Vart sitter luftmängdsmätaren?

Pytte86
19 januari 2008 · 7 Inlägg

Som topic står, hittar den inte på min mercedes 230E - 86.

Antar att det e fel på den för bilen startar knappt inte längre och när den väl går igång så pendlar tomgången upp och ner som fan och sen dör bilen.

har kollat tändstiften, kbalarna, fördelardosan osv osv. så ska testa att koppla ur denna nu då, men som sagt, vart finns den?

tack på förhand!

Audikrille
19 januari 2008 · 324 Inlägg

Finns det en sådan på en så pass gammal bil?
Annars så ska den sitta mellan luftfilter lådan och insuget. (Sitter en kabel på den också)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
19 januari 2008 · 285 Inlägg

Om du vet var luftburken sitter så är det bara följa det röret så kommer du till den automatiskt.

mvh Dennis

Pytte86
19 januari 2008 · 7 Inlägg

tackar för svar, ska kolla upp detta så fort som möjligt smile.

Pytte86
19 januari 2008 · 7 Inlägg

Audikrille skrev:
Finns det en sådan på en så pass gammal bil?
Annars så ska den sitta mellan luftfilter lådan och insuget. (Sitter en kabel på den också)

jag ahr faktiskt inte en aning om det gör det eller inte, fick bara ett tips om att kolla den.

Pytte86
19 januari 2008 · 7 Inlägg

om det nu är den det e fel på och bilen startar och allt, e det nån fara att köra den utan att ha den inkopplad tills jag har köpt en ny?

Android
19 januari 2008 · 892 Inlägg

Du kanske borde komptesta den med, så du inte har några stora läckor i topppackningen...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
DrKamikaze Allmänt efterbliven
19 januari 2008 · 542 Inlägg

Pytte86 skrev:
om det nu är den det e fel på och bilen startar och allt, e det nån fara att köra den utan att ha den inkopplad tills jag har köpt en ny?

den kommer troligtvis gå som en påse nötter...den sitter ju där av en anledning och det är för att motorn ska veta hur mycket luft som är på väg in så den kan justera bränslemängden efter det.

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Pytte86
19 januari 2008 · 7 Inlägg

DrKamikaze skrev:

Pytte86 skrev:
om det nu är den det e fel på och bilen startar och allt, e det nån fara att köra den utan att ha den inkopplad tills jag har köpt en ny?

den kommer troligtvis gå som en påse nötter...den sitter ju där av en anledning och det är för att motorn ska veta hur mycket luft som är på väg in så den kan justera bränslemängden efter det.

jojo men det har jag räknat med, men det e så här att den står just nu 3mil från där jag bor så tänkte bara ifall jag kan köra hem den utan den och sen laga upp högen?

Jimm
19 januari 2008 · 1 661 Inlägg

DrKamikaze skrev:

Pytte86 skrev:
om det nu är den det e fel på och bilen startar och allt, e det nån fara att köra den utan att ha den inkopplad tills jag har köpt en ny?

den kommer troligtvis gå som en påse nötter...den sitter ju där av en anledning och det är för att motorn ska veta hur mycket luft som är på väg in så den kan justera bränslemängden efter det.

Det är inte så säkert, många bilar har ganska fina limp home lägen.  Vet inte hur det är på denna men på vissa bilar märker man knappt nån skillnad.

Självklart så ska den sitta där och den gör nytta och ska fungera.
Ska du prova utan den så räcker det med att dra ur sladden till den.

Drönirettab
19 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom det är en -86 så rör det sig kanske om K-Jetronic eller liknande och då är det en luftmängdmätare, inte en luftmassemätare. Det är skillnad på de två sakerna.

Tex Volvos B230F har LH-Jetronic och där är det en luftmassemätare, B230E och äldre E-modeller har K-Jetronic och de har luftmängdmätare.

Om nu den där mercan har mekanisk insprutning (tex K-Jet) så finns det knappast några "limp home" lägen, men jag har ju förstås ingen aning om vilken typ av insprutning det sitter i dessa modeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang