Volvo 745 startar inte - Problemet löst!!

Fernicus Kejsare
8 april 2008 · 547 Inlägg

Då min bil bestämde sig för att sluta starta, efter att (enligt förra ägaren) bränslepumparna tagit pension så började jag byta lite delar. Har bytt förpump, huvudpump, bränslepumpsrelä, bränslefilter och tändmodul, och den startar fortfarande inte. Bytte huvudpumpen och filtret idag, och då startade den direkt, och gick perfekt i 10 sekunder sen tvärdog den. När jag sen försökte få liv på den märkte jag att bensinpumparna bara gick igång ibland, och konstaterade (kanske felaktigt) att det är glapp nånstans. Frågan är bara var? Tändningslåset? Givaren mellan block och låda? Nåt helt annat?
ENORMT tacksam för svar, jag börjar få slut på pengar att laga bilen för sad

Senast redigerat av Fernicus (24 april 2008)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Amazon_123GT Driifter;)
8 april 2008 · 1 630 Inlägg

kan vara systemreäläet tror ja de kallas.. sitter innaför askkoppen o e stort o vitt .. ananrs finns de ett relä till pumparna som sitter på kylarvätskebehållaren i moturrumet

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
760turbo
8 april 2008 · 220 Inlägg

kolla kabeln vid pumpen under bilen vid förar sidan. kompisen hade glapp i den kabeln

Fernicus Kejsare
8 april 2008 · 547 Inlägg

Får prova det där med kablarna, jag tror dom var fuktiga när jag satte dit dom, kanske inte var så smart

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Fernicus Kejsare
9 april 2008 · 547 Inlägg

Kan det vara nåt med tändningslåset? För jag märkte att varken pumparna eller steget startade när jag vred på tändningen, men när jag försökt starta och sen släppte tillbaka nyckeln till läge 2 så gick pumparna runt och steget knäpptes på.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
gRiLLiS945 Allt i allo
9 april 2008 · 183 Inlägg

Finns en plastbit bakom tänningslåset som brukar bli slitet o då inte hänger med när du vrider om nyckeln vanligt fel på volvo

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Fernicus Kejsare
9 april 2008 · 547 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
Finns en plastbit bakom tänningslåset som brukar bli slitet o då inte hänger med när du vrider om nyckeln vanligt fel på volvo

Är det bara att byta tändninglås då eller går det att laga?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Fernicus Kejsare
13 april 2008 · 547 Inlägg

Var ute nyss och provade en polares bränslepumprelä, och då gick pumparna som dom skulle.  Men dom gick hela tiden, vanligtvis brukar ju pumparna gå nån sekund och sen stanna, men dom gick hela tiden, och bilen startade ändå inte. Följde bränsleslangen fram till under insprutningen (tror jag) och fram dit kom det soppa iallafall. Kan det vara tätt i spridarna eller något?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
thenakedbaboon
13 april 2008 · 12 Inlägg

många av volvo 740/745 som inte startar Eller startar sporadist, har haft fel i hallgivaren (sitter innanför fördelaren)5-600 hundra hos skrotaren då tar man hela fördelaren inte locket!!  OBS! 1988 neråt 89 uppåt har diagnosdosa. men kolla spridar reläet först.

Fernicus Kejsare
13 april 2008 · 547 Inlägg

thenakedbaboon skrev:
många av volvo 740/745 som inte startar Eller startar sporadist, har haft fel i hallgivaren (sitter innanför fördelaren)5-600 hundra hos skrotaren då tar man hela fördelaren inte locket!!  OBS! 1988 neråt 89 uppåt har diagnosdosa. men kolla spridar reläet först.

Var sitter spridarreläet?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Amazon_123GT Driifter;)
13 april 2008 · 1 630 Inlägg

d e la de som sitter på kylarväteskebehållaren i motorrummet.. tror ja det är har nåt me såsen o göra iaf

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
kim89
13 april 2008 · 112 Inlägg

Mm, höger fjäderben under motorhuven, oftast. kan ju vara skit i spridarna också.. då är de ju bara köra med lite rengöringsmedel från macken..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
Fernicus Kejsare
13 april 2008 · 547 Inlägg

Hittade inget relä på kylarvätskebehållaren, men lite framför, fastskruvat på skärmen verkade det sitta något tattarbygge, kan nån av dessa två vara spridarrelä?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23956/321488_qosv4m.jpg
Relä?

Senast redigerat av Fernicus (21 april 2008)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Fernicus Kejsare
21 april 2008 · 547 Inlägg

Kan det vara någån av de två?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Fernicus Kejsare
24 april 2008 · 547 Inlägg

Sedärja, bytte de två reläen, som visade sig vara spridarreläna, och nu går den som en klocka. Att en domkraft och ett fälgkors gick ur tiden när jag skulle byta till sommardäck är en annan visa big_smile

Tack som bara fan för all hjälp smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang