Inställningar...?

Adder Adder
15 april 2005 · 972 Inlägg

Har en Sony CDX-R3300 och undrar lite över några inställningar...

Eller/och vad jag ska ha...

Har högtalare i fram dörrarna samt "där" bak vid hatthyllan samt en 10" bas...

Det jag undrar över är: Man kan ställa in i EQ3n LOW MID HI det är ju olika register så men vad ska man ha dom för att få så bra ljud som möjligt ?

Low, mid och hi kan vara -10 db till +10 db någon som har nått förslag ?

Det andra är sub/bas inställningen dvs med LPF (low pass filter) vilket som lämpar sig bäst där ? Antingen 78 Hz eller 125 Hz vilket blir bäst till en 10" bas ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
MatsaBusen
16 april 2005 · 515 Inlägg

jag skulle säga de att 125 passar bäst för dom flesta men de beror ju på vilken "typ" av basljud du vill ha..
då får du med lite högre bas frekvenser också.. enligt mej iallafall så låter de himla mycke bättre så...

och gällande eq3:n så e de bara att testa sig fram till vad just du tycker låter bäst...

Theo
16 april 2005 · 859 Inlägg

Adder skrev:
Har en Sony CDX-R3300 och undrar lite över några inställningar...

Eller/och vad jag ska ha...

Har högtalare i fram dörrarna samt "där" bak vid hatthyllan samt en 10" bas...

Det jag undrar över är: Man kan ställa in i EQ3n LOW MID HI det är ju olika register så men vad ska man ha dom för att få så bra ljud som möjligt ?

Low, mid och hi kan vara -10 db till +10 db någon som har nått förslag ?

Det andra är sub/bas inställningen dvs med LPF (low pass filter) vilket som lämpar sig bäst där ? Antingen 78 Hz eller 125 Hz vilket blir bäst till en 10" bas ?

Testa först att köra EQn på flat, d v s allt på 0, sedan justerar du som du tycker, i små steg.

Basen tycker jag klart att du skall dela vid 78hz om du har ett vettigt och någolunda bra/stort framsystem.

Lycka till / Theo

Cliffjumper
18 april 2005 · 37 Inlägg

ställ basen på 125, lite beroende på vilka högtalare du har i övrigt, hur dom klarar "sin" bas.

När du ställer in så brukar jag dra upp basen ganska mycket jämfört med d andra för riktigt dunk =) typ LO på 8-9 å dom andra på 1 å 4
om du ställer upp alla så får du ingen skillnad i ljud utan bara högre volym KOM IHÅG DET ! det är skillnaderna som spelar roll inte styrkan.

Det beror helt på vilken musik du spelar, kvaliten på musiken osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang