Lamel diff.. ska man kanske slå till?

Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
27 mars 2006 · 161 Inlägg

tjenare har möjlighet att få tag i en lamel diff till min Volvo fast jag tvivlar på att montera den??

* är det ngn ide med en volvo 940 på ca 150 hk (till sommaren) att montera en diff? orkar den o.s.v?

* eftersom det tydligen är ett "precisons" arbete vad jag hört så kan ja inte göra det själv, utan lämnar isåfall in den.. ngn som vet vad det kan gå på?!?

tack på förhand Robban

Volvo 240 "VOC" (1983)
Volvo 240 "VOC" (1990)
Sharky
27 mars 2006 · 10 287 Inlägg

* Bilen går inte tyngre för att du stoppar i en diffbroms.

* "Precisionsarbete" vill jag väl inte kalla det för. Shimsen brukar stämma bra så man drar av lagren från sin orginal diff och flyttar över shimsen till lamelldiffen så brukar det i dom flesta fall stämma. Man behöver dock dels en s.k Björnfitta för att spänna isär diffhuset och en mätklocka för att kolla att kuggflankspelet ligger inom 0.15-0.20 mm. Byter man inte pinjong så behöver man inte oroa sig för kuggingreppet.

Man skall dock ha klart för sig att beggade bra lamelldiffar till Volvo inte finns. Det är alltid nåt skit med dom. Spruckna kors eller lameller som är slut. Man brukar alltid åka på att renovera dom själv, spelar ingen roll vad säljaren lovar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Karlzzon The One Evolution
27 mars 2006 · 1 627 Inlägg

diffat e fint att ha

Fäll ner pungen och landa
Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
27 mars 2006 · 161 Inlägg

Sharky skrev:
* Bilen går inte tyngre för att du stoppar i en diffbroms.

* "Precisionsarbete" vill jag väl inte kalla det för. Shimsen brukar stämma bra så man drar av lagren från sin orginal diff och flyttar över shimsen till lamelldiffen så brukar det i dom flesta fall stämma. Man behöver dock dels en s.k Björnfitta för att spänna isär diffhuset och en mätklocka för att kolla att kuggflankspelet ligger inom 0.15-0.20 mm. Byter man inte pinjong så behöver man inte oroa sig för kuggingreppet.

Man skall dock ha klart för sig att beggade bra lamelldiffar till Volvo inte finns. Det är alltid nåt skit med dom. Spruckna kors eller lameller som är slut. Man brukar alltid åka på att renovera dom själv, spelar ingen roll vad säljaren lovar.

/Göran

tack för det Göran! till en början med avaktar jag nog till mitten av sommaren så får vi se;) mkt på gång just nu!

Volvo 240 "VOC" (1990)
Volvo 240 "VOC" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang