5588
Sök

taskig gång, saab 9-5 2,3t

235 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
min 9-5a krånglar vidare, trodde den funkade nu men inte..... bilen gick fint först men sen började den mota och missade lite vid gaspådrag, tex i uppförsbackar... sen mitt på en raksträcka så började den mota och gå illa och sen blev det en helvetes rökpuff bakom bilen.... släppte av gasen , då slutade det ryka men när jag gasade lite rök det som fan igen...  och efter typ 100 meter slutade den ryka... sen har den gjort det till och från...någon som har några bra tips vad som e fel?

Bilmekaniker
274 Inlägg
20 juli 2007
vilken färg va de på röken?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

208 Inlägg
20 juli 2007
turbon? nått med tändsystemet. Saab är ju kända för sina tändstyrdorn att dom brinner upp/pajar.... från 00- och uppåt. värt att kolla upp....

Wrum!

235 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
röken var grå-vit... inte direkt som när det går in vatten i motorn... utan mörkare... men inte svart... kollade direkt under huven.... kylvätskan luktade inte olja/avgaser/bensin och det var inget tryck i expansionskärlet... däremot hade oljenivån sjunkit i motorn... kan det vara vevhusventilationen som krånglar... var väl probs med den på en del? bilen e en 99a iaf....

Medlem 34530
908 Inlägg
20 juli 2007
eilert skrev:
röken var grå-vit... inte direkt som när det går in vatten i motorn... utan mörkare... men inte svart... kollade direkt under huven.... kylvätskan luktade inte olja/avgaser/bensin och det var inget tryck i expansionskärlet... däremot hade oljenivån sjunkit i motorn... kan det vara vevhusventilationen som krånglar... var väl probs med den på en del? bilen e en 99a iaf....

Vevhusventilationen är nog en del av problemet, turbon kan vara på väg att ge upp. Mitt råd är att du uppsöker en verkstad så fort som möjligt och be dem kolla upp felet.

Hoppas du har fullteknad servicebok och att den förlängda garantin gäller.

Lycka till
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

235 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
he he ja jag ska ta ner den jobbet i morgon och börja kolla på den, orkade inte idag.... jobbar ju på bilverkstad... tänkte bara om någon hade nåt tips vad som brukar krångla?

2 164 Inlägg
21 juli 2007
Turbon skulle jag säga direkt att de är då de verkar relatera till hur du gasar.

MVH

F

235 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
oki.. misstänkte nästan attt det var turbon som bråkade.... ska dra till jobbet med den strax så får man se vad som e fel....

235 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
har kollat lite närmare nu.... det finns rikligt med olja i slangen/röret mellan ic och insug... så det lutar nog åt att turbon gjort sitt... dessutom hittade jag något som såg ut en bit av en impeller i röret.. enliten alu-flisa... ska rycka loss främre röret och känna på glappet oxå senare....

Sök