Har en bmw 318 e30 -88 som är lite tjurig vid kallstart, den går alltid i gång men man kan få köra ett par gånger på starten och pumpa lite med gasen! kan det vara choken som lagt av och vad kostar det isf att byta den? eller har någon nåt annat förslag? // Jimpa
gissar väl på insprut... BMW brukar ju vara tidig med allt . Inte för att det hjälper dig i felsökningen men pumpa med gasen vid start brukar inte vara att rekommendera... bättre du trycker ned den 50 % och håller den där tills bilen startat... Annars är ju helt klar det troligaste att den får för mager blandning alltså "för lite choke"...
Okey joo ja tror att det är insprut... men man är ju inte den bästa på motorer! men om det nu skulle vara kallstartsventilen, va kostar en sådan att byta? // Jimpa
Så är min också! men om jag pumpar typ 3 ggr innan start så klickar den igång direkt! annars får jag stå typ 7 sekunder på starten.. Har en bmw 530 -88.. När den är varm så går den igång direkt. Ska byta tändstift och bensinfilter se om det gör nån nytta..
Jag undrar bara vart den hära kallstartventilen sitter på en e34? någon som vet? rak 6 motorn..
*edit* varför ska man inte pumpa? är det katalysatorn man är rädd för?
Angående pumpa på gasen är jag inte helt säker. I min instruktionsbok (volvo) står det typ OBS! Pumpa INTE med gasen. Gissar att styrboxen som läser av gasläget har lite svårt att fixa till blandningen och man varierar gasmängden 3 gånger per sekund, men det är bara en gissning...