Update 32
081108
En liten, men ack så naggande uppdatering. Utan kopplingschema, och utan kunskaper, gav jag mig på att försöka koppla in voltmätaren. Efter allt som har hänt med just strömmen, känns det mer aktuellt än nånsin med en voltmätare, som åtmindstone kan varna lite i förtid, om fara är på ingående.
[Taget 081108]*spännande utan kopplingschema..*Det var fyra kablar. En svart. En röd. En vit. En grön. Rent hypotetiskt så gissade jag på att i alla fall svart var jord, så först drog jag den. Det underliga med detta var att jorden under instrumentbrädan, var tom på kablar. Ja. Skruven satt där som alla andra skruvar, men inga jordkablar fanns monterade.
Ehm. Vart har dom tagit vägen..?
Hursomhelst. Sen drog jag en kabel från säkringsdosan - från säkringen med "day running lights" och provade mig fram för att se vilken av dem som fick mätaren att ge utslag. Detta var den röda, om jag nu inte minns fel.
Sen kopplade jag ihop den vita med den röda, för att få möjlighet att ändra färgerna i displayen. Snyggt och prydligt i en hylsa. Den gröna kabeln är därför den återstående kabeln, och därför minnessladden.
Skall koppla den på ström, om jag har klurat ut detta riktigt.
Men. Det blir i morgon