För lågt laddtryck? s40 t4

Sir_x
5 januari 2006 · 945 Inlägg

Va ute o körde lite imorse o såg att min bil laddar 0,8.Är detta för lite för en t4?Bilen har sportluft filter och 2,5" system.Har de med bensinen att göra?
Hoppas ni kan svara!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
-Ncs-
5 januari 2006 · 321 Inlägg

Sir_x skrev:
Va ute o körde lite imorse o såg att min bil laddar 0,8.Är detta för lite för en t4?Bilen har sportluft filter och 2,5" system.Har de med bensinen att göra?
Hoppas ni kan svara!

Tycker det låter rimligt för en T4... + att bilen laddar inte mer om du har öppet filter + sportsystem..

Mvh

Tough ain´t...ENOUGH!
MrVain
5 januari 2006 · 904 Inlägg

var det väldigt kallt ute? för syrsystemet går efter hur stor mängd luft som kommer in i motorn och kall luft tar mer plats..
Så 0,8 i ladd vid -20 grader är nog rätt lika 1,0 i ladd vid +20 grader...

De ska va gött å leva
Sir_x
5 januari 2006 · 945 Inlägg

Det var 0 gradigt ute.men när jag körde lite hårdare för en stund sen så ladda den 0,9

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
TurboToffi
5 januari 2006 · 50 Inlägg

Det är nog helt okej!! Inget att oroa sig för... Det kan variera från 0,7-1 bar beroende på yttertemperatur, motortemperatur m.m.. Som MrVain skrev så reglerar styrssystemet efter LUFTMASSAN (inte mängden) d.v.s. samma mängd luft vid olika temp har olika volym och därav olika laddtryck...
Blev kanske lite råddigt, men...

legacy_turbo
5 januari 2006 · 70 Inlägg

mrvain kall luft tar inte mer plats än varm luft därimot  så inne håller kall luft mer syre än varm luft.....

Öppet luftfilter känns väl lite överkurs vad är det för fel på hönsnät det håller ju borta kaniner, svanar och Fordar och annan skit
elsmurfo
5 januari 2006 · 412 Inlägg

MrVain skrev:
var det väldigt kallt ute? för syrsystemet går efter hur stor mängd luft som kommer in i motorn och kall luft tar mer plats..
Så 0,8 i ladd vid -20 grader är nog rätt lika 1,0 i ladd vid +20 grader...

Det är inte massan som ändras, det är antalet syremolekyler.
Kall luft innehåler mer syre än varm, jag tror knappast motorn bryr sig om hur hög syrehalt det är i luften?

Eller är jag helt ute och cyklar?

turbotompa fritidsprofessor
5 januari 2006 · 1 197 Inlägg

det är ju tvärtom, varm luft tar mer plats än kall luft... och eftersom kall luft tar mindre plats så är den mer "koncentrerad" och innehåller därför fler syremolijoxer som ger mer kräm i spisen...

Det vet väl vartenda en som kört moped året runt, att det går fan så mycke fortare när de e kallt ute. på en sån liten maskin märks skillnaden rätt tydligt

elsmurfo
5 januari 2006 · 412 Inlägg

turbotompa skrev:
det är ju tvärtom, varm luft tar mer plats än kall luft... och eftersom kall luft tar mindre plats så är den mer "koncentrerad" och innehåller därför fler syremolijoxer som ger mer kräm i spisen...

Det vet väl vartenda en som kört moped året runt, att det går fan så mycke fortare när de e kallt ute. på en sån liten maskin märks skillnaden rätt tydligt

Varm luft tar väll inte mer "plats" än kall?
Dom tar väll fortfarande lika mycket plats, men det är olika mycket syre? Där av att varm luft är lättare än kall?
Eller är jag bara för trött och min hjärna har parkerat?

Senast redigerat av elsmurfo (5 januari 2006)

turbotompa fritidsprofessor
5 januari 2006 · 1 197 Inlägg

luftens massa/volym ändras med temperaturen. Värmer man luften expanderar den

elsmurfo
5 januari 2006 · 412 Inlägg

i sånnafall ber jag om ursäkt för mina felaktiga kommentarer.

turbotompa fritidsprofessor
5 januari 2006 · 1 197 Inlägg

Du behöver inte be om ursäkt... På sätt och vis så har du oxå rätt, beror på hur man tolkar det. Kall luft innehåller mer syre SANT!, men inte för att det bara "ploppat" upp fler syremolekyler när luften blivit kallare, Utan för att luften krympt när den blivit kall, och syremolekylerna krupit närmare varandra och på så sätt tar mindre plats,.. hoppas du förstår smurfen, ja e inte världsbäst på att förklara kanske

Sir_x
7 januari 2006 · 945 Inlägg

Tackar så mycket för svaren!Blev inte klokare på svaren men lugnare!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
jonTe
7 januari 2006 · 5 710 Inlägg

turbotompa skrev:
luftens massa/volym ändras med temperaturen. Värmer man luften expanderar den

....bästa o enklaste exemplet på det är en luftbalong.

MVH Jonas
..............
TS_quattro fyrkrafsare
8 januari 2006 · 1 443 Inlägg

legacy_turbo skrev:
mrvain kall luft tar inte mer plats än varm luft därimot  så inne håller kall luft mer syre än varm luft.....

fel, kall luft innehåller inte mer syre, den tar mindre plats än varm därav det något lägre laddrycket, detta kan enkelt bevisas med hjälp av följande dagisexperiment:
ta en st mjuk PET-flaska med kork, klampa in i badrummet, skruva av korken, spola PET-flaskans utsida med så varmt vatten som möjligt under ca en minut. notera att flaskan och luften i den nu är varm. skruva på korken direkt när du stänger av vattnet. vänd nu kranen åt andra hållet så du får så kallt vatten som möjligt, spola återigen flaskans utsida under någon minut med korken på och betrakta resultatet. där ser du vad som händer med luft när den kyls. molekylerna i luften rör sig mindre då den blir kallare vilket gör att luftens densitet ökar som leder till att samma mängd luft tar mindre plats kall än vad den gör varm, hoppas det svaret ger någon hjälp i att förklara dilemmat med lägre laddtryck...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang