Singelturbo konvertering på en toyota supra??

eXz
5 oktober 2007 · 67 Inlägg

Vad är det för mening med o göra singeltubo av en dubbelturbo?

Du vet han som smyger runt hörnet ;)
Och ni som röstar 1 or kan gärna skriva en komentar varför så man vet vad man kan ändra på ?!?!?!
John87 Stolt Volvoägare
5 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Dubbelturbon har ett litet och ett lite större aggregat?
Om du sätter dit en jättesnurra istället får du en helt annan karaktär på motorn.

Vissa gillar ketchupeffekten, vissa inte. Smaksak precis som allt annat.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
eXz
5 oktober 2007 · 67 Inlägg

A ok så om jag vill ha ett jävla drag i den så ska jag konvertera den? är det ett svårt ingrepp?

Du vet han som smyger runt hörnet ;)
Och ni som röstar 1 or kan gärna skriva en komentar varför så man vet vad man kan ändra på ?!?!?!
mannen666666 preem pump
5 oktober 2007 · 836 Inlägg

eXz skrev:
A ok så om jag vill ha ett jävla drag i den så ska jag konvertera den? är det ett svårt ingrepp?

pratade med en vän som har en likadan supra som dig
han har trälat i 2 kvällar och bara fått bort några bultar till dom gamla turbosarna än så länge, det är vad jag förstått lite trångt.
han ska iofs inte singel konvertera utan euro spec konvertera då han har en japan spec (så heter det va)
sen så är det väl lite dyrt oxå (att singel konvertera med grenrör å turbo å så) men det kanske inte är något problem

han nämde även att en polare till honom skaffat en gt45 singel till sin supra och då hade han fullt laddtryck först vid 5000rpm
det blir ju inte fullt så bra respons som med dubbel turbo även om det sticker duktigt när singeln börjar ladda
den var ju iofs god för 600 hk det finns väl lite mindre med något bättre respons kan jag tänka

inget att åka runt inne  i stan med så att säga

Senast redigerat av mannen666666 (5 oktober 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
-Jonten- Hopplare
5 oktober 2007 · 104 Inlägg

är det mindre lagg på en dubbelturbo än en singelturbo?

Lika lyckat som Melle mels comeback
mannen666666 preem pump
5 oktober 2007 · 836 Inlägg

-Jonten- skrev:
är det mindre lagg på en dubbelturbo än en singelturbo?

det är ju inte säkert, men i detta fallet så har du ju en liten turbo som laddar jätte tidigt å sen när du kommer upp i ett vistt varv/tryck så tar den lite större turbon över å drar hela vägen så att säga

en stor turbo behöver ju mer tid/ varv /avgaser på sig att varva upp och därmed sämre respons

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
John87 Stolt Volvoägare
5 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

mannen666666 skrev:

-Jonten- skrev:
är det mindre lagg på en dubbelturbo än en singelturbo?

det är ju inte säkert, men i detta fallet så har du ju en liten turbo som laddar jätte tidigt å sen när du kommer upp i ett vistt varv/tryck så tar den lite större turbon över å drar hela vägen så att säga

en stor turbo behöver ju mer tid/ varv /avgaser på sig att varva upp och därmed sämre respons

Just detta som blir ketchupeffekten.

Med två turbos börjar en snurra tidigt och ju högre man kommer i varvregistret desto mer laddar den större turbon.

Med en jätteturbo kommer laddet senare, men det blir ett jäkla drag när den börjat snurra.

Fördelen med dubbelturbon är att du får ett jämnare register som lämpar sig bäst för "normal" körning där man använder lägre varv också.
Singelturbon är effektivast på högre varv och då bäst för de som vill köra aggressivare. Då håller man sig ändå i de högre varvtalen och behöver inte jättedrag på låga varv.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
-Jonten- Hopplare
5 oktober 2007 · 104 Inlägg

John87 skrev:

mannen666666 skrev:

-Jonten- skrev:
är det mindre lagg på en dubbelturbo än en singelturbo?

det är ju inte säkert, men i detta fallet så har du ju en liten turbo som laddar jätte tidigt å sen när du kommer upp i ett vistt varv/tryck så tar den lite större turbon över å drar hela vägen så att säga

en stor turbo behöver ju mer tid/ varv /avgaser på sig att varva upp och därmed sämre respons

Just detta som blir ketchupeffekten.

Med två turbos börjar en snurra tidigt och ju högre man kommer i varvregistret desto mer laddar den större turbon.

Med en jätteturbo kommer laddet senare, men det blir ett jäkla drag när den börjat snurra.

Fördelen med dubbelturbon är att du får ett jämnare register som lämpar sig bäst för "normal" körning där man använder lägre varv också.
Singelturbon är effektivast på högre varv och då bäst för de som vill köra aggressivare. Då håller man sig ändå i de högre varvtalen och behöver inte jättedrag på låga varv.

Tack så mycket för svaren! Undrar vad det e för respons på en Bugatti veyron som har 4 stycken tongue

Lika lyckat som Melle mels comeback
AudiZack Living the good Life!
5 oktober 2007 · 585 Inlägg

den har en w16 också, jag tror att det är ett fint enorm stort drag genom hela registret...

When the flag drops, the Bullshit stops.
Germax
6 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Jag trodde man singelkonvertera för att kunna få ut mer maxeffekt, typ att det inte är "smidigt" att ha två turbosar när man börjar närma sig fyrsiffriga effekttal.

Kan va ute o cykla smile

Goli
6 oktober 2007 · 793 Inlägg

suck, ställ inte en sån här fråga på detta forumet, sök på supraforum istället...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang