12129
Sök

V70 classic - 00, fläktreglage låst i ett läge.

1 839 Inlägg
torsdag 23:13
Trådstartare
Har ett fläktreglage i låst läge nedåt.
Hur vet jag vilket av alla fläktreglage det är?
Sökte information om det på nätet men får bara fram att det ska vara ett längre in och längre ned än det jag fottat.
Stämmer det eller är det den i bild som styr upp/ned?

Är den svarta i mitten som jag syftar på.
Detta reglage är till vänster om handskfacket ungefär i mitten av bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131606/131606-28c42436275bf756dc704f5bbd18785a.jpg

Om det inte är denna, vart sitter den som styr det och hur kommer jag åt det då?
Vet ej om det är något av värde, men inget händer när jag vrider på ratten för vart jag vill att det ska blåsa.
On knappen blinkar grönt.

Detta fel uppkom när vi skulle göra ett test för ac'n via Vida.
Hade inte möjlighet att kolla på plats vart motorn satt när vi höll på, men han som hjälpte mig med bilen förklara att det skulle vara in till vänster enligt Vida.
Skulle det inte vara långt till han som hjälpte mig hade jag åkt dit med lite grejer och kollat med Vida för exakt information på vart delen sitter.

Med vänliga hälsningar,
Jimmy.

4 212 Inlägg
lördag 10:03
Om felet uppstod med VIDA är det nog inte ett mekaniskt fel utan positioneringsfel. Dvs lägen borttappade/avglömda.
Jag tror man kan lära om. Kanske var vad ni gjorde iofs.

Kan förvisso ha varit ett mekaniskt fel som blev uppenbart först när spjällen flyttades till position dom inte varit på länge.

Så det surrar inget alls när vredet flyttas?
Skulle höras i tyst miljö med motor av..
Det är också mer än ETT spjäll totalt så är det tyst är det styrdonet som inget gör av någon anledning.
Även temperaturregleringen surrar, för det är ett annat luftspjäll.

Såvida det är klimaten som satt i dom flesta.  Fanns en med manuell anläggning också och bara AC som knapp på eller av.
Tror det var vire då till spjällen, men den var så ovanlig att jag knappt ens sett det.

Jag TROR den du fotat är för temperaturregleringen, men jag kan ha fel!
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 10:06)

4 212 Inlägg
söndag 09:33
Glömde skriva att när ON blinkar, finns felkoder sparade i climatroniken.

Borde kunna läsas med den Icarsoft du skrev om i annan tråd.

1 839 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Om felet uppstod med VIDA är det nog inte ett mekaniskt fel utan positioneringsfel. Dvs lägen borttappade/avglömda.
Jag tror man kan lära om. Kanske var vad ni gjorde iofs.

Kan förvisso ha varit ett mekaniskt fel som blev uppenbart först när spjällen flyttades till position dom inte varit på länge.

Så det surrar inget alls när vredet flyttas?
Skulle höras i tyst miljö med motor av..
Det är också mer än ETT spjäll totalt så är det tyst är det styrdonet som inget gör av någon anledning.
Även temperaturregleringen surrar, för det är ett annat luftspjäll.

Såvida det är klimaten som satt i dom flesta.  Fanns en med manuell anläggning också och bara AC som knapp på eller av.
Tror det var vire då till spjällen, men den var så ovanlig att jag knappt ens sett det.

Jag TROR den du fotat är för temperaturregleringen, men jag kan ha fel!

Vi försökte få kontakt med den igen efter att felet uppstod, men vid varje försök så fick vi bara "gick ej genomföra" eller något i den stilen.
Beställde hem en begagnad spjällmotor som förhoppningsvis ska komma nu i veckan, var ju tydligen inte bara och bara att hitta en sådan del utan lyckades hitta en i Lettland av alla ställen, hade jag vetat vilken det är hade jag försökt skruva loss en sådan själv från en bil på någon skrot i närheten.
Men han som hade Vida gav mig ett artikelnummer så beställde en med samma så får hålla tummarna att den fungerar.
Läste någonstans att man kunde plocka isär dem och kolla axeln om den rundats av, men borde det inte ha klickat en del då och gjort en hel del ljud då den försöker göra rätt men den inte klarar av att göra arbetet?

Nej jag har inte lyckats höra något alls när jag vridit på reglagen.
Känner ju att värme/kyla kommer om jag vrider på temp reglagen men har inte hört något ljud eller känt något på själva spjällen när jag vred för vart luften ska komma.
Hittade ett till spjäll direkt bakom handskfacket men den gör väl något annat antar jag.
Provade även slå på och av för luftintaget och lampan på dem knapparna lyser som vanligt men hörde inget arbeta, men det kanske är relativt tyst / svårt att höra när det jobbar.

Har inte tänkt på om iCarSoft kan se den felkoden, får kolla det imorgon efter jobbet, men tror inte det kommer kunna radera felkoden om den ser det då Vida inte kunde göra något åt felet, men det är alltid värt ett försök!

I absolut värsta fall blir det väl bara lämna till Volvo så får de kika på det och man får offra en arm eller två för det lär väl kosta skjortan.

1 839 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Var! Inte vart! -Kunde inte låta bli!

Haha det är helt okey, brukar skriva som jag talar tyvärr, blir att jag oftast sitter på kvällarna och felsöker efter att barnen sover.
Brukar vara på tok för trött för att orka bry mig om jag stavat rätt eller ej då. tongue
Men hur var det, vin äger eller var det vinäger? wink

1 839 Inlägg
för 54 minuter sedan
Trådstartare
Hittade en video nu av "Robert DIY".
Kan det vara denna motor som är dålig?
Men den sitter vid pedalerna och inte bakom handskfacket.

https://www.youtube.com/watch?v=QnOxrfgPy-0

Sök