11328
Sök

Opel astra J sport tourer hjullager moment

62 Inlägg
tisdag 22:18
Trådstartare
Hej! Tänkte jag drar en chansning här. Är det någon som vet vilket moment man ska dra drivaxelmuttern när man byter hjullagret? Jag får så olika bud när jag kollar på nätet och det känns väldigt osäkert.

Hjullagret till denna är inte ett pressat lager utan ett helt nav (sitter med 3 bult på baksidan spindeln)

har fått allt från 90nm +45grader, 158nm och tom 230nm så det är lixom lite svårt att avgöra vad som är rätt/vettigt.

Jag har en Opel astra J Sport tourer från 2012.

Någon som vet/har gjort själv som kan hjälpa mig?

Annars får man väl ringa en opelverkstad.

Tack på förhand smile

856 Inlägg
för 5 timmar sedan
Ghostduster92 skrev:
Hej! Tänkte jag drar en chansning här. Är det någon som vet vilket moment man ska dra drivaxelmuttern när man byter hjullagret? Jag får så olika bud när jag kollar på nätet och det känns väldigt osäkert.

Hjullagret till denna är inte ett pressat lager utan ett helt nav (sitter med 3 bult på baksidan spindeln)

har fått allt från 90nm +45grader, 158nm och tom 230nm så det är lixom lite svårt att avgöra vad som är rätt/vettigt.

Jag har en Opel astra J Sport tourer från 2012.

Någon som vet/har gjort själv som kan hjälpa mig?

Annars får man väl ringa en opelverkstad.

Tack på förhand smile

Jag tänker att det kan variera beroende på motor/grovlek på knut/hjullager och därav skulle jag fråga din lokala opelverkstad.
(Om inte någon kunnig i frågan trillar in i tråden dvs.)

Att dra "på känn" är oerhört amatörmässigt när det handlar om dylika detaljer, en sketen mutter till en torkararm eller skruv till en kamaxelkåpa kan man ju höfta med "lagom" men inte detta som kan innebära att muttern lossnar och en olycka uppstår alternativt lagret går sönder.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 897 Inlägg
för 1 timme sedan
Här handlar det väl inte om att dra något mot en lagerbana utan bara att fästa hjulaxeln så den inte åker ut ur navet.

Sök