Bono_ skrev:
Jag tänker till exempel på rattvärme, sätesvärme, vindrutevärme, parkeringsvärmare, fjärrstart/förvärmning eller värmepump.
Extra intressant att höra från er som kör både äldre och nyare bilar ? vad har faktiskt blivit bättre med åren, och vad är fortfarande bäst på de gamla bilarna? ?
Och framför allt: vilken vinterfunktion skulle ni aldrig välja bort om ni köpte bil igen?
Tänker inte besvara någon av dina frågor.
Jag förstår att du inte har någon erfarenhet av bilkörning i allmänhet och inte av bilkörning vintertid i synnerhet.
En killgissning är att du eventuellt bara kört EU-mopppebil till och från skolan - inte ens en A-traktor.
Jag har bilpendlat mellan hem och arbetsplats många år - praktiskt taget hela mitt arbetsliv.
Dagspendlingen har varit upp till 8 mil per dag enkel resa.
Det som jag vintertid upplevt som det allra värsta är snöröken som lägger sig på de flesta bilars bakljusarmaturer, som därmed "försvinner".
Värst/sämst ansåg jag då att SAAB var.
Dom kunde få som en "spoiler" på bakljusglasen.
Bästa bilarna var Mercedes med sina "räfflade" bakljusglas.
Beträffande själva körningen så skitade SAABarna ner sidorutor och utvändiga backspeglar något otroligt.
Även här var Mercedes en lysande stjärna som tidigt införde en list som började på A-stolpen vid motorhuven och som avledde snöslasket upp på taket i stället.
Körmässigt var det en sport att vintertid pendla längre sträckor - Linköping t o r Nyköping - med en Plymouth och sommardäck.
Ett jäkla vevande på ratten då man fick sladd - och det fick man ofta! *)
Dimbakljuset anser jag vara en välsignelse vintertid - rätt använt - annars en förbannelse!
Men dimbakljus var inte standard på alla bilar - fick man själv "hänga på".
*) Man måste beundra dåtidens tidningsbilschaffören hos Torsten Pamp som med sina stora Dodge pickisar fick rycka in vid dåligt väder, när flyget stod stilla, och även köra längre sträckor Stockholm - Linköping, Stockholm - Karlstad, Stockholm - Sundsvall. Det gick åt lite Dodge D200 hahaha! Fanns inga snutbilar som hängde med Torsten Pamps gossar!!!! Att se dessa Dodge i farten var som att se kungens kurir - Bosse Ljungfelt - i sin trimmade Ford Falcon Futura Special i Mälarrallyt!!!!
Ursäkta lite o t - men......