handbromsen tar dåligt

richardoo290 VOLVO for life..
27 december 2007 · 2 113 Inlägg

jepp, och gick inte igenom besiktningen.. hmm
så nu måste dem lagas och jag skulle få laga bromsarna där bak vid däcken.. ? ja får alltså inte bara spänna vid handbromsen på den dära muttern.. utan det var nerslitet därbak och ska bytas ..om jag gör det sj vad kan det kosta och är det svårt? kan man få en förklaring isåfall?
om jag slänger in den på verkstad vad kan de gå på då?

det är en 740 88:a

mkt tacksam för svar gorgare.. cool

turboforssen Telge Drifting Team
27 december 2007 · 5 398 Inlägg

det kostar 400kr på biltema  med belägg å monteringssats till båda handbroms å vanlig broms på båda hjulen smile  det är inte svårt 3 skruvar till "ok" å "skiva" å 5 muttrar till "hjulet" å sen ser du hur du ska göra:) lämnar du in det lär det gå på minst en tusing

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
zewmah
27 december 2007 · 81 Inlägg

Köp en Haynesbok, väl investerade pengar.

TobbeTT
27 december 2007 · 948 Inlägg

kom bara ihåg att spänna tillbaka juster skruven för annars får man lite huvudbry när man ska montera tillbaka skivorna med nya backar wink

richardoo290 VOLVO for life..
27 december 2007 · 2 113 Inlägg

zewmah skrev:
Köp en Haynesbok, väl investerade pengar.

var kan man få tag i den?

TobbeTT
27 december 2007 · 948 Inlägg

http://www.haynes.se/list_volvo.htm
eller på autoexperten
bibloteket kan ha så du kan låna

richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

gick in på  biltemas hemsida/bil/bilreservdelar/bromsar/handbromsdelar/handbromsbackar/740 serien.. är det en sådan jag skall köpa då? följer det med instruktioner? är det lätt? hur lång tid tar det för en nybörjare? skall man köra på stort och köpa en haynes bok med?

är det nån ide att byta wiren när man endå håller på? är det svårt?

turboforssen Telge Drifting Team
4 januari 2008 · 5 398 Inlägg

richardoo290 skrev:
gick in på  biltemas hemsida/bil/bilreservdelar/bromsar/handbromsdelar/handbromsbackar/740 serien.. är det en sådan jag skall köpa då? följer det med instruktioner? är det lätt? hur lång tid tar det för en nybörjare? skall man köra på stort och köpa en haynes bok med?

är det nån ide att byta wiren när man endå håller på? är det svårt?

köp en haynes bok det underlättar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
4 januari 2008 · 547 Inlägg

turboforssen skrev:

richardoo290 skrev:
gick in på  biltemas hemsida/bil/bilreservdelar/bromsar/handbromsdelar/handbromsbackar/740 serien.. är det en sådan jag skall köpa då? följer det med instruktioner? är det lätt? hur lång tid tar det för en nybörjare? skall man köra på stort och köpa en haynes bok med?

är det nån ide att byta wiren när man endå håller på? är det svårt?

köp en haynes bok det underlättar

har själv den boken (2-serien) men de står fan allt i den boken!! Så de e inget dåligt köp!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Nichlas_H skrev:

turboforssen skrev:

richardoo290 skrev:
gick in på  biltemas hemsida/bil/bilreservdelar/bromsar/handbromsdelar/handbromsbackar/740 serien.. är det en sådan jag skall köpa då? följer det med instruktioner? är det lätt? hur lång tid tar det för en nybörjare? skall man köra på stort och köpa en haynes bok med?

är det nån ide att byta wiren när man endå håller på? är det svårt?

köp en haynes bok det underlättar

har själv den boken (2-serien) men de står fan allt i den boken!! Så de e inget dåligt köp!

ja boken ska jag nog köpa, men är lite osäker på om jag köper rätt saker till handbromsen..
roll

turboforssen Telge Drifting Team
4 januari 2008 · 5 398 Inlägg

finns bara en sorts handbromsbackar glöm inte monteringssats åsså

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

turboforssen skrev:
finns bara en sorts handbromsbackar glöm inte monteringssats åsså

ok, så ja frågar efter handbroms-backar och monteringsats till en 740 88:a
behöver man byta wiren tror du?

Andreas_ace
7 januari 2008 · 375 Inlägg

byta wiren är inget du behöver göra.
Om den nu inte rostat så den håller på gå av.
Men det är sällan den behöver bytas.

Bromsoket sitter med 2 skruvar på baksidan, så bara bort med dem och dra ut oket. Sedan har du en skruv som sitter på själva skivan, en liten pinne. Bara skruva bort denna så kan du ta bort bromsskivan. Bromsskivan kan sitta fast ganska hårt, så du bör ha en liten slägga tillhands så du kan slå bort skivorna.

Bara ta bort fjädrarna som håller ihop backarna, tänk på hur allting sitter, dvs vilket håll backarna är monterade.
Så sätt dit dina nya backar i omvändordning.
Fjädrarna som drar tillbaka bromsbackarna kan vara lite luriga att få tillbaka.
Det är ganska trångt,
Jag brukar anv en avbitartång så man får bra grepp om fjädern och sedan försöka fästa denna. Ibland går det på ngt försök och ibland sitter man och svär man i 20 min smile

Jobbet är inte svårt, men lite tålamod är bra. Och det är bara övertyga sig själv att det inte är omöjligt smile

Se till att wiren är så lös som möjligt. Bara skruva på skruven som sitter bakom askkoppen

Senast redigerat av Andreas_ace (7 januari 2008)

Volvo 740GL (1990)
andreasgustavsson
7 januari 2008 · 819 Inlägg

För att rätta till inlägget ovan. Använd helst inte slägga, en gummiklubba är att föredra!
Tänk även på att eftersom att backarna är så slitna, kan det ha blivit en "kant" i skivorna så att du inte får bort dom. Du kan då behöva sticka in en skruvmejsel i ett av hålen på skivorna och släppa lite på handbromsen så att backarna drar tillbaka sig lite och inte tar i "kanten". På ena sidan släpper du på den genom att snurra uppåt och andra sidan är det tvärtom, alltså neråt.
Hoppas du förstod tongue


Edit: Föresten är det så att man kan släppa på dom så på 740?
Nu blir jag osäker på mig själv tongue Det gick iallafall på min 850, men det är ju iofs inte säkert att det är samma på 740. Någon som kan intyga att detta går?

Senast redigerat av andreasgustavsson (7 januari 2008)

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Xoff Volvo tönt... =)
7 januari 2008 · 2 344 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
För att rätta till inlägget ovan. Använd helst inte slägga, en gummiklubba är att föredra!
Tänk även på att eftersom att backarna är så slitna, kan det ha blivit en "kant" i skivorna så att du inte får bort dom. Du kan då behöva sticka in en skruvmejsel i ett av hålen på skivorna och släppa lite på handbromsen så att backarna drar tillbaka sig lite och inte tar i "kanten". På ena sidan släpper du på den genom att snurra uppåt och andra sidan är det tvärtom, alltså neråt.
Hoppas du förstod tongue


Edit: Föresten är det så att man kan släppa på dom så på 740?
Nu blir jag osäker på mig själv tongue Det gick iallafall på min 850, men det är ju iofs inte säkert att det är samma på 740. Någon som kan intyga att detta går?

att släppa handbromsen med skruvmejsel igenom skivan går inte på 200/700/900, detta är något som kom först på 850...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Andreas_ace
7 januari 2008 · 375 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Edit: Föresten är det så att man kan släppa på dom så på 740?
Nu blir jag osäker på mig själv tongue Det gick iallafall på min 850, men det är ju iofs inte säkert att det är samma på 740. Någon som kan intyga att detta går?

Nej, det går inte justera sida för sida.
Utan det är 850 och senare modeller som har dessa.
Det finns att köpa till Volvo 740, men dessa kostar 500kr/st!!

Om man vill släppa på viren så får man lossa så mycket det går vid "kryckan" och sedan rycka lite i wiren precis vid bromssköldarna.

OBS. Bilden är lånad från 740klubbens forum. Finns en bra guide där hur man byter bromsbackar på 740 i F.A.Q delen
http://www.bikeguide.se/broms.jpg

Volvo 740GL (1990)
andreasgustavsson
7 januari 2008 · 819 Inlägg

aha okej tack för rättelsen!
tur att någon kunde svara så jag inte satte myror i huvudet på dig smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Saffranskalle Palfinger tekniker
7 januari 2008 · 1 248 Inlägg

om du inte bor för långt ifrån nynäshamn så kan jag komma och hjälpa dig roll

Volvo Xc70 (2001)
richardoo290 VOLVO for life..
7 januari 2008 · 2 113 Inlägg

tack för all hjälp gorgare! o särskilt du som till o med erbjöd dig att hjälpa! yikes
men jag fixa det!! och den klarade besiktningen cool

redigt stolt nu för det, men ja skulle inte klarat det utan garaget.org och er hjälp!
tack tack tack!

fixarn70
7 januari 2008 · 5 Inlägg

Ett litet tips är att även kolla fästet för wiren som sitter till vänster om mitten på bakaxeln. Det är ett vanligt fel att den har rostat sönder. Bara följ wiren från hjulet o in,så ser du den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang