Lamdasond byte

hiilio
22 mars 2008 · 29 Inlägg

Tjena skall nu byta min lamdasond på bilen pga det är nåt fel på den som sitter på har nu köpt en ny...

Har köp en från biltema och när jag skall byta så har jag kollat vad det är för kablar som sitter på den (biltemas) men då märkte jag att det är 1 svart 1 grå och 2 vita och det är det också på den som sitter på bilen med men då kommer jag till 3 frågor.

1. Eftersom det är 2 vita och det är ingen markering på dom utan dom ser "lika" ut spelar det då någon roll hur jag kopplar dom?

2. Biltema Vs volvos Lamdasond ? spelar det någon roll vilken? kvalite eller efekt messig? eller nått annat?

3 Nått jag behöver tänka på när jag byter den? (vet att man inte får mäta och grejor över den för den e kännslig)

Tacksam för svar...

Senast redigerat av hiilio (22 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
Jimm
22 mars 2008 · 1 661 Inlägg

Har du köpte en lambda sond och den funkar så skiljer det inte nåt i effekt.
sladdar? finns det inte en kontakt du ska dra ur när du byter?

hiilio
22 mars 2008 · 29 Inlägg

näää det ser ut som jag skall "kapa" dom gamla och använda pressverktyg...  fall man kollar på den lösa som ligger här... inga kontakter på den i alla fall...

Har köpt ny dock ej moterat den en...

Senast redigerat av hiilio (22 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
Markus_MR2
22 mars 2008 · 761 Inlägg

hiilio skrev:
näää det ser ut som jag skall "kapa" dom gamla och använda pressverktyg...  fall man kollar på den lösa som ligger här... inga kontakter på den i alla fall...

Har köpt ny dock ej moterat den en...

Har du möjlighet så försök att löda kablarna istället för att pressa dit don.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
MrTurbo Better than God \o/
22 mars 2008 · 1 881 Inlägg

Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
camaro67 Meister
22 mars 2008 · 6 763 Inlägg

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

Nu ska du inte snacka skit! Biltemas grejor är inte sämre än någe annat. För många år sen va de ett reportage på tv där biltemas grejor kom från samma fabrik som volvos bara de att de va en annan kartong och märkning.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
MrTurbo Better than God \o/
22 mars 2008 · 1 881 Inlägg

camaro67 skrev:

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

Nu ska du inte snacka skit! Biltemas grejor är inte sämre än någe annat. För många år sen va de ett reportage på tv där biltemas grejor kom från samma fabrik som volvos bara de att de va en annan kartong och märkning.

Deras lamdasonder med i repotage?  roll Jag snackar gärna skit om deras bildelar då jag ännu inte träffat på någe bra. Deras styrled höll inte ens ett år tex...    Verktygen funkar dock fint.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
hiilio
22 mars 2008 · 29 Inlägg

camaro67 skrev:

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

Nu ska du inte snacka skit! Biltemas grejor är inte sämre än någe annat. För många år sen va de ett reportage på tv där biltemas grejor kom från samma fabrik som volvos bara de att de va en annan kartong och märkning.

visst biltema har en hel del skit.... men som camaro67 skrev så misstänker jag att denna delen är en sådan... för det är många delar som är sånna... dom bara packiterar om och byter namn...

men över till frågorna e det någon som vet något om dom?

hmmm löda och krymp slang över borde ju funka oxå.... fast det e för och nackdelar med det oxå smile får se hur jag gör med den delen...

Senast redigerat av hiilio (22 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
camaro67 Meister
22 mars 2008 · 6 763 Inlägg

MrTurbo skrev:

camaro67 skrev:

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

Nu ska du inte snacka skit! Biltemas grejor är inte sämre än någe annat. För många år sen va de ett reportage på tv där biltemas grejor kom från samma fabrik som volvos bara de att de va en annan kartong och märkning.

Deras lamdasonder med i repotage?  roll Jag snackar gärna skit om deras bildelar då jag ännu inte träffat på någe bra. Deras styrled höll inte ens ett år tex...    Verktygen funkar dock fint.

De va inte just lambdasonder men de som de visade var att massor med saker är samma som orginal men med annan förpackning. Kan ha varit plus eller något sånt. Sen om du har haft otur med att en styrled inte höll för dig kan ju bero på mer än att kvaliten är dålíg.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
22 mars 2008 · 6 763 Inlägg

Åk till biltema och fråga hur de ska vara eller så har de kanske någon telefonsuport? Då får du iaf svar. big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
hiilio
22 mars 2008 · 29 Inlägg

det värsta var att jag var på biltema idag... och dom skicka mig fram och tillbaka mellan dom olika avdelningarna... mellan support och bil delen och ingen viste... men ifs så e det "söndag" jobbare som jobbar där nu... dom bad mig komma tillbax på tisdag/onsdag/torsdag... då hade dom "orginal" folk där....

Volvo V90 (2017)
ronne
23 mars 2008 · 796 Inlägg

Jag hade problem med min lambdasond för en 9 månader sen då gjorde jag misstaget att köpa från biltema. satte dit den och bilen gick fortfarande inte som den skulle så då fortsatte jag byta andra grejer som jag trodde kunde vara felet men icket. Sen snacka jag med en bilmek och  sa att jag inte pallade inte med bilen längre och ville lämna in den och jag sa allt vad jag bytt och då "lambdasonden" då frågade han direkt om jag köpt den på biltema. - och jag sa ja det har jag. Då sa han att deras lambdor inte höll så bra kvalitet och att det nog var det. Så vafan tänkte jag jag får väl byta den igen då mad 1000 kr fattigare köpte jag en ny och sen dess har den gått felfritt.

Visst alla lambdor från biltema kanske inte är skit men jag tänker inte chansa i framtiden iaf.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Xoff Volvo tönt... =)
23 mars 2008 · 2 344 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

hiilio skrev:
näää det ser ut som jag skall "kapa" dom gamla och använda pressverktyg...  fall man kollar på den lösa som ligger här... inga kontakter på den i alla fall...

Har köpt ny dock ej moterat den en...

Har du möjlighet så försök att löda kablarna istället för att pressa dit don.

Att löda kablarna till lambdasonden brukar inte lyckas särskilt bra, för det är silikon mantel på dem, å då har siliconen en tendens att krypa ut mellan kardelerna och lägga ett skikt på dem... vilket resulterar i att det är nästan omöjligt att löda, jag har försökt =P

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
marven
23 mars 2008 · 551 Inlägg

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

varför så mkt illa om 240? håller bättre än de flesta bilar wink .  o plus e det en gammal 240 så e där ingen lambdasond på den... va tvungen o skriva de bara

You can't B serious, oh K
finne-83
23 mars 2008 · 236 Inlägg

dom kablarna e bara o klippa på mitten och sen löda ihop och lägga krymp slang på så e de klart och dom vita kablarna spelar ingen roll hur dom sitter  och biltemas lamda fungerar men har ingen lång livstid...lycka till med jobben...

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
Jimm
23 mars 2008 · 1 661 Inlägg

marven skrev:

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

varför så mkt illa om 240? håller bättre än de flesta bilar wink .  o plus e det en gammal 240 så e där ingen lambdasond på den... va tvungen o skriva de bara

Det är tyvärr bara en svensk folkmyt.

marven
23 mars 2008 · 551 Inlägg

Hardjim skrev:

marven skrev:

MrTurbo skrev:
Biltema!?!  O_o  Varför handla såpass viktiga saker till bränslesystemet på Biltema? Hade det vart en gammal 240 så okej men en skapligt modern bil hade jag allt kostat på någe bättre. Illa att sabba katalysatorn på en sådan sak men det har de väl iofs på Feltema det med....  smile

varför så mkt illa om 240? håller bättre än de flesta bilar wink .  o plus e det en gammal 240 så e där ingen lambdasond på den... va tvungen o skriva de bara

Det är tyvärr bara en svensk folkmyt.

jaa men nångång måste man bryta mönstret wink

You can't B serious, oh K
hiilio
24 mars 2008 · 29 Inlägg

finne-83 skrev:
dom kablarna e bara o klippa på mitten och sen löda ihop och lägga krymp slang på så e de klart och dom vita kablarna spelar ingen roll hur dom sitter  och biltemas lamda fungerar men har ingen lång livstid...lycka till med jobben...

okej bra... men har bestämt mig för att lämna tillbaka biltemas och köpa volvos orginal ist... bättre att köpa grejor som man "vet" håller...

Volvo V90 (2017)
Ramneborg Allt i allo
24 mars 2008 · 358 Inlägg

dom 2 vita är förmodligen till ptc motståndet som sitter i lamdasonden (det som värmer upp lambdan till arbtemp) jag är inte helt säker dock, skicka pm till mig så ska vi försöka reda ut det.

De é nice !
hiilio
24 mars 2008 · 29 Inlägg

jo jag har läst det någonstans oxå att dom har med någon värme (förvärmning) att göra...

------------------

Nu har jag lämat tillbaka biltemas

och skall åka på fredag och köpa en volvo orginal ist...

Senast redigerat av hiilio (31 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang