låga varv och utan laddtryck med en 531. Valet av kam osv inverkar ju också.


328 Inlägg
för 3 timmar sedan
#353
Jo så är det nog.
Jag gillar ju "glida fram" och ibland busa på lite.
Så jag uppskattar lågvarv kanske lite mer.
531 har lite sämre komp om jag minns rätt.
Borden den ha samma lågvarv om man planar sen lite kanske.


Kul att du fått ihop bilen o njut nu av sommaren.


8 307 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#354
Kompressionen sjunker men sedan tappar man ju lite pga storleken på insugskanalerna på lågvarv. Så även en planad 531 kommer va lite slöare på låga varv rent teoretiskt. Sedan om det finns en punkt där ökad kompression överväger lägre gashastighet inom ett visst varvtalsområde?

I mångt och mycket så är en 530 vare sig den är original eller portad vettigare än en 531 innan man börjar komma upp rejält i effekt.



Sök