7256
Sök

IfMetall lägger ner strejken mot Tesla.

903 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Enligt rubriken är strejken äntligen över mot Tesla Sverige.
IfMetall har inte längre några strejkande medlemmar kvar hos arbetsgivaren.
Många har slutat, några har lämnat facket och de sista 4 blev utköpta i eftermiddags.

Vad innebär detta för oss bilister i Sverige?
Utbyggnaden av SuC kommer fortsätta och de spökstationer som finns kommer att sättas i drift då sympatiserande fackförbund måste avblåsa sina blockader.
Förmodligen kommer försäljningen av Tesla öka rejält och tjänstebilsförarna får möjlighet att återigen välja världens mest sålda elbilar.

Hur tror du detta påverkar dig i ditt elbilsval?
Hur kommer detta påverka gemene mans attityder gentemot Tesla?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 296 Inlägg
för 18 timmar sedan
Hade jag inte varit en snål shitbox-konnässör  med avsky för stora skärmar så hade jag antagligen åkt Tesla.
Metall gick jag ur typ 2019 då jag bland andra orsaker inte känner mig representerad av dem.

Tog del av en lönetabell för några veckor sedan, och nu är mitt minne lite halvkasst men jag vill minnas att en mekaniker med upp till 3/5 års erfarenhet skall ha minst ~24000kr i lön.
Något sånt, det var ett jävla skämt till lön iaf.
MEN du får ju iaf individgarantin om typ 431kr/år. lol
/rant

Nu är det nog mest sossar och övrigt folk som inte kan tänka för sig själva som hyser agg mot Tesla över det här.

212 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Hade jag inte varit en snål shitbox-konnässör  med avsky för stora skärmar så hade jag antagligen åkt Tesla.
Metall gick jag ur typ 2019 då jag bland andra orsaker inte känner mig representerad av dem.

Tog del av en lönetabell för några veckor sedan, och nu är mitt minne lite halvkasst men jag vill minnas att en mekaniker med upp till 3/5 års erfarenhet skall ha minst ~24000kr i lön.
/rant

Nu är det nog mest sossar och övrigt folk som inte kan tänka för sig själva som hyser agg mot Tesla över det här.

Jag är inte sosse och jag tänker rätt väl för mig själv tycker jag men jag hyser agg mot Tesla. Och inte för att Tesla är amerikanska, plastiga skitbilar utan karaktär eller för att Elon Musk är en ryggradslös, ragebaitandes tönt som inte ens andra rika pedofiler tycker om nog för att bjuda in till sina öar.

Utan för att jag tror att detta är dåligt för den svenska arbetsmarknaden. Fackförbund gör i botten gott för oss vanliga knegare, för oss som går upp i ottan för att slita för vår lön. Den enda anledningen till varför man skulle vara glad över att ett globalt miljardbolag vinner över ett svensk fackförbund är om man tror att företag vill gott för sina arbetare. Det tror jag sällan är sanningen. Hela poängen med ett företag är att maximera vinst, och man maximerar vinst genom att dra ner så mycket som möjligt på sina utgifter. En stor utgift är bl.a. personal. Företag kommer alltid vilja betala minsta möjligast för sina arbetare. Fackförbund har (historiskt sett i alla fall) sett till att vi arbetare får en rimlig lön som går att leva på för vårt arbete. I en tid där fler och fler företag varslar och gör sig av med anställda tror jag det kan få väldigt tråkiga konsekvenser om vi förlorar vår tilltro till fackförbunden. Ju fler arbetslösa på marknaden, desto lägre löner etc kan företag erbjuda för folk kommer ta jobben ändå.

Att Tesla vann denna fighten visar bara att är ett företag rikt nog kan de vinna över den svenska arbetsmodellen. Det är riktigt, riktigt dåligt.

Jag är inte insatt i IF Metall eller i hur dåligt / bra jobb de gjort i denna strejken, så jag uttalar mig inte om det. Men vi ska värna om våra fackförbund!
Senast redigerat av Vansterfilen (för 3 timmar sedan)

4 346 Inlägg
för 1 timme sedan
Vansterfilen skrev:
Jesper328 skrev:

/rant

Jag är inte sosse och jag tänker rätt väl för mig själv tycker jag men jag hyser agg mot Tesla. Och inte för att Tesla är amerikanska, plastiga skitbilar utan karaktär eller för att Elon Musk är en ryggradslös, ragebaitandes tönt som inte ens andra rika pedofiler tycker om nog för att bjuda in till sina öar.

Vad har han gjort som är ryggradslöst eller ragebait? Eller Töntigt för den delen?

Att han köpte twitter räddade ju mer eller mindre det fria ordet på internet, det är värt extremt mycket enligt mig iaf.

4 346 Inlägg
för 52 minuter sedan
Hur tror du detta påverkar dig i ditt elbilsval?

Jag har varit nöjd med Tesla och eftersom jag har gratis laddning på min så gör det den ju ännu lite mer attraktiv.

Hade jag inte haft free SuC så hade det nog spelat liten till ingen roll för mig. Finns gott om andra laddare för det mesta. Den kronan det skiljer i pris mellan Tesla laddare och tex Ionity gör inte speciellt stor skillnad. 

Skulle jag köpa ny elbil som inte har free SuC så skulle jag säga att detta inte spelar någon roll alls i princip, många andra aspekter som är viktigare för mig.

Hur kommer detta påverka gemene mans attityder gentemot Tesla?
Påverkar nog på marginalen posetivt.

Mycket av det negativa mot tesla och framförallt Musk har ju varit MSMs oärliga rapportering kring honom.

Rapporteringen som  fick det att framstå som att han medverkat på något nazistrally och stått och heilat på scenen var ju helt sjukt oärligt. Det hade ju bara krävts att man tittade på 1 minut av talet där han "heilade" för att se att det var något helt annat.

Men för att citera Jesper328 " Sossar som inte kan tänka själva" och bara litar på SVT och Aftonbladet tror ju att han är nazist pga detta.

Jag tror den typen av rapportering har större påverkan än vad IF metall konflikten hade.

212 Inlägg
för 30 minuter sedan
zemet skrev:
Vansterfilen skrev:
Jesper328 skrev:

/rant

Vad har han gjort som är ryggradslöst eller ragebait? Eller Töntigt för den delen?

Att han köpte twitter räddade ju mer eller mindre det fria ordet på internet, det är värt extremt mycket enligt mig iaf.

Att stå och "heila" på Trumps invigning är ragebaiting i dess finaste form. Vi behöver inte hamna i diskussionen om "han faktiskt heilade eller inte". Han vet att han gjorde något som kan tolkas som det för reaktioner i alla fall. Håller du inte med om det kan vi slänga in att han är korkad i mitt föregående inlägg också. Det är rätt töntigt att gång på gång maila Epstein om att bli inbjuden till hans ö men aldrig få en invite, tycker jag i alla fall.

Edit: Hehe missade att du kommenterat detta i inlägget därefter. Jag förstår nu vad för typ av åsikter du har, och det är okej. Vi släpper det här. smile

Ja, twitter är enda stället på internet man får säga vad man egentligen tycker. Eller? Här får man säga vad man tycker också. På Reddit får man också säga vad man tycker. Har du scrollat Instagram? Jargongen där är samma som på Twitter kan jag säga dig. Så vet inte vad du vill ha sagt med det.

Men i alla fall, vi behöver inte diskutera detta vidare. Vi har nog olika åsikter om Elon Musk bara.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 28 minuter sedan)

Sök