Guldpläterad kontakter Bil Ljud

jocke_nord
28 februari 2005 · 57 Inlägg

Hej har en liten fråga angående Guldpläterad kontakter gör det stor skilnad om man byter ut dom vanliga till Guldpläterad på batteriet ocg till slutsteg och sånt nån som vet?

tackar för svar

Jocke

Opel
Germax
1 mars 2005 · 12 086 Inlägg

Jag är inte säker på guldkontakter.
Men jag har hört att man måste ha guldkontakter i hela kretsen för att det ska ge nytta.

Visst ger dte effekt, men vad snackar vi om för effekt? Det är nog mest för finlirarna som det avgör.

Redbull Moderator+
5 mars 2005 · 1 081 Inlägg

Flyttar tråden till "Bilstereo och elektronik"

Vem jag?
ypolt
6 mars 2005 · 1 Inlägg

Det beror helt och hållet på vad du har för grejer i övrigt.
Guldpläterade kontakter använder du för att minska motståndet, precis
som du köper grymmare kablar lr något.
Men är det ingen grym utrustning i övrigt så kommer du inte märka någon
skillnad, och som Fkoff sa, så ska du vara finlirare för det smile

loudness
6 mars 2005 · 4 554 Inlägg

hmm det bästa hade väl endå varit att löda fast kablarna på batteriet om man har guld eller vanlig mässing anslutning mot batteriets blypol spelar nog ingen roll.. det enda som jag kan tänka mej är bra med guldpläterade kontakter är vid låga strömmar då en sämre kontakt påverkar spänningen.. men mellan t ex batteri och sutsteg är det nog bara utseende mässigt.. men löda alla kontakter istället för att klämma dom.. lödkolven är bästa ploarn

jocke_nord
6 mars 2005 · 57 Inlägg

oki lödkolven är min polare det med jobbar med den på jobbet varje dag big_smile tack för tipset wink

Opel
loudness
21 mars 2005 · 4 554 Inlägg

finns ju lödkolv som går på 12volt.. bästa inköpet på länge.. alltid till hands om nått händer:)

Cliffjumper
14 april 2005 · 37 Inlägg

lödkolv till 12V, coolt smile måste skaffa, kan ju inte vara snabb big_smile

Som sagt, måste ha guld hela vägen om d ska spela nån roll, lägre resistans och BÄTTRE KONTAKT eftersom guld är lite mjukare.
Enbart för finlirare och då främst på bassidan, inget att lägga pengar på...
löda är som sagt bäst.
Bästa försäljningsknep jag sett hittills - Guldpläterad OPTISK kabel...helt meningslöst, men dyrt smile

Daniel
14 april 2005 · 671 Inlägg

Cliffjumper skrev:
Bästa försäljningsknep jag sett hittills - Guldpläterad OPTISK kabel...helt meningslöst, men dyrt smile

Du vet väl att normala fysiska lagar inte gäller innom HiFi. Kan du inte höra skillnaden så lyssnar du fel.
Glöm inte att kompensera för jordmagnetfältet.

andreasl
14 april 2005 · 391 Inlägg

vi vanliga dödliga har ingen större nytta av guldkontakter,  inte ljud mässigt iaf,  och vi åker ju även i bilen när vi spelar musik och finlirarna står stilla!    det lilla  vi eventuelt  känar i ljud försvinner i vägljud osv... men för övrigt är guldkontakterna bra mot rost, inte för att de är vanligt problem, men de skyddar  bättre  mot korrission lr vad det heter (rostbildning)

Senast redigerat av andreasl (14 april 2005)

Theo
14 april 2005 · 859 Inlägg

andreasl skrev:
vi vanliga dödliga har ingen större nytta av guldkontakter,  inte ljud mässigt iaf,  och vi åker ju även i bilen när vi spelar musik och finlirarna står stilla!    det lilla  vi eventuelt  känar i ljud försvinner i vägljud osv... men för övrigt är guldkontakterna bra mot rost, inte för att de är vanligt problem, men de skyddar  bättre  mot korrission lr vad det heter (rostbildning)

Där kom svaret jag väntat på. Guldpleterade "kontakter" Står emot ärg(korrision osv.) mycket bättre, och förbättrar därför kontakten och gör så att det är bättre kontakt längre. Jag tycker det kan vara värt att satsa på om man ändå skall köpa nya grejjer.

MVH Theo

D_Xarz
14 april 2005 · 157 Inlägg

Guldpleterade syddar väl också bättre emot störningar? rätta mej om jag har fel..

Sharky
15 april 2005 · 10 287 Inlägg

Finns ingen fysisk förklaring till varför guldplätering skulle skydda mot störningar något speciellt.
Störskydd utformas på andra sätt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MatsaBusen
15 april 2005 · 515 Inlägg

den ända fördelen med guldpleterade kontakter och kablar är ju att det är mindre motstånd i dom än dom vanliga kontakterna...
det med ärg går ju lösa med lite kopparpasta annars så slipper man de mesta där..

Theo
15 april 2005 · 859 Inlägg

MatsaBusen skrev:
den ända fördelen med guldpleterade kontakter och kablar är ju att det är mindre motstånd i dom än dom vanliga kontakterna...
det med ärg går ju lösa med lite kopparpasta annars så slipper man de mesta där..

Vill man slippa kladda med kopparpasta så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang