3345
Sök

Problem med Volvo 740 Tic -86 B230ET som dör ibland

113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#1
Hej! Symtom problem 1: Ibland så kan bilen när man startar den ligga på typ 300 varv e som om den går på 1 lr 2 cylindrar slutar med att den dör ut. Kan även hända när man kör men då rättar det till sej efter ett tag. Kan göra detta med ett par dagars mellan rum. Vad är felet?

Symtom problem 2: När man ibland gasar mer tex vid omkörning lr uppförsbacke så kan bilen dö till och starta igen blir liksom ett ryck. Vad är felet?

OBS! Frågar endast kunniga personer vill inte höra allt för vilda chansningar. Inga svar om att d e lmm!

Bytt: tändstift, tändkablar, filter, bränslepumpar, fördelarlock, rotor, kollat gnista, jordning, bensintryck, mm

Tacksam för svar.


10 287 Inlägg
13 april 2008
#2
Ibland brukar man kunna se en del på hur varvräknaren beter sig. Om varvräknaren dör blixtsnabbt så är det tändningsproblem, om den sjunker "långsamt" så är det soppabrist.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 april 2008
#3
Har samma sak på min, har hört att de ska vara något me soppa pumpen att den dör snabbt ibland o går igång igen sen....brukar gå över efter ett tag....


113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#4
Toffe10 skrev:
Har samma sak på min, har hört att de ska vara något me soppa pumpen att den dör snabbt ibland o går igång igen sen....brukar gå över efter ett tag....

Helt nya soppa pumpar så d kan inte vara det.


3 650 Inlägg
13 april 2008
#5
För det första kolla stiften, Byt stiften, har den gnista? tändkablarna? får den bensin?

EDIT: sorry missade helt den sista raden
Senast redigerat av Kesler (13 april 2008)


3 650 Inlägg
13 april 2008
#6
Spridarrelät till spridarna kan du plocka från skroten å testa..Och ta loss bränslepumpsrelät å kolla så att lödningarna inte gett upp


113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#7
Kesler skrev:
Spridarrelät till spridarna kan du plocka från skroten å testa..Och ta loss bränslepumpsrelät å kolla så att lödningarna inte gett upp

har kollat det redan men det var helt. glömde skriva det.


113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Ibland brukar man kunna se en del på hur varvräknaren beter sig. Om varvräknaren dör blixtsnabbt så är det tändningsproblem, om den sjunker "långsamt" så är det soppabrist.

/Göran

på problem nr 2 så hinner varv räknaren inte röra sej blir typ ett ryck i bilen bara. på problem nr 1 så liger det på typ 300 varv rör sig inget nästan och sedan dör bilen.,


119 Inlägg
13 april 2008
#9
kollat så spridarna räcker till? precis samma symtom på min. alltså nr2


113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#10
ford-escort skrev:
kollat så spridarna räcker till? precis samma symtom på min. alltså nr2

Gröna. kan d bli bättre?


Truckreparatör
221 Inlägg
13 april 2008
#11
hadde samma problem med en vanlig 16ventilare. små dog vid körning. Efter mycket felsökning så visade det sig att det var kallödningar i boxen som styr tändningen. lödde om de dåliga lödningarna o sen har det gått felfritt.


113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#12
freddy_82 skrev:
hadde samma problem med en vanlig 16ventilare. små dog vid körning. Efter mycket felsökning så visade det sig att det var kallödningar i boxen som styr tändningen. lödde om de dåliga lödningarna o sen har det gått felfritt.

Har faktiskt ringt och ordnat en annan effekt box tidigare ikväll så jag ska få den i morron tror jag så ska jag ha den i ett par dagar och se hur det går. Vi har samma tanke banor hehe men tack ändå.


151 Inlägg
14 april 2008
#13
Hej känner igen din symtom smile
du har ju bytt de grundläggande sakerna.
Men du ska pröva att byta spjäll kontakten till spjällhuset.
och justera så det klickar i den nya när du vrider på gasrullen!
den gamla fungerar antagligen bara ibland, och ger inte sin kontakt till styrenheten att spjället är öppet eller stängt riktigt i sin ordning . . 
Och det där med tomgången kan vara tomgångsregulatorn.
Varmkör bilen:koppla ur kontakten till tomgångsregulatorn och justera tomgången därefter manuellt till 950vpm Stoppa sedan i kontakten igen. Funkar de inte ändå som det ska: så byt ut tomgångsregulatorn eller kolla med startgas vid insug och slangar och allt så motorn inte drar tjuvluft nånstans!!!! 
// Max


113 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#14
volvo740glt16v skrev:
Hej känner igen din symtom smile
du har ju bytt de grundläggande sakerna.
Men du ska pröva att byta spjäll kontakten till spjällhuset.
och justera så det klickar i den nya när du vrider på gasrullen!
den gamla fungerar antagligen bara ibland, och ger inte sin kontakt till styrenheten att spjället är öppet eller stängt riktigt i sin ordning . . 
Och det där med tomgången kan vara tomgångsregulatorn.
Varmkör bilen:koppla ur kontakten till tomgångsregulatorn och justera tomgången därefter manuellt till 950vpm Stoppa sedan i kontakten igen. Funkar de inte ändå som det ska: så byt ut tomgångsregulatorn eller kolla med startgas vid insug och slangar och allt så motorn inte drar tjuvluft nånstans!!!! 
// Max

Lastade i en ny styrbox vid motorn idag får se om den fungerar bättre nu. har för mej att på motronic systemet så ska det finnas förprogrammerade värden om någon givare lr dylikt går i sönder så det ändå ska gå att köra men jag får kolla det, tack!



Sök