5114
Sök

Bränsle mekanisk pump CBB

13 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!
Jag har ett lite lustigt problem med bränsle i min cheva bigblock 396 som har Lunati rullkam artikel 20110121. Motor sitter i en Cheva Squarebody.
Motorn har monterats i min bil nu och tidigare suttit i annan bil med elektrisk bränslepump då jag aldrig fick fram soppa med elektrisk på min bil så
monterade jag mekanisk bränslepump på den istället och compcams 4610 bräsnletryckstång enl Lunatis anvisning.
Bilen hoppade igång direkt och jag kanske körde 10 starter mellan lite kontroller och ställde tändning och sen på slutet justera tomgång på och bilen började gå dåligt och dog.

Visar sig att den nu inte får bränsle längre. monterar bort pumpen och stången ligger långt ner och och testar den manuellt och fungerar, monterar åter men kommer ingen soppa. monterar bort igen och kollar då tryckstången och den står kvar i övre läge så den verkar inte ha rört sig.
sitter den på bil så pumpar den ingen soppa.

Någe är ju fel med drivningen till pumpen.

Varför funkade det en stund och inget mer, varför rörde stången sig inte andra gången?
Vid montering fettade jag stången kan det ha ställt till det.
Kan armen mot förmodan på pumpen ha krökt sig enstaka mm så man inte ser det,
Bilen har innan för ett år sedan med annan motor gått med mekanisk pump, bör inte vara några tankfel/tjuvluft men å andra sidan fick jag aldrig elpump att trycka ordentligt.

Vet lixom inte var jag ska kika mer nu:)

957 Inlägg
för 2 timmar sedan
Så om jag förstått detta rätt så fungerar pumpen klanderfritt lös?

Tryckstången verkar inte röra på sig?

Kan det vara något problem med drivande nocken på kamaxeln?
Tryckstångsstyrningen som är för stor i diametern så stången inte får korrekt slaglängd?

Inte några bekymmer med återgång på pumpen?
Tänker om membranet eller returfjädern är skadat?
Kan tryckstången vara för kort, om inte själva hävarmen på pumpen fått sig en liten knäck?

Nu vräker jag ur mig en påse Gott&Blandat av potentiella felkällor.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

13 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tack! ja den funkar.
Jag tänker oxå någe hänt med kamnocken för drivning av bränslepump.
Längden på stången är 5,75" som Lunati leverantör av kam skrev till mig att jag skulle ha, så jag köpte artikeln de länkade till har oxå kontrollmätt.
Kan det vara så illa att under mina starter gick kamnock ner sig av nån anledning?

Mekaniska pumpen verkar fungera som den ska men omöjligt se och veta om något ändrat sig nån millimeter på armen.
Senast redigerat av Dugenti (för 2 timmar sedan)

13 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Får kika imogon så tryckstången rör sig när jag drar på starten, för å veta om kamnock är ok eller inte:)

Sök